جزئیات راه اندازی سامانه های آفلاین و آنلاین آموزش غیرحضوری در دانشگاه بناب

به گزارش مجله شرقیا، خبرنگاران/آذربایجان شرقی معاون آموزشی وپژوهشی دانشگاه بناب با بیان این که از آغازین روزهای سال جدید سامانه آموزش مجازی دانشگاه بناب آغاز بکار نموده است، گفت: این دانشگاه طی مدت کوتاه، پیروز به راه اندازی و استفاده از دو سامانه آفلاین و آنلاین آموزش غیر حضوری شد.

جزئیات راه اندازی سامانه های آفلاین و آنلاین آموزش غیرحضوری در دانشگاه بناب

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

میرسجاد هاشمی در جمع خبرنگاران در مورد فعالیت های دانشگاه بناب بعد از شیوع ویروس کرونا، گفت: از شروعین روزهای سال جدید سامانه آموزش مجازی دانشگاه بناب نیز شروع به کار نموده است.

وی در مورد اقدامات اجرا شده در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، گفت: به دلیل گسترش بیماری کرونا، این دانشگاه اقدام به تعطیلی کلاس های آموزشی از 10 اسفند سال 98 و تقلیل ساعات کاری کارمندان حوزه آموزش و پژوهش کرد.

وی در ادامه در مورد برگزاری کلاس های مجازی در دانشگاه نیز اضافه کرد: به محض تعطیلی کلاس ها، نامه ای در راستای استعلام امکان برگزاری دوره های مجازی به وزارت عتف ارسال شد و پس از اخذ مجوزهای لازم، هماهنگی لازم برای فراهم ساختن زیر ساخت های لازم آموزش مجازی توسط اداره آموزش های مجازی دانشگاه، واحد فناوری اطلاعات و آموزش دانشگاه انجام گرفت.

هاشمی ادامه داد: این معاونت چندین سامانه مطرح آموزش مجازی را مورد آنالیز قرار داده و با شرکت های مربوطه نیز مذاکره کرد؛ از اواخر سال 98 آنالیز های کارشناسانه و آزمایشات مختلف و اعتبار سنجی سامانه های منتخب مورد آنالیز نهاده شد که در این فرآیند، ضمن پیشگیری از جریان ورود و خروج دانشجویان و دانش آموختگان در دانشگاه معیارهای متفاوتی از جمله کیفیت آموزش، مدیریت فرآیند یادگیری و بهداشت روان دانشجویان باید مورد توجه قرار می گرفت.

وی، آموزش عالی را فرایندی اجتماعی مطرح نمود و ادامه داد: آموزش عالی فرآیندی اجتماعی است که مستلزم حضور استادان و دانشجویان در کنار همدیگر است؛ کلاس درس، یک فضای روانی اجتماعی است که در شرایط طبیعی تعامل های گسترده ای در آن صورت می گیرد.

وی در این خصوص تشریح کرد: شیوه آموزش از راه دور و یادگیری الکترونیکی که با هدف حفظ قاعده فاصله گذاری اجتماعی ترویج می گردد، به تنش و فشارهای عصبی، برخوردهای ناهنجار اجتماعی، فاصله گیری روانی و... منجر می گردد که ممکن است بحران هایی را در حوزه آموزش پدید آورد.

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه بناب در ادامه گفت: در تصمیم گیری های حوزه آموزش سعی بر این بود که تا حد امکان بتوانیم فضایی فراهم سازیم تا فاصله آموزش غیر حضوری را از آموزش حضوری به حداقل برسانیم؛ بر این اساس در سوم فروردین سال 99 طی جلسه ای، تصمیم نهایی بر استفاده از سامانه آموزش آنلاین LMS گرفته شد و با توجه به از دست دادن هفته های آموزشی، واحد فناوری اطلاعات با کوشش شبانه روزی پیروز به ساماندهی و آماده کردن FTP برای بارگذاری حداقل دو جلسه آموزشی آفلاین برای جبران قسمتی از هفته های از دست رفته شد.

وی با بیان این که از 16 فروردین، سامانه آموزش یادگیری الکترونیکی به صورت رسمی شروع به کار کرد، اضافه کرد: از ایرادات آموزش غیر حضوری عدم امکان دسترسی برابر همه دانشجویان به اینترنت و امکان حضور در کلاس درس بود که مقرر شد برای اطمینان از وجود برابری در دسترسی به مباحث کلاس، مطالب ارایه شده در سامانه آنلاین LMS را ضبط و در محل تعیین شده FTP برای دسترسی آن دسته از دانشجویانی که به هر دلیل امکان حضور در کلاس نداشتند را قرار دهیم.

وی گفت: با توجه به امکان تداخل برنامه های کلاسی دانشجویان در برگزاری کلاس های آنلاین، شورای آموزشی دانشگاه تصمیم گرفت کلاسهای مجازی نیز در ساعات متعارف آموزشی و طبق برنامه کلاسی اعلامی به دانشجویان برگزار گردد.

هاشمی اظهار کرد: طبیعی است اجرا کردن این حجم بالا از تصمیم گیری های متفاوت و متنوع بدون تجربه و آمادگی قبلی خالی از ایراد نخواهد بود؛ در شرایط فوق العاده کشور که در دانشگاه ها نیز بازتاب یافته است، احتیاج به ویژگی مثبت اندیشی به ویژه در اعضای هیئت علمی که رفتار آن ها اغلب از سوی دانشجویان به عنوان الگو استفاده می گردد، موجب آرامش و کمک به دانشجویان در فرایند فرآیند یادگیری خواهد شد؛ ضروری است از تمامی اساتیدی که بنده و همکارانم را در این زمینه کمک نموده و در مدیریت استرس دانشجویان که ناشی از تغییر سیستم آموزشی بوده، قدردانی کنم.

وی ضمن قدردانی از حمایت های ویژه ریاست دانشگاه نیز گفت: با توجه به غیر بومی بودن بعضی از اعضای شورای آموزشی دانشگاه و محدودیت های رفت و آمد، شورای آموزشی به صورت مستمر و با تشکیل جلسات آنلاین برگزار می گردد؛ همچنین با توجه به عدم پیش بینی شرایط کشور و تصمیمات بالادستی وزارتی، در کوشش هستیم با رصد کامل شرایط، تصمیمات لازم را در مورد ادامه فعالیت های آموزشی و زمان و نحوه برگزاری امتحانات اتخاذ کنیم.

وی اعلام نمود: به لطف کوشش های شبانه روزی در مدیریت آموزش، مدیریت فناوری اطلاعات، حوزه آموزش های مجازی و کارکنان حوزه های مربوطه، همکاری و همدلی اساتید و دانشجویان گرامی، دانشگاه بناب در طول مدت زمان محدود پیروز به راه اندازی و استفاده از دو سامانه آفلاین و آنلاین آموزش غیر حضوری شد که در این حوزه، دانشگاه بناب در منطقه جز دانشگاه های پیشرو و پیروز است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 970

به "جزئیات راه اندازی سامانه های آفلاین و آنلاین آموزش غیرحضوری در دانشگاه بناب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات راه اندازی سامانه های آفلاین و آنلاین آموزش غیرحضوری در دانشگاه بناب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید