استفاده از زالو در پزشکی؛ زالو در درمان چه بیماری هایی موثر است؟

به گزارش مجله شرقیا، استفاده از زالو در پزشکی در چند دهه گذشته رونق یافته است و ایالات متحده آمریکا بهره بردن از این موجود کوچک را در جهت مصارف پزشکی قانونی می داند. با استفاده از زالو می توانید به درمان بیماری های پوستی، عضلانی و حتی سرطان یاری کنید.

استفاده از زالو در پزشکی؛ زالو در درمان چه بیماری هایی موثر است؟

خبرنگاران | سرویس علوم - در حالی که جوامع مدرن امروزی در علم پزشکی به سمت طب سنتی و روش های بومی کشور های کهن دنیا مانند چین و مصر روی آورده اند و در حال تحقیق و گسترش آن هستند، امروزه در دنیا سوم و مخصوصا ایران علم پزشکی عموما به سمت پزشکی نوین و استفاده از دارو های شیمیایی گرایش دارد و خیلی کم از طب سنتی استفاده می گردد. در این جا می خواهیم در خصوص یک روش طب سنتی یعنی زالو درمانی و استفاده از زالو در پزشکی بحث کنیم.

در حال حاضر کشور هایی مثل روسیه و چین در پرورش زالو در دنیا پیش گام هستند و علاوه بر استفاده، آن را صادر می نمایند و البته در کشور های غربی مثل آمریکا، کارخانه ها سعی در فراوری دارو از بزاق زالو نموده که در این راه به موفقیت هایی نیز دست پیدا نموده اند. در طب سنتی ایران دانشمندانی همچون ابن سینا، رازی و جرجانی با استفاده از روش هایی که طی تحقیقات خود به دست آوردند، نکات و مطالب بسیار ارزشمندی را برای ما به جا گذاشته اند و ما امروزه از آ ن ها در استفاده از زالو برای درمان زخم های پوستی، دمل و ورم های چرکی، برطرف مسائل عصبی و عفونت ها استفاده می کنیم. در ادامه به فواید و مضرات زالو اشاره نموده امیدواریم که مورد توجه شما قرار گیرد.

مهمترین موارد استفاده از زالو در پزشکی

در 24 ژوئن 2004 ایالات متحده آمریکا استفاده از زالو در پزشکی را قانونی اظهار داشت. از آن موقع به بعد استفاده از زالو در جهت درمان یا پیشگیری از عارضه ها و بیماری های زیر رونق یاقت:

  • مسائل پوستی مانند جوش صورت
  • بیماری های قلبی
  • سرطان
  • واریس
  • هموروئید
  • جراحی زیبای
  • علایمی که از بیماری دیابت روی پوست مانند زخم هایی که روی دست پا ایجاد می گردد
  • فشار خون
  • آرتروز
  • تنگی عروق
  • ورم و درد عضلانی
  • درمان بیماری های گوش
  • روماتیسم مفصلی
  • درمان اختلال گردش خون

اطلاعات مفیدی درباره زالو

به طور کلی حدود 600 نوع زالو وجود دارد که تنها 50 نوع از این زالو ها از خون پستانداران تغذیه می نمایند و از این 50 نوع فقط 15 نوع از آن ها در علم پزشکی کاربرد دارد. مشخصا منظور از زالو در اینجا زالو های طبی هستند که می توان آن ها را از نوار سبز زیتونی یا سبز لجنی (تصویر زیر) که در پشت آن هاست تشخیص داد. زالو هایی که سیاه رنگ یا زالو های سرمه ای و یا زالو هایی که اندازه آن ها از 12 سانتی متر بیشتر باشد که درشت محسوب می شوند اکثرا برای استفاده طبی خطرناک و نامناسب هستند.

زالو ها دارای سه آرواره و نیز دارای دندان های کوچیکی هستند، که این موضوع اولین بار توسط ابن سینا مطرح شده است. لزج، چسبنده و تک جنسیتی هستند که معمولا از لحاظ اندازه ای کوچک هستند و اندازه آن ها از 5 سانتی متر آغاز می گردد که بعد از تغذیه 15 میلی لیتر از خون طی 20 الی 25 دقیقه که ممکن است حتی تا 45 دقیقه نیز طول بکشد، اندازه آن ها می تواند تا 25 سانتی متر نیز برسد.

استفاده از زالو در پزشکی دو هزار و پانصد سال قبل در ایران، مصر، یونان و روم وجود داشته و رفته رفته به سمت اروپا نیز میل پیدا نموده است. از قرن نوزده استفاده از زالو پیشرفت به سزایی داشته و در تسکین درد هایی از جمله سردرد و نیز در تب، زخم های عفونی، آبسه، دمل، زخم های پوستی استفاده می شده است.

زالو چگونه می تواند به درمان بیماری ها یاری کند؟

برای استفاده از زالو، آن را روی عضو به صورت زنده قرار داده که بعد از قرار دریافت بر روی پوست با دندان های کوچک و سه آرواره ای خود پوست را به صورت خیلی ریز شکافته و آغاز به مکیدن خون می نماید. با این کار بزاق دهان زالو که خاوی هیرودین است وارد خون می گردد که با داشتن پپتید ها و پروتئین ها جلوی لخته شدن خون را می گیرد. امروزه دانشمندان به خواص چشمگیر هیرودین بزاق زالو ها ایمان پیدا نموده اند. تحقیقات اخیر ثابت نموده است که این ماده در عمل جراحی آنژیوپلاستی قلب و به طور کلی می توان گفت در بیماری های کرونی قلب می تواند به طرز شگفت آوری موثر باشد و باعث گردد خطرات احتمالی که در عمل های جراحی قلب و عروق وجود دارد به کمترین میزان خود برسد.

زخمی که زالو ایجاد می نماید به صورت Y (تصویر زیر) است و پس از سرانجام یافتن کار آوری از آن روی پوست نمی ماند. از زالو می توان در هرجایی که از بدن که مشکل کردش خون دارد استفاده کرد.

بیشتر بدانید:روش پرورش زالو در منزل با سرمایه اندک

اصلی ترین بیماری هایی که زالو در درمان آن نقش به سزایی دارد

سرطان

آنالیز بزاق زالو و بازدارنده های پلاکت خونی به خوبی نشان می دهد که استفاده از زالو برای درمان سرطان ریه بسیار مناسب و کارآمد است، هرچند که به هیچ وجه برای بیماران که به سرطان خون مبتلا هستند توصیه نمی گردد. با آزمایش هایی که روی موش اجرا شده این نتیجه گرفته شد که باعث جلوگیری از تشکیل تومور نیز می گردد.

دیابت

در افرادی که دیابت دارند با رشد پیدا کردن بیماری باعث تاثیر بر رگ های خونی شده و خون به صورت کافی به اندام ها و بافت های بدن نمی رسد پس در اینجا با استفاده از زالو که تاثیر شگرفی در یاری به گردش خون دارد می گردد به بیماران یاری کرد.

بیماری های قلبی

استفاده از زالو برای بیماران قلبی یک آنژیوی طبیعی است یعنی با استفاده از زالو برای این بیماران مسائل عروقی و عوارض ان با که باعث گردش خون بهتر می گردد می توان به این بیماران یاری کرد.

آیا زالو درمانی عوارضی دارد؟

استفاده از زالو در پزشکی اگر با رعایت نکات بهداشتی صورت گیرد، هیچ منعی ندارد، چراکه زالو می تواند به عنوان یک ناقل برای انتقال بیماری های باکتریایی عمل کند. در بعضی موارد افراد نسبت به زالو آلرژی نشان می دهند. در هر صورت بروز این موارد خطرناک نیست و فرایند بهبود آن به سرعت انجام می گردد.

منبع: setare.com
انتشار: 15 اسفند 1399 بروزرسانی: 15 اسفند 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1487

به "استفاده از زالو در پزشکی؛ زالو در درمان چه بیماری هایی موثر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از زالو در پزشکی؛ زالو در درمان چه بیماری هایی موثر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید