آموزش نماز شب کوتاه

به گزارش مجله شرقیا، خبرنگاران | سرویس مذهبی - آیا نماز شب را می توان به شیوه کوتاه تری خواند؟ بسیاری از اعمال پیرامون نماز شب مستحبی هستند. در این مقاله ابتدا طریقه اقامه نماز شب به شیوه معمول و سپس آموزش نماز شب کوتاه را برای شما فراهم نموده ایم.

آموزش نماز شب کوتاه

در ادامه این 2 موضوع آنالیز می گردد:

  • نماز شب معمولی
  • نماز شب کوتاه

نماز شب به شیوه معمولی

نماز شب یکی از اعمال مستحبی در اسلام است که توصیه های فراوانی برای اقامه آن، در احادیث و روایات ائمه معصومین (ع) هست. تاکید فراوان بر خواندن نماز شب نشان از ثواب بسیار زیاد این عبادت در درگاه الهی است. نماز شب در حالت معمولی مجموعاً یازده رکعت است که در شش نماز به انتها می رسد.

هشت رکعت ابتدایی آن که دقیقاً مانند نماز صبح و تمام نماز های مستحبی دو رکعتی است. بدین صورت که برای به جا آوردن هشت رکعت آن باید چهار نماز دورکعتی به نیت نماز شب خوانده گردد.

بعد از این چهار نماز (یا همان هشت رکعت) ونوبت اقامه نماز شفع می رسد که تنها تفاوت آن با نماز های قبلی نیت آن است که باید به نیت نماز شفع باشد. البته بهتر است در رکعت اول نماز شفع بعد از قرائت سوره حمد، سوره ناس خوانده گردد و در رکعت دوم بعد از سوره حمد، سوره فلق خوانده گردد. این تنها تفاوت نماز شفع با نماز های قبلی بود.

بعد از اقامه نماز شفع، نوبت به نماز وتر می رسد. نماز وتر به این گونه است که پس ازقرائت سوره حمد، سه مرتبه سوره توحید و یک مرتبه سوره فلق و یک مرتبه سوره ناس را باید خواند. همچنین می توان فقط یک سوره تنها خواند، سپس قنوت گرفته می گردد و دعا ها و حاجاتی که از درگاه الهی می خواهیم را باید در حین این قنوت مسئلت کنیم. بسیار توصیه شده است که در میان مناجات و ادعیه ای که خوانده می گردد برای چهل مؤمن دعا کنیم و چهل بار این ذکر را بخوانیم:

اَللّهُمَّ اِغْفِر لِلْمومِنینَ وَ اَلْمومِناتْ وَ اَلْمُسلِمینَ وَ اَلْمُسلِماتْترجمه:

پروردگارا، تمام مسلمانان و مؤمنین زن و مرد را ببخش و بیامرز

سپس هفتاد مرتبه ذکر استغفار:

استغفرالله ربّی و اتوبُ الیه

از پروردگار خود طلب آمرزش و مغفرت می کنیم و به سوی او بازگشت می نمایم.

بعد از قنوت نیز مانند نماز های معمولی خوانده می گردد.

در انتها نماز شب تسبیحات فاطمة زهرا (س) (34 مرتبه، الله اکبر، 33 مرتبه، الحمد لله و 33 مرتبه، سبحان الله) بسیار تاکید شده است و گفتن این اذکار کیفیت نماز را ارتقا می دهد.

شیوه همیشگی نماز شب که در اغلب روایات آمده است همین روش است. این روش اگرچه از ثواب بسیار زیادی برخوردار است، اما از آنجایی که بسیاری از افراد در این روز ها مشکل تنگی وقت دارند، می توانند از با استفاده از نکته های ادامه متن که آموزش نماز شب کوتاه است از ثواب نماز شب بهره ببرند و در مواقع اضطرار به نسخه کوتاه شده نماز شب اکتفا نمایند.

آموزش نماز شب کوتاه

در متن پیش رو به نکاتی اشاره می گردد در باب احکام نماز شب. بعضی از این احکام، می توانند آموزش نماز شب کوتاه باشند. بدین صورت که با استفاده از بعضی احکام می توان نماز شب را کوتاه تر و در مدت زمانی کمتری اقامه کرد.

  • همانطور که ابتدای متن خواندید، نماز شب در کل 11 رکعت است و در 6 نماز جداگانه اقامه می گردد. از میان تمام این نمازها، نماز شفع ارجحیت دارد. به همین دلیل زمانی که وقت کافی برای همه نماز ها نیست می توان فقط به نماز شفع اکتفا کرد و خواندن مابقی نماز ها لازم نیست.
  • نماز شب را می توان نشسته نیز خواند. اما در این صورت تعداد رکعات دو برابر می گردد. اگر نشسته خواندن نماز شب می تواند به کوتاه شدن آن یاری کند، مؤمنین می توانند از این امر جائز استفاده نمایند و نماز شب کوتاه بخوانند.
  • پس به این صورت باید هشت مرتبه دو رکعت نشسته که جمعاً شانزده رکعت می گردد به نیت نماز شب خوانده گردد و دوباره دو رکعت به نیت نماز شفع و دو بار یک رکعت به نیت نماز وتر خوانده گردد تا نماز شب انتها پذیرد. البته در حالت اضطرار و بیماری همان یازده رکعت کفایت می نماید.
  • قرائت سوره های بعد از سوره حمد در نماز شب لازم (واجب) نیست و می توان فقط به قرائت سوره حمد اکتفا کرد. قنوت رکعت های دوم نیز مستحب است و می توان آن ها را از نماز ها به طور کل حذف کرد، در این حالت نماز شب کوتاه تر می گردد و نماز بدون قنوت صحیح است. نماز وتر که یک رکعتی است نیز می توان بدون قنوت خواند.
  • نکته دیگر این که در احکام نماز پشت سر هم خواندن رکعات لازم نیست. پس می توان آن ها را با فاصله خواند. این امر اقامه نماز شب را آسان تر می نماید.

بیشتر بخوانید: آموزش نماز شب به شکلی کاملا خودمانی

پس با استفاده از این نکات فقهی که در آموزش نماز شب ذکر شده اند می توان نماز شب کوتاه، اما پر ثواب و پر توفیقی به جا آورد که طبق گفته خود ائمه اطهار (ع) موجب سیر صعودی به سوی مقامات الهی نیز می گردد.

منبع: setare.com
انتشار: 26 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 26 اردیبهشت 1400 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1623

به "آموزش نماز شب کوتاه" امتیاز دهید

6 کاربر به "آموزش نماز شب کوتاه" امتیاز داده اند | 3.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش نماز شب کوتاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید