عاقبت وطن فروشی

به گزارش مجله شرقیا، خبرنگاران: براساس قوانین جدید کانادا اقامت پناهندگان ایرانی به خاطر دروغ و سفر به ایران لغو می شود

عاقبت وطن فروشی

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران،موضوع لغو اقامت در کانادا که شامل بسیاری از افراد پناهنده می شود بعد از رفت و آمد قابل توجه بسیاری از این افراد به کشورهای خودشان مطرح شد؛ موضوعی که با اصل پناهندگی و نبودن شرایط امن در کشور پناهنده شدگان در تناقض است. در این بین رفت و آمد برخی ایرانیان پناهنده شده به کانادا باعث شده است تا آنها نیز از این قانون جدید مستثنا نباشند. در حقیقت این سوال مطرح شده است که اگر شخصی به دلیل محدودیت های سیاسی، اعتقادی، امنیت و امثال آن درخواست پناهندگی به کشور دیگری می کند چگونه امکان دارد به راحتی و بدون هیچگونه مسئله ای از منظر امنیتی و سیاسی به کشور خود رفت و آمد داشته باشد؟ در نهایت استمرار این موضوع تا حدی پیش رفت تا کانادا به اصلاح قوانین خود در زمینه پناهندگی روی آورد و از همین طریق پناهندگی بسیاری از افراد لغو می شود.

این قانون همچنین درباره کسانی که شرایط شان نسبت به گذشته تغییر کرده نیز صادق است و آنها نیز باید خاک کانادا را ترک کنند. با تصویب قانون جدید، بسیاری از ایرانیانی که در سال های گذشته با بهانه های واهی و در یک وطن فروشی آشکار به کانادا پناهنده شده اند، مرجوع خواهند شد. در همین زمینه، تورنتو استار در کانادا گزارش داده است، تغییرات در قوانین مهاجرتی در سال 2012 به دولت اختیارات تازه ای داده است که براساس آن دولت فدرال اکنون فعالانه به بررسی و بازگشایی پرونده هایی می پردازد که شرایط شان از زمان اعطای اقامت دائم تاکنون عوض شده است. طبق این گزارش دولت اُتاوا می تواند آن دسته از افرادی که دیگر در کشورهای شان اکنون تهدیدی متوجه آنها نیست را وادار به ترک کانادا کند.

در همین زمینه خبرگزاری ایرانشهر که اخبار کانادا و ایرانیان مقیم این کشور را پوشش می دهد نیز درباره این خبر نوشته است، این اقدام می تواند شامل حال بسیاری از ایرانیان کانادا نیز بشود. به گزارش روزنامه تورنتو استار، قانون جدید به دولت اتاوا این اجازه را می دهد که اقامت آن دسته از پناهندگان که دوباره از سرزمین مادری شان نفع می برند را لغو کند. براساس کنوانسیون ژنو که در 28 ژوئیه 1951 به تصویب رسید، هر کس که به دلایل دینی و مذهبی، عقیدتی، سیاسی، نژادی و مانند این، در کشور خود با خطر شکنجه، زندان و مرگ روبرو باشد می تواند به کشورهای امن و آزاد پناهنده شود اما دولت کانادا معتقد است افرادی که به این دلایل از این کشور پناهندگی گرفته اند ولی پس از مدتی به همان کشوری بازمی گردند که مدعی بودند در آن امنیت نداشتند، دروغ گفته اند و اقامت آنها لغو خواهد شد. به گزارش تورنتو استار، دولت کانادا از زمان تغییرات سال 2012 در قوانین مهاجرتی، فعالانه به بررسی پرونده پناهنده هایی روی آورده که شرایط شان عوض شده و توانسته اند کانادا را ترک و به سرزمین مادری شان سفر کنند.

این گزارش می افزاید تعداد افرادی که توسط دولت کانادا در سال 2014 سلب اقامت شده اند، تقریبا 5 برابر آمار این افراد در سال 2012 است. در همین حال یک سند دولتی که در اختیار شورای کانادایی پناهندگان قرار گرفته نشان می دهد دولت کانادا برای لغو اقامت افراد سهمیه سالانه 875 پناهنده را مشخص کرده است. ایرانشهر در گزارش خود در این باره نوشته که انتشار این گزارش در میان جامعه ایرانیان مقیم کانادا باعث نگرانی شده است. به نوشته این سایت، رفت و آمد گروه چشمگیری از ایرانیان به ایران پس از پناهندگی و استفاده گروه بزرگ تری از خدمات دولتی و کنسولی براساس هویت ایرانی، این شائبه را ایجاد می کند که این ایرانی تباران مشمول قانون یادشده قرار گرفته و از سوی شورای مهاجرت و پناهندگی کانادا پرونده آنها برای لغو اقامت کانادا فراخوانده شود.

منبع:وطن امروز

خبرنگاران: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می شود.

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

منبع: تسنیم
انتشار: 27 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 389

به "عاقبت وطن فروشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عاقبت وطن فروشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید