آیا حفظ رابطه با دوستان دوران کودکی مهم است؟

به گزارش مجله شرقیا، از آنجا که ما با هماتایان خودمان خاطرات مشترک زیادی داریم، وجود آن ها در شکل گیری شخصیت ما موثر است. در این مطلب، مزایا و معایب حفظ دوستی های دوران کودکی را می خوانید.

آیا حفظ رابطه با دوستان دوران کودکی مهم است؟

خبرنگاران| بعضی افراد رابطه شان را با دوستان دوران کودکی حفظ می نمایند. این ارتباط خاص مزایای زیادی دارد. در این نوع دوستی ها، دو طرف به وسیله تجربه درد های رو به رشد مشترک و سال های شکل دهنده شخصیت شان یکدیگر را می شناسند. هر دو با هم کلاس ها، تفریح ها و فعالیت های مشترک زیادی را تجربه نموده اند.

به گزارش خبرنگاران؛ حفظ چنین رابطه محبت آمیز ای تا بزرگسالی، زمانی که خودِ بالغ تان را می سازید یک امتیاز است. اما این دوستی های مادام العمر ابعاد منفی هم دارد. ممکن است از بعضی جهات، پایبندی به چنین دوستی هایی برای زندگی یا سلامت روان ما مفید نباشد؛ بنابراین حفظ این دوستی های دیرینه مهم است، اما دانستن زمان ترک آن ها هم اهمیت دارد.

مزایای حفظ دوستی های دیرینه برای سلامتی

در مطالعه ای که سال 2021 روی 323200 نفر از 99 کشور مختلف در سراسر دنیا انجام شد، دریافتند این نوع دوستی ها سلامتی بهتر، شادی بیشتر و سطوح بالاتر تندرستی در فرهنگ های مختلف را به همراه دارد.

بعلاوه، طبق یافته های منتشرشده در مجله سایکولاجیکال سایِنس، پسرانی که در کودکی زمان بیشتری را با دوستان خود سپری نموده اند، در بزرگسالی (اوایل 30 سالگی) فشار خون و BMI پایین تری دارند. در نتیجه، اوقاتی که در کودکی با دوستان سپری شده باشد سلامت فیزیکی شما را بهبود می بخشد حتی در بزرگسالی.

زمان آزموده شدن دوستی های دوران کودکی

معمولاً سال های نوجوانی و اوایل جوانی سال های تحول آفرینی در زندگی ما هستند چرا که تغییرات مهمی در این سال ها در جریان شکل گیری شخصیت ما رخ می دهد و ممکن است ما به سمت افراد نوی سوق پیدا کنیم. ما در این سال ها در حال ارزیابی نسخه ای از خودمان هستیم که می خواهیم در آینده به آن تبدیل شویم، درنتیجه دوستی های دیرینه دوران کودکی ممکن است دستخوش عواقب این تغییر و تحول شوند.

ممکن است دوستان ما برای رفتن به دانشگاه یا ورود به دنیای کسب و کار نقل مکان نمایند، در پی آن ازدواج نمایند و خانواده خودشان را تشکیل دهند. این فاصله به مرور دوستی ها را کمرنگ می نماید. ارتباط دیداری، پیامکی و تلفنی به مرور کمتر و کمتر می گردد تا جایی که ما دیگر اتفاقات و تجربیات روزانه مان را مثل گذشته با هم به اشتراک نمی گذاریم.

دوستی های بزرگسالی

دوستی های بزرگسالی جایِ دوستی های دوران کودکی را می گیرند. این روابط بخشی از دنیای بزرگسالی ما، محل زندگی، زندگی اجتماعی و سبک نو زندگی ما هستند. این افرادِ تازه وارد جنبه بزرگسال ما را می شناسند.

حالا که بزرگسال شده اید، راه زندگی خودتان را پیدا نموده اید، حلقه ای نوی از دوستان را دارید که با آن ها معاشرت می کنید و علایق مشترکی که با آن ها دارید با خودِ بزرگسال شما همخوانی بیشتری دارد. حالا تصمیمات متفاوتی می گیرید. طبیعیست این حلقه از دوستان، خودِ بزرگسال شما را بهتر از دوستان دوران کودکی تان بشناسند.

جنبه های منفی دوستی های دوران کودکی

آن ها می توانند رشد ما را محدود نمایند: گاهی اوقات این دوستان دانسته یا ندانسته رشد ما را محدود می نمایند. دیدگاه و قضاوت دوستان دوران کودکی درباره ما معمولاً ثابت و بدون تغییر باقی می ماند حتی در بزرگسالی. این نوع دیدگاه می تواند جلوی پیشرفت ما و حرکت ما به سوی یک راستا متفاوت را بگیرد. برچسب هایی که در کودکی به ما زده شده ممکن است ما را محدود کند و در تنگنا قرار دهد. حتی ممکن است خودِ ما این برچسب ها را درونی کنیم، درنتیجه از اعتماد به نفس لازم برای تغییر راستا برخوردار نباشیم.

وفاداری به آن ها ممکن است تندرستی ما را تهدید کند: گاهی اوقات ممکن است وفاداری ما به آن ها به تندرستی مان آسیب بزند. جدایی از یک دوست قدیمی آسان نیست، چون در ظاهر بی وفایی به نظر می رسد. سرسپردگی به دوستی های دوران کودکی ممکن است به معنای نادیده گرفتن رفتار های به شدت منفی یا بی پروای آن ها یا توجیه شان باشد. اگر احساس می کنید رابطه شما با دوست دوران کودکی تان خطری برای سلامتی تان شده است، حتماً نسبت به این وفاداری تنونظر کنید.

رفتار هایی که شاید شما را وادار به تنونظر درباره دوستی تان کند:

  • اگر دوست دوران کودکی تان با شما فحاشی می نماید، رابطه شما با او دیگر سالم نیست. سرزنش کردن، گَس لایتینگ (احمق انگاری، نوعی دست کاری روان شناختی) یا تهدید کردن رفتار های قابل قبول یک دوست نیستند.
  • اگر شما از تماشا یک دوست قدیمی اجتناب می کنید یا از بودن با او احساس ناراحتی می کنید، شاید وقت جدا شدن از او رسیده باشد.
  • قلدری: آیا دوست شما درخواست های نامعقولی از شما دارد و رفتارهایش با شما توام با بی احترامی است؟ اگر این دوست قدیمی در کوشش برای کنترل شماست و منفعت شما واقعاً اولویت او نیست، بهتر است وفاداری خودتان را به چنین دوستی زیر سوال ببرید.
  • اگر دوست شما مدام ناله می نماید و از احساس گناه و دستکاری استفاده می نماید به آسیب هایی که این دوستی به شما وارد می نماید فکر کنید. چنین دوستی وقت شما را هدر می دهد و انرژی احساسی و ذهنی شما را می بلعد. لازم نیست همدلی را کنار بگذارید، بلکه لازمست محدودیت هایتان را بشناسید و فراتر از آنها از خودتان انتظار نداشته باشید.

جدایی از دوستان دوران کودکی

تصمیم جدایی از دوستی که با او بزرگ شده اید می تواند چالش بزرگی باشد. صرفنظر از عمر این دوستی، اگر او رفتار هایی از خودش بروز می دهد که مورد قبول شما نیست، شاید بتوانید به او یاری کنید، اما اگر او مایل به تغییر رفتارش با شما نیست، تصمیم بگیرید ماندن در این رابطه تا چه حد به صلاح شماست. گاهی اوقات دهه ها دوستی علت کافی برای زنده نگهداشتن یک رابطه سمی شده نیست.

رها کردن دوستی های دیرینه کار سختی است. بعضی مواقع این از دست دادن انتخاب شما نیست. چنین فردی ردپایی از زندگی گذشته شماست، بنابراین از دست دادن چنین فردی شبیه از دست دادن بخشی از خود قدیمی تان است.

دوستان نگهبان

دوستانی که از کودکی با آن ها بزرگ شده ایم حامی ما هستند، حتی زمانی که در آسیب پذیرترین حالت خودمان هستیم، با ما صادق هستند و حقایقی را به ما گوشزد می نمایند که احتیاج به شنیدن شان داریم. اگر دوستی از دوران کودکی دارید که یک زندگی سالم و پویا دارد و به شکل مثبت و متعادلی از شما حمایت می نماید او را از دست ندهید و قدرش را بدانید!

منبع: verywellmind

منبع: فرادید
انتشار: 15 تیر 1401 بروزرسانی: 15 تیر 1401 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 2092

به "آیا حفظ رابطه با دوستان دوران کودکی مهم است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا حفظ رابطه با دوستان دوران کودکی مهم است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید