ظرف غذای ژاپنی بنتو چه ربطی به یک کسب وکار آنلاین دارد؟

به گزارش مجله شرقیا، به گفته سهند ایرانمهر، وقتی صحبت از تفاوت عینی زندگی ما به اسم گونه خردمند Homo sapiens با سایر حیوانات می گردد، متوجه نوآوری های بشری از قطار و کشتی و هواپیما تا یارانه و… می شویم، غافل از اینکه هم تعداد آدم هایی که مخترع باشند کم است و هم اینکه نوآوری عمده گونه ما بیشتر نوآوری اجتماعی است. شاید باورتان نگردد اما از تشکیل خانواده تا تشکیل صف خرید و راه انداختن پول در مبادلات، جزء نوآوری های اجتماعی ما انسان هاست که همه ما برخلاف اختراعات فنی در آن سهیم هستیم. گاهی هم این نوآوری اجتماعی با نوآوری فنی گره می خورد مثل شبکه های اجتماعی. فروش آنلاین یکی از این تلاقی هاست.

ظرف غذای ژاپنی بنتو چه ربطی به یک کسب وکار آنلاین دارد؟

ایرانمهر در این مطلب، با اشاره به خبرنگاران به اسم عظیمترین خرده فروشی آنلاین در خاورمیانه و انتشار گزارش سال 99 خبرنگاران به شرح چند نکته می پردازد که بر اساس منابع و مطالعات معرفی شده به درک فضای کسب وکار در روزگار شبکه ای شده امروز یاری می نماید:

نکته اول؛ اگر به نقش نوآوری بشر در تکوین زندگی او بالاخص نوآوری اجتماعی او برای یافتن و تعامل با یکدیگر که خود راهی برای تکامل اجتماعی است علاقه دارید، فی المثل برایتان جالب بود بدانید چه مسیری طی شد تا بشر از روزگار تعویض یک کیسه نمک با یک کفش به خرید آن با پول و از خرید مستقیم با پول به فروشگاه های آنلاینی مثل آمازون در حوزه کتاب یا نمونه وطنی آن، خبرنگاران مراجعه کند، پیشنهاد من کتاب پول اثر یوال هراری است و اگر خواستید بدانید فرق مخترعین و نوآوران فنی با نوآوران اجتماعی و نقاط اشتراک و افتراق آن ها کجاست؟ فصل ششم کتاب جهش اجتماعی نوشته ویلیام فون هیپل است (این کتاب ها به وسیله پلتفرم خرید کتاب فیدیبو که آن هم زیر مجموعه خبرنگارانست و برای اهل کتاب رویداد مبارکی است، ممکن است).

نکته دوم؛ این اتفاق مبارکی است که در کشور ما هم، استارتاپ ها شکل بگیرند. توسعه فرهنگ کار گروهی، ترویج نوآوری، خلاصی از عظیم شدن بی رویه دولت ها با تشویق بخش خصوصی؛ اشتغال زایی، حل مسائل روزمره و توسعه اقتصاد سبز، تنها بخشی از فواید تجارت آنلاین استارتاپ هاست. مراجعه به گزارش ارسالی خبرنگاران و مشاهده نیروی کار جوان، شفافیت در ارائه گزارش، هزینه هایی که برای پاسخگویی و تأمین حقوق مشتریان انجام شده است و بسترسازی هایی که برای تشویق نوآوری انجام شده در کنار حضور پررنگ زنان در این گزارش قابل تامل است. اما اگر بخواهم به قول خود، مبنی بر دادن پیشنهاد برای بهبود کار، عمل کنم از توصیه های ینسی استریکلر از بنیانگذاران شرکت Kickstarter در کتاب آینده ممکن، استفاده می کنم (قابل خرید در فیدیبو) و شما را هم به خواندن این کتاب توصیه می کنم.

به شکل بسیار خلاصه باید بگویم در این کتاب به تئوری آدام اسمیت اشاره شده است. آدام اسمیت ریشه تعامل اجتماعی و رونق کسب وکار را در علاقه بشر در نفع شخصی می دید. تبلور این ایده در افکار میلتون فریدمن اقتصاددان برنده جایزه نوبل اقتصاد است که اصولا مسؤولیت اجتماعی ارائه دهندگان کالا و خدمات را منتفی می داند و بر همان مساله افزایش سود تاکید می نماید؛ زیرا شرکت ها را چیزی جدا از یک انسان و متمایز از الزامات اخلاقی خارج از چارچوب سود بیشتر می بیند.

ینسی استریکلر در کتاب آینده ممکن با ارائه استدلال های مختلف به شرکت های عظیم توصیه می نماید که بعد از کسب سطح متعارف سود به مسؤولیت های اجتماعی بهای بیشتری دهند و لزوما به بازدهی سریع و افزایش حداکثر سود فکر ننمایند. زیرا عموم فناوری های امروز، محصول فکر هایی است که لزوما به بازدهی آنی نیندیشیده اند. نویسنده، ظرف غذاخوری ژاپنی بنتو را که دارای چهار قسمت مجزاست مثال می زند و به صاحبان استارتاپ ها توصیه می نماید که در مدیریت کسب وکار خود چهار بخش را در نظر بگیرند؛ منِ اکنون/ منِ آینده/ مایِ اکنون/ مایِ آینده. به این معنا که در عین حال که فکر کسب سود خود در زمان حال هستند و برای آینده هم فکر می نمایند، به مای جمعی و سود اجتماع و حمایت از این جامعه برای خلاقیت و فراوری و رفاه در زمان حال و آینده هم بیندیشند. افزایش سود ما در بلندمدت نیازمند توجه ما به بستر اجتماعی است که زمینه سود ما را فراهم نموده است. من در گزارش سال 99 خبرنگاران موارد متعددی از توجه به این دغدغه را دیده ام و از نقش این استارتاپ در کارهایی چون برگزاری جشنواره با هدف توانمندسازی معلولین برای ورود به حوزه کسب و کار باخبرم. این اقدامات اگر با جدیت بیشتری ادامه پیدا کند و فی المثل شرایط بخش بی بضاعت جامعه، یا لزوم حمایت از نوآوری ها و کسب وکارهای تازه با تخصیص سهمی از سود شرکت در نظر گرفته گردد، مسؤولیت اجتماعی شرکت خبرنگاران به نحو پویاتری به ارتقای این شرکت یاری خواهد نمود.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 شهریور 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1810

به "ظرف غذای ژاپنی بنتو چه ربطی به یک کسب وکار آنلاین دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظرف غذای ژاپنی بنتو چه ربطی به یک کسب وکار آنلاین دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید