قانونگذاران جزایر سلیمان، چین و تایوان را به پیشنهاد رشوه متهم کردند

به گزارش مجله شرقیا، سیاستمداران مجمع الجزایر سلیمان چین و تایوان را به پیشنهاد صدها هزار دلار رشوه برای بدست آوردن حمایت شان در جریان اختلاف دیپلماتیک که اوایل امسال میلادی این کشور را درگیر خودش کرد، متهم کردند.

قانونگذاران جزایر سلیمان، چین و تایوان را به پیشنهاد رشوه متهم کردند

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به نوشته روزنامه گاردین، ماناسه سوگاوارا، نخست وزیر مجمع الجزایر سلیمان در ماه سپتامبر رسما روابط با تایپه را قطع و روابط با پکن را شروع کرد و با این کار به 36 سال رابطه کشورش با تایوان انتها داد.

این تصمیم بازتاب هایی در سراسر دنیا داشت، سناتورهای آمریکایی را عصبانی کرد، تایوانی ها را خشمگین کرد، جمهوری کیریباتی را تحت تاثیر قرار داد تا جایی که این جزیره هم دو هفته بعد روابط خود با تایوان را قطع کرد و باعث دردسرهایی برای استرالیا شد؛ آن هم در زمانی که نفوذ پکن در اقیانوس آرام رو به افزایش بود. در حال حاضر تنها 15 کشور تایوان را به عنوان کشوری مستقل به رسمیت می شناسند.

روزنامه گاردین به عنوان بخشی از تحقیقات داخلی پشت این تغییر دیپلماتیک افشا کرد که قانون گذاران مجمع الجزایر سلیمان ادعا می نمایند نمایندگانی از دولت های چین و تایوان به آنها نزدیک شده و پیشنهاد صدها هزار دلار رشوه در ازای جلب حمایت شان را ارائه کردند.

پیتر کنیلوریا، معاون رهبر اپوزسیون مجمع الجزایر سلیمان با اشاره به قانون گذارانی که از موضع دیرینه خود در حمایت از تایوان برای حمایت از پکن دست کشیدند، به روزنامه گاردین گفت: پول و رشوه در چنین موضوعاتی همواره یک راز آشکار بوده است.

کنیلوریا که مخالف این تغییر بوده و آن را سیلی به صورت روند پارلمانی توصیف نموده، اضافه کرد: من از قانون گذارانی که در این تصمیم مشارکت داشتند شنیده ام که به آنها رشوه ای به ارزش 246 هزار تا 615 هزار دلار برای حمایت از چین پیشنهاد شده بود.

دنیل سودینی، رهبر جزیره مالایتا که بزرگترین جزیره مجمع الجزایر سلیمان محسوب می گردد، مدعی است که وی پیشنهاد رشوه در ازای نرم کردن موضع ضد چینی اش دریافت نموده است.

وی گفت: پیش از صورت دریافت این تغییر، گروه یا شخصی بود که با من تماس گرفت و به من پیشنهاد داد تا در ازای حمایت از این تغییر، مبلغی به ارزش 123 هزار دلار دریافت کنم. اما من این پیشنهاد را رد کردم چرا که اگر آن را قبول می کردم دیگر نماینده مردم نبودم.

تیتوس فیکا، یکی از قانون گذاران مجمع الجزایر سلیمان که ریاست تحقیقاتی را برعهده داشت که به دولت پیشنهاد داد تا ائتلاف خود را به طرف چین تغییر دهد، این مساله را که پول بر تصمیم کمیته اش تاثیر گذاشته، رد کرد.

در عوض فیکا، تایوان را به کوشش برای به فساد کشاندن این روند متهم کرد و گفت: از سوی تایوان به من رشوه ای پیشنهاد شد تا وضع موجود را حفظ کنم. اما این پیشنهاد کارآمد نبود؛ چرا که ما می خواستیم تا کار درست را نه برای منافع خودمان بلکه برای منافع کشورمان انجام دهیم.

واکنش چین و تایوان

این در حالی است که وزارت امور خارجه چین در بیانیه ای گفت: برقراری روابط دیپلماتیک با مجمع الجزایر سلیمان یک روند صریح، آشکار و آزاد بوده است. هیچ شایعه یا تهمتی بر توسعه روابط محبت آمیز میان چین و مجمع الجزایر سلیمان تاثیر نخواهد گذاشت.

در همین حال تایوان نیز در بیانیه ای این اتهامات را رد نموده و گفت: تحت هیچ شرایطی تایوان وارد جنگ رشوه با چین نمی گردد و جیب سیاستمداران فاسد را پر نمی کند.

این در حالی است که دفتر نخست وزیری مجمع الجزایر سلیمان هنوز در این رابطه هیچ اظهار نظری ننموده است.،ایسنا

بیشتر بخوانید،السالوادور جایزه رویگردانی از تایوان را گرفت

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 26 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 537

به "قانونگذاران جزایر سلیمان، چین و تایوان را به پیشنهاد رشوه متهم کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قانونگذاران جزایر سلیمان، چین و تایوان را به پیشنهاد رشوه متهم کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید