اسناد کردستان به دلیل نبود امکانات در همدان نگهداری می گردد

به گزارش مجله شرقیا، بە گزارش خبرنگار خبرنگاران در کردستان، بهمن مرادنیا ظهر امروز در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان اظهار کرد: توجه به امر کتاب و کتابخوانی و گسترش این کار فرهنگی امری لازم است و بایستی در دستور کار دستگاه های فرهنگی قرار گیرد.

اسناد کردستان به دلیل نبود امکانات در همدان نگهداری می گردد

وی با تاکید بر فراهم شدن زمینه کتابخوانی در اماکن عمومی و پارک و تفرجگاه ها بیان کرد: باید امکاناتی فراهم گردد که مردم بتوانند در ایام فراغت به کتاب دسترسی داشته باشند.

مرادنیا، کتابخوانی در کشور و استان را به نسبت بیشتر کشورها در سطح پایین تری بیان کرد و گفت: امکانات و زیرساخت های مرتبط با حوزه کتاب باید تقویت گردد و شهرداری ها نیز باید طبق قانون درصد تعیین شده را برای یاری به کتابخانه های عمومی پرداخت نمایند.

استاندار کردستان همچنین با بیان اینکه هم اکنون بخش اسناد مربوط به استان به دلیل نبود امکانات در همدان نگهداری می گردد، گفت: با استقرار کتابخانه مرکزی که از احتیاجهای استان است، بخش اسناد نیز به شهر سنندج و کتابخانه مرکزی منتقل می گردد.

وی با تاکید بر اینکه نهاد کتابخانه های عمومی در استان باید کوشش کند از ساختمان های بلااستفاده دیگر دستگاه ها در جهت احداث کتابخانه به ویژه در مناطق محروم و کمتر برخوردار استفاده کند، اضافه نمود: اگر در هر شهری ساختمان دولتی بلااستفاده وجود دارد و نهاد کتابخانه های عمومی آن را قابل استفاده بداند می توان آن مکان را معرفی کند تا در شورای برنامه ریزی نسبت به واگذاری آن اقدام گردد.

مرادنیا در انتها گفت: طبق قانون ابلاغی از طرف دولت فروش املاک مازاد ادارات و دستگاه ها بلامانع است و هر مقدار از املاک فروخته گردد، عینا همان رقم برای هزینه در پروژه های داخل استان اختصاص می یابد و لازم است مدیران به این مسئله توجه ویژه داشته باشند.

استاندار کردستان با اشاره به قرار دریافت پروژه هفت باغ به عنوان دستور کار، اضافه نمود: مسائل سر راه ایجاد پروژه هفت باغ با حضور دکتر نوبخت در سفر آینده وی پیگیری خواهد شد. از ظرفیت این پروژه نیز می توان برای گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی استفاده کرد.

مرادنیا، ترویج و نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی را احتیاجمند همکاری همه ادارات دانست و یادآوری کرد: ترویج کتابخوانی در پیاده راه فردوسی سنندج لازم است، چراکه این مکان فرصت و فضای مناسبی برای توسعه کتابخوانی و ترغیب مردم به خواندن کتاب است.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان نیز در این جلسه گفت: در صورت داشتن فضای آزاد در مدارس، این فضاها را در روستاها در اختیار نهاد کتابخانه های عمومی واگذار می کنیم تا از آن به عنوان کتابخانه استفاده گردد.

رشید قربانی بر آمادگی برای یاری به نهاد کتابخانه های عمومی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی تاکید نمود و گفت: ما آمادگی داریم در صورت احتیاج، از طریقی دیگر و با اجاره فضاهای خالی و اضافی در مدارس، برای ایجاد کتابخانه یاری کنیم.

هفت پروژه نیمه تمام حوزه کتابخوانی در کردستان وجود دارد

مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان نیز با اشاره به مجازی شدن بیشتر فعالیت ها در کتابخانه های عمومی، اظهار کرد: به دلیل شیوع کرونا، فعالیت این نهاد به سمت استفاده از فضای مجازی رفت و تا به امروز 100 عنوان نشست کتابخوانی مجازی، 11 برنامه نقد و رونمایی کتاب، 60 عنوان مسابقه کتابخوانی در بخش های مختلف و 510 نمایشگاه کتاب برگزار شده است.

محمد مخدومی با بیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز در بخش کودک 231 مورد فعالیت انجام شده است، اضافه نمود: در سال 98 نهاد کتابخانه های عمومی کشور، طرح مطالعاتی احتیاجسنجی اجتماعات محلی مناطق کردنشین با موضوع کردستان در دست اجرا قرار گرفته که تا به امروز 345 صفحه کار پژوهشی در زمینه احتیاجهای مردم کُرد در حوزه کتابخوانی و مباحث فرهنگی تدوین شده است و 20 بهمن ماه نیز اختتامیه این طرح و جشنواره برگزار می گردد.

وی با بیان اینکه یکی از سیاست های ما تجهیز کتابخانه های عمومی در سطح استان است، اضافه نمود: تا انتها سال جاری کتابخانه روستای دزلی در منطقه هورامان تجهیز خواهد شد، ضمن اینکه روستای وینسار نیز با وجود جمعیت زیاد از داشتن کتابخانه محروم است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان گفت: در حال حاضر هفت پروژه نیمه تمام در شهرستان های استان داریم که از 10 تا 70 درصد پیشرفت دارند و امیدواریم با تامین اعتبار مورد احتیاج در آینده ای نزدیک به بهره برداری برسند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 8 اسفند 1399 بروزرسانی: 8 اسفند 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1474

به "اسناد کردستان به دلیل نبود امکانات در همدان نگهداری می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسناد کردستان به دلیل نبود امکانات در همدان نگهداری می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید