ساخت بچه های ایران

به گزارش مجله شرقیا، امیرحسین کارآگاه، مدیرعامل شتاب دهنده پرسیس ژن است و متولد 1367. در شهر قزوین متولد شده و مدرک دکترای داروسازی از دانشگاه شهید بهشتی دارد. مدرک کارشناسی ارشد MBA را هم از دانشگاه تهران گرفته است.

ساخت بچه های ایران

همچنین سابقه کار در داروخانه ها و شرکت های داروسازی را دارد. ورودش به حوزه بیولوژیک با ورود به انجمن فراورینمایندگان و صادرنمایندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران بوده که صنف فراورینمایندگان این حوزه هستند. امیرحسین سه و نیم سال دبیر کل این انجمن بوده و سپس پرسیس را ایجاد نموده اند.

وصل کردن دانشگاه به صنعت

روایت راه اندازی پرسیس را اینگونه تعریف می نماید: در انجمن به این نتیجه رسیدیم که ما تعداد زیادی دانشگاه و موسسات پژوهشی مانند انستیتو پاستور، انستیتو رازی و پژوهشگاه ژنتیک و… را داریم که دانشجویان در آنها کار پژوهشی انجام می دادند و در طرف دیگر بازار، تعدادی شرکت داشتیم که محصول فراوری می کردند اما این دو سوی داستان، حرف همدیگر را متوجه نمی شدند؛ یعنی نه صنعت حاضر می شد تحقیقات دانشجویان را قبول کند یا سرمایه گذاری کند و… و نه دانشجویان می دانستند که احتیاج این صنعت چه است.

من و دیگر اعضای انجمن، این خلأ را مشاهده کردیم و پرسیس دقیقا به این دلیل شکل گرفت تا حد واسطی ایجاد کنیم که هم به دانشجویان و پژوهشگران بگوییم که احتیاج صنعت چیست تا بتوانند روی احتیاجهای صنعت و احتیاجهای بازار، وقت و هزینه شان را صرف نمایند و هم اینکه به فراورینماینده و بخش صنعتی بگوییم که تکنولوژی مورد نظر و مورد علاقه اش فراوری شده و بنابراین می تواند از آنها استفاده کند.

کارآگاه می گوید در واقع ما قصدمان ایجاد مکان و محلی بوده که دانشجویان و محققان جوان واردش شوند و تحقیقات دانشجویی شان را به تکنولوژی صنعتی تبدیل نمایند. بنابراین در این صورت پل ارتباطی بین صنعت و دانشگاه ایجاد می گردد و می توانیم امیدوار باشیم که خروجی مناسبی از این تلفیق به دست بیاید.

نمی دانستیم شتاب دهنده چیست

مدیرعامل پرسیس ژن درباره اینکه میزان آشنایی بنیانگذاران پرسیس ژن با مفهوم شتاب دهنده و مسائلی از این دست چقدر بوده، می گوید: در سال 94، در انجمن با سایر همکاران به این نتیجه رسیدیم که باید چنین مرجعی ایجاد کنیم اما اصلا نمی دانستیم شتاب دهنده چیست. ما فکرهای مان را نموده بودیم و ایده را به اصطلاح پخته بودیم.

با معاونت علمی ریاست جمهوری جلسه ای برگزار کردیم و وقتی طرح کارمان و اهداف مان را برای شان شرح دادیم، آنها به ما گفتند که این کار شما، یعنی راه اندازی یک شتاب دهنده. آن موقع شتاب دهنده های آی تی راه اندازی شده بود و ما برای آشنایی با این موضوع، به مطالعه شتاب دهنده های موجود در ایران پرداختیم. بعد از این مطالعه، در مهر 1395، پرسیس راه اندازی شد.

در واقع شتاب دهنده پرسیس ژن با سرمایه گذاری بخش خصوصی و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان شتاب دهنده زیست فناوری پزشکی کشور شروع به کار نموده است. زمینه فعالیت این شتاب دهنده، زیست فناوری دارویی و پزشکی، محصولات مشتق از پلاسما، سرم های درمانی، واکسن های انسانی و دامی، داروهای گیاهی، دارو با منشأ طبیعی و طب نوساختی (سلول های بنیادی) است.

حوزه فعالیت پرسیس ژن در حوزه داروهای گیاهی، دارو با منشأ طبیعی، سلول های بنیادی، آنتی بادی منوکلونال، سرم های انسانی، واکسن های انسانی، پروتئین نوترکیب، محصولات مشتق از پلاسما و واکسن های دامی فعالیت می نماید.

برای ورود به این شتاب دهنده باید اطلاعاتی داشته باشیم، چون اینجا حوزه دارویی است و زمانی که تیم ها صرف می نمایند، با دیگر حوزه ها متفاوت است. دوره کارآزمایی بالینی حداقل یک و نیم سال تا دو سال و دوره فراوری، حداقل پنج سال برای داروهای بیولوژیک است.

یکی از دلایل اهمیت صرف زمان و سرمایه برای فراوری داروهای بیوتکنولوژی این است که فراوری داروهای بیولوژیک، نرخ اشتغال تحصیل نموده بسیار بالایی دارد. بنابراین رشد این فضا، به رشد اشتغال زایی دانشجویان این حوزه منجر می گردد.

شیوه همکاری و حضور در پرسیس ژن

برای حضور در این فضا باید نکاتی را مدنظر داشت. به این صورت که تیم فناور، علاوه بر دانش و نیروی انسانی، مواد و ملزومات مصرفی را خودش تامین می نماید. البته در اینجا امکانات زیرساختی متنوعی در اختیار تیم های فناور قرار می گیرد؛ امکاناتی همچون فضای استقرار فیزیکی، آزمایشگاه، فضای فراوری با گواهی GMP، نیروی انسانی و امکانات اداری، منتورشیپ، آموزش های فنی و آموزش های عمومی کسب وکار و از همه مهم تر، تعهد به فروش فناوری حاصل.

ضمن اینکه آموزش های تاسیس و راهبری کسب وکار و همچنین، روندهای اداری همچون ثبت شرکت، اخذ کارت بازرگانی، یاری به اخذ گواهی دانش بنیان و… به وسیله شرکت های ارائه نماینده خدمات تجاری سازی، به تیم ها عرضه می گردد. امکان دریافت وام یا عقد قرارداد VC با نرخ بهره ترجیحی به وسیله ستاد توسعه زیست فناوری هم برای تیم ها وجود دارد.

منبع: مجله شنبه
انتشار: 9 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 565

به "ساخت بچه های ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت بچه های ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید