باور های غلط؛دلیل کمبود ذخایر خونی کشور

به گزارش مجله شرقیا، رئیس سازمان انتقال خون کشور باور های غلط در دوران کرونایی را دلیل کمبود ذخایر خونی کشور بیان کرد.

باور های غلط؛دلیل کمبود ذخایر خونی کشور

پیمان عشقی رئیس سازمان انتقال خون کشور در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های خبرنگاران از ساری، با بیان باور های غلط برخی از افراد برای اهدای خون در دوران کرونایی، گفت: یکی از باور های اشتباه این است که برخی افراد فکر می نمایند با اهدای خون در مراکز انتقال خون به کرونا مبتلا می شوند.

او با بیان اینکه یکی از امن ترین جا ها در کشور از لحاظ کرونا پایگاه های انتقال خون است، اضافه نمود:در این مراکز علاوه بر رعایت فاصله اجتماعی، مواد ضدعفونی نماینده، ماسک در اختیار مراجعه نمایندگان قرار می گیرد و شیوه نامه های بهداشتی رعایت می گردد.

عشقی گفت: علاوه بر اینکه کارکنان مراکز اهدای خون عاری از بیماری هستند افرادی که برای اهدای خون هم انتخاب می شوند کاملا سالم می باشند و حتی از افرادی که در یک ماه گذشته تب خفیف هم داشته باشند خونی دریافت نمی گردد.

رئیس سازمان انتقال خون کشور با بیان اینکه بیماری کرونا بیماری تنفسی است و از راه خون وارد بدن نمی گردد، اضافه نمود:همانطور که بیماری ایدز به وسیله تنفس منتقل نمی گردد کرونا هم به وسیله خون منتقل نمی گردد.

رئیس سازمان انتقال خون کشور با بیان اینکه در پی همه گیری کرونا،در تمام جهان کاهش اهدای خون رخ داده است، گفت:در ایران هم اگرچه کاهش اهدای خون وجود داشته اما کمتر از بقیه کشورها بوده است.

او اضافه نمود:اهدای خون در کشور پارسال در مقایسه با سال قبل آن 10 درصد کاهش داشت اما سال جاری میزان زیادی از این کمبود جبران شده است.

عشقی گفت: علی رغم اینکه موج پنجم کرونا فشار زیادی را بر سازمان انتقال خون وارد کرد ولی به علت باور های انسان محبت آمیز و روحیه خاص ایثار در مردم که واقعا مثال زدنی است این کمبود تا حدی جبران شده است.

او اضافه نمود: مردم فراموش ننمایند که بیمارانی تالاسمی، سرطانی، شیمی درمانی، بانوان باردار و افرادی که جراحی های اورژانسی دارند احتیاجشان به خون حیاتی است و منتظر نمی نشینند تا کرونا به طور کامل از بین برود.

عشقی گفت: بعد از خیز کرونا، خیز مصرف خون هم به خاطر جراحی هایی که عقب افتاده ناگهان بالا می رود که احتیاج به مشارکت مردم در اهدای خون را بیشتر می نماید.

رئیس سازمان انتقال خون کشور گفت:افراد بعد از تزریق واکسن های سینوفارم و برکت به شرط نداشتن تب و درد می توانند برای اهدای خون اقدام نمایند.

عشقی با بیان اینکه در خصوص برخی از واکسن ها مانند آسترازنکا تا دو هفته صبر احتیاج است ، اضافه نمود: واکسن های نوترکیب دیگر مانند پاستوکووک احتیاج به زمان 2 هفته ای برای اهدای خون ندارند.

س

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1854

به "باور های غلط؛دلیل کمبود ذخایر خونی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باور های غلط؛دلیل کمبود ذخایر خونی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید