ایجاد اشتغال برای 930 نفر با بهره برداری از 30 طرح گردشگری در آذربایجان غربی

به گزارش مجله شرقیا، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی گفت: طی سال گذشته 30 طرح در حال ساخت در حوزه گردشگری اجراشده که 25 تا 80درصد پیشرفت فیزیکی داشته است به طوری که با بهره برداری از آن ها برای 930 نفر فرصت شغلی فراهم می گردد.

ایجاد اشتغال برای 930 نفر با بهره برداری از 30 طرح گردشگری در آذربایجان غربی

لذت بخشترین تجربه سفر را با تور لحظه آخری تجربه کنید. برای یافتن تورهای لحظه آخری، برنامه سفرهای مقرون به صرفه و دریافت راهنمایی از مسافران قدیمی با ما همراه باشید.

در سال 98 برای توسعه توریستی و حفاظت از بناهای تاریخی آذربایجان غربی اقدامات مختلفی اجرا شده است به این منظور گفت وگویی با جلیل جباری مدیرکل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی استان انجام داده ایم.

در بخش سرمایه گذاری در سال گذشته چه تعداد موافقت اصولی صادرشده است؟

طی سال گذشته 111 مورد موافقت اصولی برای احداث تأسیسات توریستی در استان صادرشده است که حجم سرمایه گذاری پیش بینی شده برای این طرح ها بالغ بر 637 میلیارد و 400 میلیون تومان بوده و طبق برآوردها برای 2121 نفر شغل ایجاد می گردد.

از این تعداد موافقت اصولی، 14 مورد به احداث هتل و هتل آپارتمان، 31 مورد به ساخت مجتمع توریستی، 50 مورد به ایجاد واحدهای بوم گردی، پنج مورد به راه اندازی سفره خانه سنتی، پنج مورد به مراکز تفریحی و سرگرمی، یک مورد به ایجاد یک واحد توریستی سلامت و سایر به طرح های رفاهی و خدماتی اختصاص دارد.

چه تعداد طرح توریستی در سطح استان طی سال 98 اجراشده و سرمایه گذاری های اجرا شده در این طرح ها چقدر است؟

ساخت 9 واحد از تأسیسات توریستی دارای مجوز در سال گذشته آغازشده و میزان سرمایه گذاری جذب شده بالغ بر 750میلیارد ریال است.

برای افزایش ظرفیت تخت های اقامتی در آذربایجان غربی چه اقداماتی اجرا شده است؟

در سال 98 سه مرکز اقامتی در شهرستان های خوی، ماکو و پیرانشهر به بهره برداری رسید که با افتتاح آن ها 58 تخت به مجموع تخت های اقامتی استان افزوده شده است.

اعتبارات تخصیص داده شده برای توسعه توریستی در آذربایجان غربی چقدر است؟

در سال گذشته 520 میلیارد ریال تسهیلات از منابع کارگروه اشتغال و برطرف موانع فراوری، صندوق توسعه ملی و اشتغال پایدار روستایی در اختیار متقاضیان نهاده شد، همچنین از محل منابع استانی برای حمایت از سرمایه گذاری های اجرا شده در بخش توریستی، 25 میلیارد ریال یاری بلاعوض فنی و اعتباری به هشت طرح سرمایه گذاری توریستی پرداخت شده است.

به نظر شما برای جذب توریست در آذربایجان غربی و توسعه آن در استان چه اقداماتی باید انجام داد؟

آذربایجان غربی به دلیل هم مرز بودن با سه کشور از شرایط ویژه ای برای جذب توریست برخوردار است و از سویی بیش از 1000 اثر ثبت ملی در این استان وجود دارد که دو اثر قره کلیسا و تخت سلیمان تکاب در این استان به ثبت جهانی رسیده اند و از شهرت بالایی برخوردار هستند که سالانه توریستان بسیاری را به سوی خود جذب می نمایند. برای رونق توریستی در این استان باید به ایجاد زیرساخت ها در استان توجه جدی گردد و بیشتر به معرفی استان پرداخت.

توسعه توریستی در آذربایجان غربی مستلزم حمایت مسئولان از سرمایه گذاران و کاهش بروکراسی های اداری است تا قطار توسعه در این استان بیش ازپیش شتاب بگیرد.

چه تعداد آثار منقول و غیرمنقول طی سال گذشته در استان به ثبت ملی رسید؟

هفت اثر شامل خانه اربابی ینگی کند بوکان، مسجد وکیل باشی ارومیه، تپه و قلعه سنگان اشنویه، ساختمان تمدن ارومیه، پل قره قشون خوی، قبرستان شیخ صوفی بوکان و خانه پدری شهید باکری (کارخانه قند میاندوآب) در فهرست میراث غیرمنقول کشور به ثبت رسیده است و پرونده 15 اثر دیگر در انتظار ثبت قرار گرفته است. در بخش آثار منقول نیز پنج اثر سرگز مفرغی حسنلو، پارچ سفالی حسنلو، کتیبه سنگی بازار خوی و کاسه سفالی کتیبه دار خوی ثبت ملی شده است.

آثار ناملموس ثبت ملی شده آذربایجان غربی در سال گذشته کدام آثار بوده اند؟

شش اثر ناملموس شامل غذای سنتی گوزلمه، جولابافی، کشتی سنتی گولشماخ، بازی سنتی قورد قویون، جوراب جوراب و مراسم تبرک انگور در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

چه تعداد موزه در استان وجود دارد و تعداد بازدید از آن ها در سال گذشته چقدر بوده است؟

در آذربایجان غربی 11 موزه در شهرستان های خوی، ماکو، میاندوآب، ارومیه و نقده تحت مالکیت اداره کل استان قرار گرفته است و علاوه بر این ها تعدادی از موزه ها هم به شکل مشارکتی با همکاری این اداره کل راه اندازی شده که می توان به موزه تاریخ طبیعی در دانشگاه ارومیه، موزه هیمن در مهاباد، موزه اکبری در خانه کبیری خوی و موزه کودک کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان اشاره نمود. همچنین در سال گذشته 172 هزار و 766 نفر از موزه های سطح استان بازدید کردند. در حدود 10 انجمن میراث فرهنگی نیز در آذربایجان غربی راه اندازی شده است.

برای ارتقای سیستم حفاظتی موزه های استان چه اقداماتی اجرا شده است؟

در سال 98 برای تجهیز موزه های استان به سیستم حفاظت الکترونیک قراردادی برای نصب 156 دوربین مداربسته منعقدشده است.

چه تعداد از اشیای تاریخی آذربایجان غربی در سال 98 مرمت شدند؟

1480 مورد ساماندهی و مستندسازی اموال منقول فرهنگی و تاریخی از موزه های استان و 106 موردحفاظت و مرمت اشیا فرهنگی تاریخی انجام شد و 55 کارگاه مرمتی بر اساس اعتبارات سال 98 راه اندازی شد.

در بخش مطالعه و کاوش های باستان شناسی چه اقداماتی اجرا شده است؟

24 موردمطالعه و کاوش های باستان شناسی، معین حریم و آنالیز و شناسایی مکان و محوطه تاریخی در سال گذشته اجرا شده که می توان به کاوش نجات بخشی در تپه سوغانلوی پیرانشهر در چندین مرحله، کاوش در تپه ریک آباد، گرد آشوان، کاسه گران و صلح پیرانشهر، کاوش در محوطه گوران و آخوران پیرانشهر، کاوش و لایه نگاری در محوطه آناقیزی روستای چورس چایپاره، برآورد برای معین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه جلدیان پیرانشهر، مطالعه و آنالیز تپه بالو، برآورد و معین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه قلاتگاه اشنویه، آنالیز باستان شناسی در راستا خط انتقال آب نقده، محمدیار، اشنویه، معین حریم تپه شایگان مهاباد و نالوس و آنالیز الگوهای استقراری محوطه های عصر آهن زاب کوچک اشاره نمود.

چه میزان اعتبارات برای حفاظت بناهای تاریخی در سال 98 تخصیص داده شده است؟

یکی از اقدامات اساسی اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی استان توجه به حفاظت و نگهداری از ابنیه تاریخی است. طی سال گذشته 55 اثر از شهرستان های استان ازجمله پردیسان ماکو، راسته پنیرفروشان و آجیل فروشان بازار تاریخی ارومیه، آسیاب ابی آواجیق، بازار تاریخی مهاباد، پل تاریخی کسیان، مدرسه خسروی لعیا، کلیسای آختاخانه و... مرمت شدند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 28 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 906

به "ایجاد اشتغال برای 930 نفر با بهره برداری از 30 طرح گردشگری در آذربایجان غربی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد اشتغال برای 930 نفر با بهره برداری از 30 طرح گردشگری در آذربایجان غربی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید