اداره هیچ سازمانی به سختی اداره دانشگاه نیست، رتبه 61 کشور در نوآوری

به گزارش مجله شرقیا، خبرنگاران/خراسان رضوی قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: امروزه اداره هیچ سازمانی در کشور به سختی اداره دانشگاه نیست.

اداره هیچ سازمانی به سختی اداره دانشگاه نیست، رتبه 61 کشور در نوآوری

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تمکن مالی برای ویزای دانشجویی استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

عبدالرضا باقری صبح امروز 3 بهمن ماه، در همایش نظام حقوقی دانشگاه ها و دانشگاه جامع علمی کاربردی در تعامل با نهادهای اداری، قضایی و نظارتی که در هتل پردیسان مشهد برگزار گردید، اظهار کرد: دانشگاه به اقتضای همه مسئولیت هایی که برعهده دارد به عنوان یک نهاد علمی و فرهنگی ویژه، اثرگذار و ممتاز است.

وی اضافه کرد: طبق گفته حضرت امام خمینی دانشگاه مبداء همه تحولات است و در همه شئونات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه به صورت کوتاه مدت و بلندمدت و به دلیل ویژگی های مهمی که دارد اثرگذار است. به صورت میانگین حدود 700 استاد در مراکز دانشگاه های ما بدون هیچ چشم داشتی عمر خود را صرف تدریس و تربیت فرزندان کشور می نمایند. دانشگاه علمی کاربردی با 250 هزار دانشجو بالاترین آمار تعداد دانشجویان را دارد. سایر دانشگاه ها هم بین 2هزار تا 30 هزار دانشجو دارند.

اداره یک دانشگاه حساس ترین مسئولیت است

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان نمود: جوانان ما حتما مسئولیت های مهم اداری جامعه را در آینده برعهده دارند. این موضوع و همچنین اقتضای سنی جوانان موضوعات مهمی هستند که باید در کنار انعطافی که ضروری است در ضوابط، مقررات و قوانین برای این سازمان، مهم در نظر گرفته شوند. به دلیل پیچیدگی هایی که وجود دارد، حساس ترین مسئولیت مربوط به اداره یک دانشگاه است و فرآیند انتخاب مسئول آن هم به یاری مقام های عالی کشور صورت می گیرد.

باقری گفت: در همه دانشگاه های جهان، دانشگاه ها در چارچوب مقررات خاص خود اداره می شوند. ما نیز از ابتدای انقلاب تا کنون 4 مصوبه مهم برای اداره دانشگاه ها داشته ایم و این مصوبات مبنای مقرره گذاری و طرح ضوابط و مقررات در دانشگاه هاست. مبنای عملنمودهای ما نیز بر طبق همین چهار مصوبه است.

وی بیان نمود: یکی از این قوانین که قانون تشکیل هیات های امنا است، اجازه می دهد هریک از وزارت خانه های علوم و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی هیات امنا با استفاده از ضوابط و قوانین تشکیل دهند. وظایف و اختیارات هیات امنا هم در همین قانون مورد توجه قرار می گیرد. نکته دیگری که در این مصوبه وجود دارد این است که دانشگاه تنها دستگاه کشور است که بودجه متعلق به آن در قالب یاری است که این مورد یکی از اختیارات مهم و مناسبی است که دانشگاه ها از آن برخوردار هستند.

باقری تشریح کرد: قانون بعد مربوط به قوانین اهداف و مسائل مربوط به تشکیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که در آن ذکر شده هریک از دانشگاه ها و موسسات، دارای یک شخصیت حقوقی مستقل هستند درحالی که سایر موسسات اینطور نیستند؛ بنابراین مسئولیت اداره هر دانشگاه برعهده رئیس آن دانشگاه است و حتی نقش ستاد وزارت هم برای پشتیبانی و حمایت از دانشگاه ها است. این قانون هم جزء موضوعات کلی است و مسئولیت ضوابط و مقررات هر دانشگاه بر عهده بالاترین مقام دانشگاه یعنی رئیس دانشگاه یا رئیس امور موسسه است.

وی اضافه کرد: قانون سومی که در اختیار داریم قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور است. گفته شده که دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی و... دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی بدون رعایت قوانین و مقررات عمومی حاکم بر دستگاه های دولتی به ویژه قانون مناسبات عمومی کشور، قانون مدیریت خدمات کشور و... هستند و فقط در چهار چوب مصوبات و آیین نامه های اقتصادی و اقتصادیاتی اداره می شوند که به تصویب هیات امنا می رسد و درنهایت توسط وزیر علوم یا وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی اداره می گردد. در تبصره یک این قانون مجددا تاکید شده که اعتبارات اختصاص یافته توسط دولت به این مراکز و موسسه ها به عنوان یاری تلقی می گردد و بعد از پرداخت توسط خزانه به عنوان هزینه قطعی منظور می شوند.

دانشگاه ها کمترین تخلفات اقتصادی و اداری را دارند

باقری گفت: دانشگاه ها به عنوان یک مرکز علمی از اختیارات خود به نحو مطلوب استفاده کردند. آنها کوشش کردند با رعایت همه مناسبات و در چهارچوب آیین نامه ها عمل نمایند. تبصره یک خیلی مهم است و نشان دهنده این مطلب است که اختیارات دانشگاه ها در زمینه اقتصادی بسیار فوق العاده است. دانشگاه ها و مراکز عالی دستگاه هایی هستند که کمترین تخلفات اقتصادی یا اداری را داشتند و دانشگاه ها به عنوان یک مرکز علمی از اختیارات خود هم به نحو مطلوب استفاده کردند.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، اظهار کرد: مصوبه چهارم مرتبط به شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در آنجا هم به دانشگاه ها، وزارت علوم و بهداشت اختیار داده شده که هیات عالی تجدید نظر زیر نظر وزیر و با حضور حقوق دانان برجسته تشکیل گردد و به تخلفات یا شکایت های مربوط به دانشگاه ها یا موسسات آموزش عالی مربوط به تخلفات آموزشی و اداری رسیدگی کند.

باقری گفت: یکی از سیاست هایی که در دوره آقای غلامی وجود داشته تعامل با همه دستگاه هایی است که در عرصه آموزش عالی مداخله دارند و به دلیل همین تعامل بسیار خوبی که باهمه این دستگاه ها وجود دارد، رؤسای دانشگاه های ما به بهترین نحو ممکن دانشگاه ها را اداره کردند و کمترین تخلفات و مسائل به وجود آمده است.

وی اضافه کرد: آموزش عالی کشور یکی از دستگاه هایی است که در 40 سال گذشته بیشترین توفیق را در بین دستگاه های اداری کشور داشته است. دانشگاه ها و مجموعه های فناوری ما به شدت به سمت شرایطی رفتند که جوابگوی احتیاجهای روز کشور باشند. امروزه ما تقریبا تمام نیروی متخصص مورد احتیاج کشور را به غیر از رشته های انگشت شماری در داخل کشور تامین می کنیم.

رتبه 61 کشور در نوآوری

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شاخص جهانی کشور در نوآوری هر ساله در جهان منتشر می گردد و طبق آن در شروع دولت یازدهم رتبه ما 120 بوده و درحال حاضر 61 است. که این موفقیت را مرهون سیاست های درست قوه مقننه و دولت در دانشگاه ها و پارک ها بودیم البته هنوز این شاخص خیلی مطلوب نیست.

افزایش 70 درصدی بودجه پارک های علم و فناوری

باقری گفت: تعداد پارک های علم و فناوری در سال 92 حدودا 3600 مرکز بوده که طبق آمار ما تا سرانجام سال 97 به 7760 واحد فناور رسیده است که از این تعداد بیش از 1600 واحد این پارک ها به شرکت های دانش بنیان تبدیل شدند. بودجه پارک های علم و فناوری در ابتدای دولت 139میلیارد بوده که درحال حاضر 240 میلیارد تومان است که حدودا 70 درصد افزایش پیدا نموده است. تعداد افرادی که در این مراکز شاغل هستند و همه در بخش غیر دولتی و با استفاده از ثروت خلق شده توسط خود آنها به 57 هزار نفر رسیده است. مدرک تحصیلی این افراد عمدتا از کارشناسی به بالا است.

کسب درآمد 10 هزار میلیارد تومانی شرکت های دانش بنیان

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، اظهار کرد: میزان فروش شرکت های مستقر در پارک های علم و فناوری در ابتدای سال 92 ، 452 میلیارد تومان بود که امروزه بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان است. این شرکت ها حدودا 70 میلیون دلار هم صادرات داشتند. براساس آمارها، پارک ها و مراکز رشد به ازای هر 40 میلیون تومان پولی که از دولت و منابع عمومی دریافت کردند یک شغل دانش بنیان ایجاد کردند.

وجود 35 هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه های کشور

وی گفت: رویکرد و تغییر مسیری که امروزه در دانشگاه های کشور رخ داده یکی از مهمترین موضوعات در دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری است. امروزه شرایط به گونه ای است که ماموریت های هر دانشگاه متفاوت است و نگاه ما در ستاد وزارت این است که دانشگاه ها باید بر اساس ضوابط و مقررات خود عمل نمایند. امروز ما در جهت تامین نیروی انسانی نه تنها در داخل کشور خوب عمل می کنیم بلکه حدود 35هزار دانشجوی خارجی در بخش های مختلف نیز تربیت می کنیم که امیدواریم تا سرانجام برنامه این آمار به 67 هزار نفر برسد. این تغییرات سریع در جامعه و مواجهه دانشگاه ها با مسئولیت های جدید ضرورت انعطاف پذیری قوانین و مقررات را بیشتر می نماید.

اداره هیچ سازمانی به سختی اداره دانشگاه نیست

باقری ادامه داد: باتوجه به صندلی حساس رئیس دانشگاه انتظار ما از دستگاه ها این است که همیشه مددکار و یاری دانشگاه ها باشند تا ما بتوانیم افرادی تربیت کنیم که بتوانند به جامعه به درستی خدمت نمایند. ماموریت های دانشگاه های ما این روزها علاوه بر ماموریت های ملی، بین المللی نیز هست و آنها باید بتوانند با دانشگاه های بزرگ جهان تعامل نمایند و دانش و فناوری هایی جدید را به کشور بیاورند. مسئولان دانشگاه های ما باید وقت فکر کردن داشته باشند نه اینکه درگیر مسائل روزمره و جاری اداری باشند. امروزه اداره هیچ سازمانی در کشور به سختی اداره دانشگاه نیست. لذا امیدوارم همه ما یار و مددکار رئیسان دانشگاه برای اجرای قوانین و مقررات باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 763

به "اداره هیچ سازمانی به سختی اداره دانشگاه نیست، رتبه 61 کشور در نوآوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اداره هیچ سازمانی به سختی اداره دانشگاه نیست، رتبه 61 کشور در نوآوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید