زپتوثانیه، زمانی که تصور کردنش هم سخت است

به گزارش مجله شرقیا، ایرنا نوشت: دانشمندان پیروز به طراحی روشی شدند که تأخیرهای زمانی را با دقت زپتوثانیه میزان گیری می نماید.

زپتوثانیه، زمانی که تصور کردنش هم سخت است

سرعت الکترون های درون یک مولکول به میزان ای زیاد است که فقط چند اَتوثانیه (هر اَتوثانیه معادل یک میلیاردم میلیاردم ثانیه است) طول می کشد تا از یک اتم به اتم دیگر بپرند. این سرعت به میزان ای زیاد است که در طول مدتی که پلک می زنید، این اتفاق میلیون ها میلیارد بار اتفاق افتاده است. میزان گیری این فرآیندهای فوق سریع، دلهره آور است.

دانشمندان تأسیسات علمی اَتوثانیه (Attosecond) و مرکز دینامیک کوانتومی دانشگاه گریفیث در استرالیا به تازگی یک روش تداخل سنجی تازه طراحی نموده اند که تأخیرهای زمانی را با دقت زپتوثانیه (یک تریلیونم یک میلیاردم ثانیه) میزان گیری می نماید.

آن ها از این روش برای میزان گیری تأخیر زمانی بین پالس های نور فرابنفش شدید ساطع شده از دو ایزوتوپ مختلف مولکول های هیدروژن، H2 و D2، استفاده نموده اند که با پالس های لیزر فروسرخ شدید برهم کنش دارند. این تأخیر کمتر از سه اَتوثانیه (یک کوئینتیلیونم ثانیه؛ کوئینتلیون یعنی عدد یک با 18 صفر به توان 2) و ناشی از حرکات کمی متفاوت هسته های سبک تر و سنگین تر است.

دانشمندان امیدوارند در آینده بتوانند از این روش برای میزان گیری دینامیک فوق سریع فرایندهای مختلف ناشی از نور در اتم ها و مولکول ها با دقت زمانی بی نظیر استفاده نمایند.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 8 دی 1401 بروزرسانی: 8 دی 1401 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 2191

به "زپتوثانیه، زمانی که تصور کردنش هم سخت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زپتوثانیه، زمانی که تصور کردنش هم سخت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید