اختصاص 10 درصد بودجه فرهنگی دانشگاه ها به کانون های فرهنگی و هنری

به گزارش مجله شرقیا، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت (مفدا)، دکتر محمد رضا فراهانی در جمع دانشجویی کانون های فرهنگی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: کار فرهنگی فضیلت دارد که از روی علاقه و اشتیاق انجام گردد.

اختصاص 10 درصد بودجه فرهنگی دانشگاه ها به کانون های فرهنگی و هنری

وی گفت: کار فرهنگی با دلسوزی و علاقه توأم است و مبادرت به فعالیت های فرهنگی به خاطر جنبه های مالی و کار دانشجویی خطری مهلک برای فعالیت های فرهنگی دانشجویی است. در جامعه و در فضای مجازی در مورد سرمایه های اجتماعی مطالبی زیادی را شنیده ایم؛ اما مفهوم دیگری تحت عنوان سرمایه فرهنگی نیز وجود دارد که کمتر در مورد آن صحبت گردیده است.

معاون وزیر بهداشت با طرح این سؤال که ما در ایران دارای فرهنگ غنی ایرانی اسلامی هستیم اما آیا از این فرهنگ استفاده نموده یا بهره برده ایم؟ گفت: در چند دانشگاه مطرح دنیا از جمله هاروارد، تحقیقی در خصوص سرمایه فرهنگی بر روی دانشجویان انجام شد که در نهایت تعیین شد در میان افراد دارای شرایط برابر و در یک سطح، آن دسته از افرادی که سرمایه فرهنگی بالاتری داشته اند، موفق تر بوده اند.

فراهانی تأکید کرد: متاسفانه علی رغم این که ما فرهنگ غنی داریم اما با وجود این تمدن کهن و فرهنگ غنی که حاصل انباشتگی اندیشه ها است، کمتر از آن بهره برده ایم. این که محیط زیست ما در بدترین شرایط خود قرار گرفته است در حالی که ما فرهنگ پاکیزگی را داریم، مزیت دانستن استفاده از محصولاتی با نشان های خارجی و ترویج اشرافی گری در حالی که ما در فرهنگمان قناعت را داریم، ارائه نظر در همه مواقع و بدون داشتن اطلاعات و علم کافی در موضوعات مختلف و ... همه نشان از بهره نبردن اکثر ما از فرهنگ غنی مان است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص اظهار نظر یکی از دانشجویان در خصوص بودجه عظیم طرح تحول نظام سلامت، گفت: در ایران درصد اختصاص یافته به بخش سلامت از فراوری ناخالص ملی 6 تا 7 درصد است در حالی که این درصد در آمریکا 15 درصد است بنابراین این که مطرح می گردد بودجه زیادی به طرح تحول نظام سلامت اختصاص داده گردیده است حرف صحیحی نیست.

فراهانی توضیح داد: قبل از اجرای طرح تحول سلامت سالانه حدود یک میلیون و 200 هزار نفر به خاطر هزینه های کمرشکن درمان عزیزانشان به زیر خط فقر سقوط می کردند زیرا مجبور بودند برای درمان عضو خانواده خود بخش زیادی از دارایی های خود را هزینه نمایند، اما طرح تحول نظام سلامت با هدف حفاظت مالی از محرومین و مستضعفین موفق شد تا کاری کند که افرادی که از نظر اقتصادی در وضعیت مناسبی قرار ندارند دیگر رنج و درد درمان بیماری را نداشته باشد.

معاون وزیر بهداشت طرح تحول نظام سلامت را یک طرح رفاهی و اجتماعی در کشور دانست و گفت: کسانی بعضاً بدون اطلاع از موضوعات بیان می نمایند که طرح تحول نظام سلامت شکست خورده است باید بدانند که شکست این طرح یعنی یک طرح رفاهی اجتماعی شکست خورده است که هدفش حمایت مالی از مردم محروم جامعه است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به برخی از انتقادات مطرح گردیده در خصوص طرح تحول نظام سلامت اشاره نموده و گفت: این که می گویند در طرح تحول نظام سلامت به بهداشت توجه نگردیده است حرف صحیحی نیست چرا که به طور مثال در آمریکا از سهم نظام سلامت از فراوری ناخالص ملی 7 درصد در حوزه بهداشت صرف می گردد.

وی گفت: این رقم در کشورهای توسعه یافته مانند اسکاندیناوی، نوروژ، فنلاند، سوئد و ... حدود 14 درصد است در حالی که در ایران قبل از اجرای طرح تحول سلامت سهم بهداشت از بودجه سلامت تنها سه درصد بود که بعد از اجرای این طرح در دولت یازدهم سهم بهداشت به 9 درصد از بودجه سلامت رسید.

کار فرهنگی اگر جنبه مالی داشته باشد، بی فایده است

فراهانی در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان عضو مجامع تخصصی کانون های فرهنگی که به حذف کار دانشجویی فعالیت های فرهنگی اعتراض داشت، گفت: کار فرهنگی فضیلت دارد که از روی علاقه و اشتیاق انجام گردد. کار فرهنگی با دلسوزی و علاقه توأم است و مبادرت به فعالیت های فرهنگی به خاطر جنبه های مالی و کار دانشجویی خطری مهلک برای فعالیت های فرهنگی دانشجویی است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به طور مثال به فعالیت های نشریاتی توسط دانشجویان اشاره نمود و گفت: نشریه ای دارای ارزش است که دانشجو در کنار قلم خود اشک بریزد، دلش بلرزد و بسوزد و قلم بزند؛ کار فرهنگی که برای پول باشد فایده ای ندارد و این گونه فعالیت ها باید تعطیل گردد.

جلوگیری از هزینه کرد بودجه فرهنگی در دیگر بخش ها

فراهانی به بودجه فرهنگی دانشگاه های علوم پزشکی کشور اشاره نمود و گفت: هیچ دانشگاهی بودجه ای که در حوزه فرهنگی و به طور کلی در ردیف آموزشی وجود دارد را در طرح تحول سلامت نبرده است؛ پیش از شما من مدافع بودجه فرهنگی هستم و در این خصوص محکم ایستاده ام.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت قرار داشتن بودجه فرهنگی دانشگاه ها در ذیل ردیف بودجه آموزشی را مشکل دانست که موجب هزینه شدن این بودجه در غیر محل اصلی آن می گردد و ابراز داشت: بودجه دانشگاه ها را سازمان برنامه و بودجه پرداخت می نماید و دانشگاه ها در این حوزه مستقل هستند.

وی گفت: در دریف های مالی کتاب بودجه سالانه کشور در قسمت بودجه دانشگاه های علوم پزشکی کشور، ردیفی وجود دارد به عنوان آموزش. در ذیل ردیف بودجه آموزش بودجه مقاطع مختلف آموزشی قرار گرفته است و در کنار آن سه ردیف بودجه فرهنگی، تربیت بدنی و رفاهی وجود دارد.

فراهانی اضافه نمود: کل بودجه این سه ردیف که مربوط به معاونت فرهنگی و دانشجویی است به ازای هر دانشجو حدود دو میلیون تومان است که دولت به ازای هر دانشجو پرداخت می نماید و دانشگاه ها به ازای هر تعداد دانشجویی که دارند این بودجه را به حوزه فرهنگی اختصاص دهند.

وی اضافه نمود: متأسفانه در چند سال گذشته متوجه گردیده ایم به دلیل کثرت هزینه های حوزه آموزش دانشگاه بخش زیادی از بودجه فرهنگی، تربیت بدنی و رفاهی دانشگاه خرج پرداخت حقوق می گردد. بنابراین در سال گذشته و امسال کوشش نموده ایم این سه ردیف را از ذیل آموزش خارج کنیم که این موضوع در مجلس تصویب شد ولی در آخرین لحظات تصویب بودجه کشور با این استدلال که دولت قصد اضافه کردن ردیف های بودجه ای را ندارد از انجام این کار ممانعت شد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، اضافه نمود: البته امسال برای این که جلوی هزینه کرد بودجه فرهنگی در دیگر بخش ها را بگیریم این موضوع را در دستور کار مشترک تمامی هیأت های امنای دانشگاه ها قرار دادیم و مقرر گردیده است که دانشگاه ها موظف شوند که بودجه فرهنگی، ورزشی و رفاهی را فقط در محل خود هزینه نمایند و ذی حسابی به صورت دقیق بر این موضوع نظارت کند.

اختصاص بودجه دانشجویان شهریه پرداز به معاونت فرهنگی و دانشجویی

وی در خصوص افزایش بودجه فرهنگی و دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی کشور، ابراز داشت: یکی از اقدامات دیگری که جهت افزایش بودجه فرهنگی دانشگاه ها در امسال انجام داده ایم این بوده است که در دستور کار مشترک هیأت امناهای دانشگاه تصویب نموده ایم که 10 درصد از بودجه دانشجویان شهریه پرداز به معاونت فرهنگی و دانشجویی اختصاص یابد.

معاون وزیر بهداشت گفت: در ادامه کوشش شد تا بودجه فرهنگی که در سه قسمت فرهنگی، دانشجویی و ورزشی هزینه می گردد را به شکلی متعادل کنیم و پس از آن تصویب گردیده است که هیچ دانشگاهی به هیج عنوان حق ندارد پول فرهنگی و دانشجویی در این سه برنامه را به فصول دیگر ببرند و یا بین این سه حوزه جابه جا کند.

اختصاص 10 درصد بودجه فعالیت های فرهنگی دانشگاه ها به کانون های فرهنگی، هنری

فراهانی یکی دیگر از مصوبات مشترک هیأت امناهای دانشگاه های علوم پزشکی را توزیع متوازن بودجه فرهنگی بیان کرد و گفت: امسال در مصوبات مشترک هیأت امناهای دانشگاه های علوم پزشکی بندی را تصویب نموده ایم که بر اساس آن بودجه فرهنگی بر اساس جدولی که درصد بودجه هر یک از فعالیت های فرهنگی را تعیین می نماید، هزینه می گردد.

وی گفت: بر اساس این جدول در همه دانشگاه ها باید 10 درصد بودجه فرهنگی به کانون های فرهنگی، هنری اختصاص یابد. بنابراین امیدواریم با اجرای این مصوبه مشکل مالی کانون های فرهنگی مرتفع گردد.

همه باید طرف دانشجویان باشیم

معاون وزیر بهداشت به سیاست دانشجو محوری وزارت بهداشت در حوزه فرهنگی و دانشجویی اشاره نمود و گفت: در کوششیم تا همه فعالیت های فرهنگی داخل دانشگاه از طریق دانشجویان و نهادهای دانشجویی انجام شد. برخی از مسؤولان دانشگاهی در مقابل تأکید ما بر سیاست واگذاری کارها به دانشجویان بیان می نمایند که شما طرفدار ما هستید یا دانشجویان؟ که در پاسخ این افراد من می گویم که همه ما باید طرفدار دانشجویان باشیم.

وی با تأکید بر این که در حال حاضر برای همه فعالیت ها در دانشگاه ها نهادهای دانشجویی قانونی ایجاد گردیده است، گفت: تنها نهادی که هنوز ایجاد نگردیده است انجمن های ورزشی هستند که این نهاد دانشجویی نیز به زودی با ابلاغ دستورالعمل تشکیل آن ایجاد خواهد شد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خطاب به دانشجویان فعال فرهنگی دانشگاه های علوم پزشکی کشور گفت: کانون های فرهنگی در دانشگاه های علوم پزشکی از ابتدای مهر ماه جاری بر اساس نظام نامه آموزشی تدوین گردیده کلاس های آموزشی تخصصی برگزار می نمایند. پایه کار شما آموزش است که موجب شکوفا شدن دیگر حوزه ها می گردد.

دانشجویان علوم پزشکی همه کار می توانند انجام دهند

فراهانی خاطره ای از چند سال گذشته تعریف کرد و گفت: در دو سال گذشته که به دنبال تعریف رشته های جدید در جشنواره فرهنگی بودیم برخی از همکاران ما با این استدلال که دانشجویان علوم پزشکی به خاطر مشغله درسی خود در برخی از رشته های هنری نظیر استندآپ کمدی موفق نیستند، توصیه می کردند که این گونه رشته ها را در جشنواره فرهنگی وارد نکنیم.

وی گفت: اما به هر حال ما اعتقاد داشتیم که دانشجویان علوم پزشکی همه کار می توانند دهند و پس از قرار دریافت این رشته در جشنواره فرهنگی با استقبال خوب دانشجویان روبرو شد به نحوی که هم اکنون چهار نفر از 12 نفر از برگزیدگان استندآپ کمدی خندوانه، دانشجوی دانشگاه های علوم پزشکی هستند، بنابراین دانشجویان علوم پزشکی همه کار می توانند انجام دهند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 مهر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 18

به "اختصاص 10 درصد بودجه فرهنگی دانشگاه ها به کانون های فرهنگی و هنری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختصاص 10 درصد بودجه فرهنگی دانشگاه ها به کانون های فرهنگی و هنری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید