راهنمای کامل نگهداری و تکثیر گیاه دراسنا در خانه

به گزارش مجله شرقیا، دراسنا یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی است و افرادی که گلدان های بزرگ دوست دارند معمولا یکی دو مدل از انواع دراسنا را در خانه نگهداری می کنند. در ادامه با خبرنگاران مگ همراه باشید تا در مورد دراسنا و روش های نگهداری از آن بیشتر بخوانید.

راهنمای کامل نگهداری و تکثیر گیاه دراسنا در خانه

گیاه دراسنا چیست؟

دراسنا نام مجموعه ای از گیاهان آپارتمانی با ظاهری متفاوت ولی ویژگی های تاحدی مشابه است. انواع دراسنا در شکل برگ ها و شکل کلی گیاه، اندازه، رنگ برگ ها و ویژگی های اصلی با هم تفاوت دارند. یکی از ویژگی های اصلی آن ها این است که برگ های بلند آن از یک ساقه مرکزی شبیه نی، به سمت بالا رشد می کنند.

با رشد کردن این گیاه، ظاهر روبه بالای آن حفظ می شود. در نتیجه گیاهی تقریبا بلند و بزرگ است و بهترین گزینه برای زینت بخشیدن به دیوارهای خالی است. این گیاه به راحتی رشد می کند، نگهداری از آن راحت است و در بسیاری از شرایط آب وهوایی، در محیط داخل خانه دوام می آورد. در برخی منطقه ها می توانید آن را در فضای باز هم بکارید.

جدول اطلاعات کلی در مورد دراسنا

نام علمیDracaena
نام رایج دراسنا، درخت اژدها
نوع گیاه همیشه سبز
ارتفاع 1 تا 2 متر
قرار گرفتن در معرض نورمحیط پرنور یا حتی آفتاب کامل
نوع خاک خاک مخلوط گلدان

کاشت و تعویض گلدان دراسنا

این گیاه انواع مختلفی دارد ولی شیوه های نگهداری از انواع مختلف آن تقریبا شبیه هم است.

گیاه دراسنا را می توانید در گلدان بکارید و اگر در محیطی زندگی می کنید که آب وهوای مناسب گیاه را دارد، می توانید آن را در فضای سبز بیرون از خانه هم بکارید.

کاشت دراسنا در گلدان

دراسنا به خاک مخلوط و مرغوب نیاز دارد و باید یک سوم آن کمپوست باشد. علاوه بر این، خاک و گلدان باید زهکشی مناسبی داشته باشند یعنی آب اضافه ای که به گلدان می دهید باید به راحتی از داخل آن عبور کند. برای افزایش قابلیت زه کشی خاک و گلدان، اندازهی پوکه مخصوص یا سنگ، کف گلدان بریزید تا یک لایه از کف آن را بگیرد.

با این کار مطمئن می شوید که ریشه گیاه بعد از آب دادن، داخل آب اضافی گلدان باقی نمی ماند. ماندن ریشه داخل آب باعث پوسیدن آن و در نتیجه، خشک شدن گیاه می شود. در انتخاب اندازه گلدان هم دقت کنید و گلدانی متناسب با حجم ریشه و ساقه و برگ گیاه پیدا کنید.

هر دو تا سه سال یک بار ممکن است نیاز شود که گلدان گیاه را تعویض کنید. این کار را حتما در فصل بهار انجام دهید. برخی از انواع دراسنا مثلا دراسنای گلدینا، ساندرانا و… نیازی به تعویض گلدان ندارند چون رشد آن ها بسیار کند است.

کاشت دراسنا در فضای باز

اگر آب وهوا و رطوبت در محیط زندگی شما متناسب با نیازهای گیاه دراسنا است، می توانید آن را در خارج از خانه و در فضای سبز منزل هم بکارید.

برای کاشت این گیاه در فضای باز هم درست در چند سانتی متری از عمق خاک، بستری برای زهکشی فراهم کنید و در آن سنگ و پوکه معدنی بریزید. بعد روی آن را با ترکیبی از خاک مخلوط، خاک گلدان و شن بپوشانید.

در حالت کلی به خاطر داشته باشید که گیاه دراسنا در برابر سرما تحمل ندارد و تنها در صورتی در فضای باز دوام می آورد که محیط کاملا گرم و مرطوب باشد. برای اینکه دراسنا را بیرون از محیط خانه نگهداری کنید، دمای هوا باید همیشه بیشتر از 18 درجه سانتی گراد باشد.

بادوام ترین نوع گیاه دراسنا، گیاه دراسنای دراکو است و این گیاه، دمای تا حدود یک تا دو درجه را هم تحمل می کند.

گلدان دراسنا را کجا بگذاریم؟

انواع گیاه دراسنا در فضای خانه و در دمای معمول خانه ها و آپارتمان ها، به خوبی رشد می کنند. اما این گیاه در محیطی که دارای دمای بین 20 تا 22 درجه است و نور خوبی دارد، بهترین شرایط را خواهد داشت. این گیاه حتی گاهی اوقات به تابش مستقیم آفتاب هم نیاز دارد.

برای انتخاب بهترین جا برای گذاشتن گلدان دراسنا، به این ویژگی ها توجه کنید. پنجره های جنوبی یا غربی جای خوبی برای نگهداری این گیاه هستند و می توانند نور غیرمستقیم و نور مستقیم آفتاب را برای گیاه فراهم کنند.

اگر در خانه ای زندگی می کنید که تاریک است، بهتر است که گیاه دراسنا خریداری نکنید چون این گیاه در فضایی که نور کمی دارد، زیاد دوام نمی آورد. ممکن است برخی از انواع دراسنا در محیط هایی که نور کمتری دارد دوام بیاورند ولی خانه های بسیار تاریک که اصلا نور طبیعی دریافت نمی کند، جای مناسبی برای نگهداری دراسنا نیست.

کود دادن به دراسنا

در نگهداری از گیاه دراسنا لازم نیست زیاد نگران کود دادن به آن باشید چون این گیاه برای رشد، به اندازه زیادی از مواد مغذی نیاز ندارد. به همین دلیل سالی یک یا دو بار، کود دادن به دراسنا کافی است.

برای کود دادن به دراسنا می توانید از کودهای مایع استفاده کنید که معمولا با کمی آب رقیق می شوند. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید، کوددهی را به فصل بهار و تابستان منتقل کنید؛ یعنی فصلی که گیاه در حالت فعال قرار گرفته و بیشترین رشد را دارد.

آب دادن

در تمام طول سال، برگ های گیاه را غبارپاشی کنید. برای غبارپاشی گیاه بهتر است از آبی که برای مدتی کنار بوده و کلر و املاح ندارد استفاده کنید.

در بهار و تابستان

فصل بهار و تابستان دو فصل سال است که گیاه دراسنا بیشترین رشد خود را تجربه می کند. در این فصل زمانی که سطح خاک گلدان خشک شد، آن را مجددا آب بدهید. آب دادن به گیاه باید منظم ولی محدود باشد یعنی در حدی که خاک گلدان مرطوب شود. هرگز ریشه ها نباید برای مدتی در آب باقی بمانند. آب دادن زیاد به گیاه باعث گندیدن ریشه ها می شود.

بهتر است که در این دو فصل هر 4 یا 5 روز یک بار به گلدان آب بدهید.

پاییز و زمستان

در فصل های پاییز و زمستان نیاز گیاه به آب کمتر می شود در نتیجه شما هم باید آب دادن به گیاه را کاهش دهید. فقط زمانی که سطح خاک گلدان تا چند سانتی متر خشک شد، آن را آب بدهید تا کل خاک دوباره مرطوب شود.

در این فصل یکی دو بار آب دادن در ماه، معمولا کافی است. البته این زمان بین آب دهی به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله اینکه گلدان را کجا قرار داده اید. اگر گلدان در معرض نور خورشید قرار گرفته است، طبیعتا خاک آن زودتر خشک می شود و به آب بیشتری نیاز دارد.

یکی دیگر از نکاتی که در مورد نگهداری از دراسنا در پاییز و زمستان باید بدانید این است که در این دو فصل لازم نیست به گیاه کود بدهید.

اگر اندازه آب دادن به گیاه در این دو فصل کاهش پیدا نکند، ممکن است متوجه شوید که برگ های آن رو به زردی می فرایند. این زرد شدن برگ ها نشانه آب دادن بیش از اندازه نیاز است و احتمالا ریشه ها در معرض پوسیدگی قرار گرفته اند.

مسائل و آفت های گیاه دراسنا

گیاه دراسنا مثل بسیاری از گیاهان آپارتمانی دیگر، دچار مسائل متعدد و برخی آفت ها می شود که اگر به موقع به آن رسیدگی نکنید، گیاه آپارتمانی خود را برای همیشه از دست می دهید. بسیاری از این مسائل، خیلی زود و راحت، قابل حل است.

افتادن یا پژمرده شدن برگ ها

یکی از مسائل رایج دراسنا، به خصوص برای افراد تازه کار، افتادن برگ ها و پژمرده شدن آن ها است. این مشکل به خاطر عدم دریافت نور کافی یا آب دادن بیش از اندازه اتفاق می افتد. برای حل این مشکل جای گلدان را عوض کنید و آن را در مکانی قرار دهید که نور بیشتری بگیرد. اگر فکر می کنید بیش از اندازه به گیاه آب می دهید، اندازه آن را کاهش دهید و نتیجه را در چند روز مشاهده کنید.

یکی دیگر از دلایلی که باعث ریختن برگ گیاه می شود، هوای بسیار سرد است. جایی را در خانه پیدا کنید که دمای آن حداقل 18 تا 19 درجه باشد. دمای ایده آل برای این گیاه 20 تا 22 درجه است.

زرد شدن برگ ها

اگر برگ های گیاه زرد می شوند ولی گیاه همچنان به رشد برگ های تازه ادامه می دهد، این بخشی از چرخه طبیعی رشد گیاه است. بسیاری از گیاهان و درختان حتی درختان همیشه سبز، برگ های خود را از دست می دهند تا برگ های تازهی رشد کند.

اما اگر زرد شدن برگ ها بیشتر از حالت عادی است و هیچ برگ تازهی را مشاهده نمی کنید و گیاه شما پژمرده و ناراحت به نظر می رسد، احتمالا مشکل ایجاد شده به خاطر کنه تارعنکبوتی باشد. این آفت معمولا در آب وهوای بسیار خشک به گیاه حمله می کند. برای از بین بردن این آفت، باید از اسپری ها و صابون های مخصوص آفت کش استفاده کنید.

ظاهر شدن لکه های سفید مخملی و تغییر رنگ برگ

این مشکل به خاطر حمله آفتی به نام شپشک اتفاق می افتد. این مشکل را هم با محلول ها و صابون های آفت کش می توانید از بین ببرید. بعد از برداشتن آفت ها با صابون مخصوص، برگ های آسیب دیده را با آب بشویید. وقتی گیاه آپارتمانی شما دچار آفت می شود، برای مدتی آن را دور از سایر گیاهان نگهداری کنید تا به گیاهان دیگر سرایت نکند.

انواع گیاه دراسنا

دراسنا انواع مختلفی دارد و هرکدام ظاهر متفاوتی دارند. روش های نگهداری از آن ها تقریبا شبیه هم است. در ادامه نام چند مدل از انواع دراسنا را می بینید. دو مدل از آن ها به عنوان گیاهان آپارتمانی رواج دارند.

  • دراسنا دراکو
  • دراسنا مارگیناتا
  • دراسنا رفلکسا
  • دراسنا ساندریانا یا بامبوی خوش شانس

نکاتی درباره گیاه دراسنا

با وجود اینکه برخی از انواع گیاه دراسنا ظاهری شبیه به درختان نخل دارند، دراسنا درخت نخل نیست. این شباهت باعث می شود که افراد آن ها را با هم اشتباه بگیرند. البته شرایط نگهداری و نیازهای این دو مدل گیاه، تقریبا شبیه هم است.

زیبایی، مقاومت بالا، رشد آسان باعث شده که دراسنا گیاه آپارتمانی محبوبی باشد. برگ های این گیاه بسیار زیبا و چشم نواز است. این گیاه معمولا بزرگ می شود و برای تزیین سالن ها و اتاق های بزرگ بسیار مناسب است. اگر به گلدان ها و گیاهان بزرگ علاقه دارید، دراسنا انتخاب خوبی است. فقط جای پرنور را برای نگهداری از آن انتخاب کنید.

طول عمر گیاه معمولا زیاد است در صورتی که مراقب آفت ها باشید. آفت ها می توانند یک گیاه بزرگ را به طور کامل از بین ببرند.

این گیاه با قلمه زدن از نوک شاخه ها، خیلی راحت تکثیر می شود و می توانید آن را به عزیزان خود هدیه کنید.

ناسا انواع مختلف گیاه دراسنا را به عنوان گیاهانی که توانایی زیادی در از بین بردن مواد سمی موجود در هوا دارند، معرفی کرده است.

تکثیر گیاه دراسنا

گیاه دراسنا با قلمه گرفتن از ساقه تکثیر می شود. قلمه زدن یکی از مهم ترین روش های تکثیر گیاهان آپارتمانی است و تقریبا برای تمام گیاهان آپارتمانی قابل اجرا است. در مطلب زیر می توانید فوت و فن قلمه زدن گیاهان آپارتمانی را یاد بگیرید.

گیاهان دراسنا بومی غرب و منطقه ها گرمسیری آفریقا هستند. انواع گیاه دراسنا به ندرت منشعب می شود، بنابراین قلمه هایی با ارتفاع های مختلف از این گیاه را معمولاً با هم می کارند تا جلوه ای بهتر داشته باشند.

هر بخش از ساقه این گیاه، این توانایی را دارد که از پایه خود ریشه بزند در حالی که شاخه های تازه از نوک و کناره های آن ظاهر می شوند.

برای قلمه گرفتن از این گیاه، مراحل زیر را دنبال کنید:

وسایل لازم

  • یک گیاه مادر دراسنا برای گرفتن قلمه
  • قیچی باغبانی
  • یک شیشه آب
  • گلدان تازه
  • خاک گلدان

مرحله اول

از ساقه این گیاه قلمه ای به طول 20 تا 30 سانتی متر جدا کنید. حواستان باشد که کدام طرف قلمه در بالای گیاه قرار داشته و کدام طرف قلمه، به سمت پایین بوده است.

مرحله دوم

انتهای هر قلمه را داخل یک ظرف شیشه ای آب قرار دهید. قلمه را در یک جای گرم نگهداری کنید. اگر آب داخل ظرف کم شد، دوباره روی آن آب بریزید.

مرحله سوم

منتظر بمانید تا گره های سفیدرنگی از انتهای قلمه پدیدار شود. این گره های سفیدرنگ کم کم به ریشه های بلند تبدیل می شوند.

مرحله چهارم

قلمه را بررسی کنید. بعد از مدتی روی ساقه آن گره هایی ایجاد می شود و پوست ساقه را کنار می زند.

مرحله پنجم

اجازه دهید تا این جوانه ها رشد کنند و برگ های گیاه تازه شکل بگیرند.

مرحله ششم

وقتی قلمه به خوبی ریشه زد و ریشه آن بلند و محکم شد، هر کدام از قلمه ها را در یک گلدان کوچک بکارید. قلمه ها را مرتب آب بدهید و بد نیست که کمی کود مناسب هم پای آن بریزید. وقتی گیاه کاملا در جای خود مستحکم شد و ریشه ها در هم تنیده شدند می توانید چندین گیاه با ارتفاع های مختلف را در یک گلدان بزرگ بکارید.

آیا دراسنا سمی است؟

متاسفانه دراسنا یکی از گیاهانی است که به عنوان گیاه مسموم کننده برای حیوانات خانگی شناخته می شود. مصرف خوراکی این گیاه می تواند در حیوانات خانگی مسائلی مثل استفراغ خونی، ترشح بیش ازحد بزاق و کاهش وزن ایجاد کند. همچنین باعث گشاد شدن مردمک چشم در گربه ها می شود. این گیاه را از دسترس حیوانات خانگی و بچه ها دور نگه دارید.

جمع بندی

دراسنا نام مجموعه ای از گیاهان آپارتمانی با برخی ویژگی های مشابه است. این گیاه رشد خوبی دارد و مقاوم است. اگر تازه کار هستید نگران نگهداری از این گیاه نباشید چون نگهداری از آن کار سختی نیست. این گیاه به محیط پرنور نیاز دارد و در برابر سرما مقاوم نیست.

منابع: Bloomscape, Nature And Garden

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 28 اسفند 1400 بروزرسانی: 28 اسفند 1400 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 2002

به "راهنمای کامل نگهداری و تکثیر گیاه دراسنا در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای کامل نگهداری و تکثیر گیاه دراسنا در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید