خبرنگاران اقدام هایی برای تقویت زیرساخت های موزه در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش مجله شرقیا، گچساران - خبرنگاران - مسئولان دولت تدبیر و امید در کهگیلویه و بویراحمد با به خاتمه رساندن موزه یاسوج پس از 14 سال انتظار، شروع عملیات اجرایی موزه نفت گچساران، تلاش برای موزه داری در بخش خصوصی و ساماندهی ،بازسازی اشیای تاریخی تلاش های گسترده ای برای تقویت صنعت موزه در این استان انجام داده اند.

خبرنگاران اقدام هایی برای تقویت زیرساخت های موزه در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش خبرنگاران،از آنجا که موزه ها یکی از ارکان توسعه گردشگری فرهنگی محسوب می گردد و با توجه به اینکه جای این زیرساخت مهم در کهگیلویه و بویراحمد تا همین چند سال پیش تقریبا خالی بود مسئولان دولت یازدهم و دوازدهم تلاش های گسترده ای را برای توسعه موزه ها در این استان انجام داده اند.

ایجاد موزه در ایران به دوره قاجار و پس از سفر ناصرالدین شاه در 1249 هجری خورشیدی به اروپا و بازدید از موزه این کشورها برمی گردد اما کهگیلویه و بویراحمد با وجود داشتن بیش از سه هزار شیء تاریخی، ظرفیت های صنعت نفت و پیشینه فرهنگی تا زمان آغاز بکار دولت تدبیر و امید حرف چندانی در حوزه موزه نداشت.

موزه تنها یک ساختمان برای نشان دادن اشیای تاریخی نیست بلکه محلی برای معرفی فرهنگ و تاریخ یک ملت به جهانیان و نسل های آینده است به همین دلیل تکمیل موزه باستان شناسی یاسوج در اولویت برنامه های مسوولان میراث فرهنگی قرار گرفت به گونه ای که این طرح در واپسین ماه های فعالیت دولت تدبیر و امید آماده بهره برداری شده است.

موزه به عنوان مکانی که مجموعه بزرگی از آثار باستانی و اشیای ارزشمند در آن نگهداری و در برابر دید همگان قرار داده می گردد، در لغت از واژه فرانسوی Musee گرفته شده است و در زبان انگلیسی به آن میوزیم (museum) می گویند.

به باور کارشناسان موزه هرکدام از آثار موجود در این مکان ها، بازتابی از محیط زیست طبیعی انسان ها و میراث فرهنگی آنان است.

موزه باستان شناسی یاسوج آماده بهره برداری

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد می گوید: پروژه موزه باستان شناسی یاسوج پس از 14 سال از آغاز عملیات آماده بهره برداری شده است.

مجید صفایی اظهار کرد:عملیات اجرایی این طرح در سال 1386 آغاز شد اما به دلیل مسائل اعتباری اتمام و بهره برداری از آن امسال به نتیجه رسیده است.

وی اضافه کرد:این موزه با زیربنای 2 هزار و 750 مترمربع در زمینی به مساحت 11 هزار مترمربع احداث شده است.

او شرح داد: براساس برنامه ریزی های اجرا شده 3 هزار شیء موزه ای در سالن این موزه به مساحت 600 متر به نمایش گذاشته خواهد شد.

صفایی اضافه کرد: خرید و تکمیل تجهیزات و لوازم اداری موزه در دست اقدام است.

وی ادامه داد:برای تکمیل پروژه موزه باستان شناسی یاسوج قریب به 130 میلیارد ریال هزینه شده است.

موزه نفت گچساران

با توجه به اینکه گچساران حدود 20 درصد نفت کشور را تأمین می کند احداث موزه نفت این شهرستان با هدف به نمایش گذاشتن قدیمی ترین وسایل اکتشافی صنعت نفت مورد توجه مسئولان قرار گرفت و تا به امروز طرح مطالعاتی آن تکمیل و در آینده نزدیک عملیات اجرایی آن کلید می خورد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد از پایان عملیات مطالعاتی پروژه موزه صنعت نفت گچساران خبر داد.

مجید صفایی گفت: برای اجرای طرح مطالعاتی موزه نفت گچساران سه میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

صفایی با بیان اینکه طرح موزه نفت گچساران به زودی وارد فاز عملیات اجرایی می گردد، تاکید کرد :این پروژه در زمینی به مساحت 12 هزار مترمربع در مرکز شهر دوگنبدان اجرا می گردد.

او با بیان اینکه این طرح یکی از بزرگ ترین پروژه های موزه ای در جنوب کشور است، بیان نمود:موزه نفت گچساران با توجه به سنگینی ابزارهای قابل نمایش در 2 بخش فضای بسته و باز در یک طبقه احداث خواهد شد.

صفایی اعلام کرد: این طرح می تواند در توسعه گردشگری این شهرستان و جذب گردشگران نقش بسزایی ایفا کند.

قدیمی ترین چاه نفت گچساران در منطقه ای مرتفع به نام سقلاطون قرار گرفته و به علت مرتفع بودن این منطقه گچساران به بام نفتی ایران معروف است که این خود می تواند جذابیت های زیادی برای پژوهشگران صنعت نفت داشته باشد.

منطقه نفت خیز گچساران نخستین بار در فاصله سال های 1302 و 1303 هجری شمسی، به وسیله کنسرسیوم دارسی مورد مطالعه قرار گرفت و استخراج نفت از میدان گچساران در سال 1318 هجری شمسی از چاه شماره 13 این شهرستان آغاز شد.

بازسازی و ساماندهی اشیای تاریخی

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد:طرح بازسازی یکهزار قطعه از اشیای تاریخی موزه باستان شناسی یاسوج از دیگر اقدام ها برای حفظ مواریث کهن در سال های اخیر بوده است.

رحیم دادی نژاد تاکید کرد:2 هزار و 174 شی تاریخی کهگیلویه و بویراحمد نیز در فهرست میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

موزه داری خصوصی

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت:در زمان حاضر سه موزه شخصی شامل موزه سکه و اشیای تاریخی یاسوج و موزه های اشیا و اسناد تاریخی گچساران و سوق در کهگیلویه وبویراحمد فعالیت می کند.

وی ابراز داشت: هفت پروانه موزه های شخصی سال 1392 تا به امروز از سوی این اداره صادر شده است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد شرح داد: در یک ساله گذشته400 میلیون ریال اعتبار برای بازسازی موزه اقوام در گچساران هزینه شده هستند.

دادی نژاد اضافه کرد:میراث فرهنگی استان با اعطای مجوز و کمک های بلاعوض برای بازسازی اشیای موجود در موزه های خصوصی از موزه داری شخصی حمایت می کند.

2 هزار اثر میراث فرهنگی در کهگیلویه و بویراحمد مشهور به دیار آریوبرزن وجود دارد و حدود800 اثر میراث فرهنگی استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با سابقه تاریخی چندین هزار ساله و وجود بیش از 700 اثر تاریخی که در فهرست آثار ملی ثبت شده نیازمند تکاپویی جدی برای بازسازی آثار باستانی است.

کهگیلویه و بویراحمد بخشی از تمدن عیلام بوده و در دوره بعد از اسلام و همچنین بعد از ورود آرایی ها جزئی از خاک تمامی حکومت های ایران بود.

منبع: ایرنا
انتشار: 5 خرداد 1400 بروزرسانی: 5 خرداد 1400 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1642

به "خبرنگاران اقدام هایی برای تقویت زیرساخت های موزه در کهگیلویه و بویراحمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اقدام هایی برای تقویت زیرساخت های موزه در کهگیلویه و بویراحمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید