دومین آتش سوزی قلعه فلک الافلاک در دو هفته اخیر ، آتش تا پای دیواره قلعه رسید

به گزارش مجله شرقیا، حریم بنای تاریخی قلعه فلک الافلاک خرم آباد در دو هفته اخیر دو بار گرفتار آتش سوزی شده است.

دومین آتش سوزی قلعه فلک الافلاک در دو هفته اخیر ، آتش تا پای دیواره قلعه رسید

خبرنگاران: فلک الافلاک یا قلعه ای تاریخی در مرکز شهر خرم آباد است که با نام قلعه دوازده برجی هم شناخته می گردد. این بنا بر فراز تپه ای مشرف به شهر خرم آباد و در نزدیکی رودخانه در مرکز شهر قرار گرفته و چشم گیرترین اثر تاریخی و گردشگری در این شهر است. تاریخ ساخت این قلعه به ساسانیان بازمی گردد.

این بنا در تاریخ 10 مهر 1348 با شماره ثبت 883 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است از فروردین امسال روزهای ناخوشایندی را تجربه کرده است. در اولین حادثه بر اثر بارش شدید باران، ضلع غربی قلعه فلک الافلاک دچار ریزش شد اما به گفته مدیرکل میراث فرهنگی لرستان در جریان این رانش به پیکره اصلی قلعه فلک الافلاک آسیبی وارد نشد.

انداختن یک ته سیگار روشن توسط گردشگر متخلف حادثه دیگری را برای این قلعه تاریخی رقم زد. مدیرکل میراث فرهنگی لرستان درباره این حادثه که هنوز دو هفته بیشتر از آن نمی گذرد نیز گفت: یکی از گردشگران ته سیگار خود را بدون ملاحظه در باغچه کنار ورودی قدیم قلعه فلک الافلاک انداخته بود و از آنجایی که در فصل گرم سال قرار داریم و بسیاری از گیاهان خشک شده اند، این امر منجر به وقوع آتش سوزی در فضای سبز شد اما آسیبی متوجه آثار تاریخی و بنای قلعه نشد.

حریم این قلعه تاریخی دوباره امروز نیز دچار حریق شد. سید امین قاسمی مدیرکل میراث فرهنگی لرستان در این زمینه گفت: علف های حریم خارج از اختیار میراث فرهنگی در حاشیه این بنا خشک و دچار آتش سوزی شده بودند که بر اثر آن آتش به سمت قلعه کشیده شد.

وی با بیان اینکه با حضور به موقع نیروهای آتش نشانی در محل حادثه حریق مهار شد اما آتش سوزی تا پای دیواره قلعه آمده بود گفت: خوشبختانه از سرایت آتش به بنای تاریخی جلوگیری شده و مشکل خاصی نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان با بیان این حریق اکنون خاموش شده است به ایرنا گفت: بنای تاریخی قلعه آسیبی ندیده است.

فلک الافلاک در 10 مهر 1348 با شماره ثبت 883 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: چمدان
انتشار: 10 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 428

به "دومین آتش سوزی قلعه فلک الافلاک در دو هفته اخیر ، آتش تا پای دیواره قلعه رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دومین آتش سوزی قلعه فلک الافلاک در دو هفته اخیر ، آتش تا پای دیواره قلعه رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید