آیین بی بی گرد در خراسان جنوبی برگزار می شود

به گزارش مجله شرقیا، بی بی گردی از جمله آیین ها و مراسم نوروز است که هنوز هم در برخی مناطق شهرستان قاینات مانند خضری دشت بیاض، کارشک و بسکاباد برگزار می شود.

آیین بی بی گرد در خراسان جنوبی برگزار می شود

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، سید احمد برآبادی مسئول حوزه پژوهش اداره کل گفت: برای این مراسم که در روز 12 فروردین و براساس یکی از داستان های قدیمی انجام می شود زنان سالخورده (بی بی) را برای گردش به خارج از روستا می برند.

او اضافه نمود: در این مراسم یکی از زنان سالخورده روستا خشت خامی را برداشته و سطح خشت را گل می پوشاند زنان و دختران جوان هم با یک قطعه چوب و پنبه فتیله ای شمع درست کرده و آن را روی خشت روشن می کنند.

او گفت: سپس یکی از زنان سالخورده خشت را بالای سرش گرفته و در جلو و زنان و دختران همراه با شادی و دایره زنان پشت سر او از روستا خارج می شوند و در محلی که قبلا قنات و چاه آبی بوده است و فعلا متروکه شده جمع می شوند و این خشت را داخل چاه انداخته و براین اعتقاد و باور هستند که غم و غصه ها را در چاه می ریزند و آن سال را همراه با شادی، خوشی و سلامتی شروع خواهند نمود.

این آئین و مراسم به شماره 1457 مورخ 21/8/96 در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 9 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 318

به "آیین بی بی گرد در خراسان جنوبی برگزار می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیین بی بی گرد در خراسان جنوبی برگزار می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید