ببینید ، این روستای تاریخی با بناهای مخروطی منحصر به فرد و استثنایی اش یکی از عجایب ایران زمین است

به گزارش مجله شرقیا، در بین روستاهای صخره ای دنیا بی نظیر است چراکه هنوز زندگی در آن جریان دارد. آب و هوای مطبوع، دره های سرسبز و خرم، لبنیات عالی، عسل کوهستانی و وجود آب معدنی همه دست به دست هم داده تا روستای کندوان را به یکی از جاذبه های بی همتای ایران تبدیل کند.

ببینید ، این روستای تاریخی با بناهای مخروطی منحصر به فرد و استثنایی اش یکی از عجایب ایران زمین است

به گزارش خبرنگاران، اهالی مهمان نواز این روستا همچنان مثل اجدادشان در خانه های مخروطی شکل خود زندگی می کنند. کمتر ایرانگرد و دنیاگردی را می توانید پیدا کنید که از این روستای زیبا دیدن نکرده باشد. به همین دلیل اگر تا به حال محل مناسبی را برای مسافرت در تعطیلات نوروزی انتخاب نکرده اید، سفر به کندوان می تواند برایتان به یک خاطره فراموش نشدنی تبدیل شود. اگر از آن دسته از افراد هستید که قبل از هر مسافرت به فکر هتل هستید خیالتان از هر بابت راحت باشد؛ کندوان صاحب سومین هتل صخره ای دنیاست. این هتل درمیان صخره های منطقه و با کنده کاری داخل بناهای مخروطی، به شکل زیبا و دلنشینی آماده پذیرایی از مسافران است.

کران مسجد یکی از بزرگ ترین مخروط های روستاست. علاوه بر مسجد، کندوان، مدرسه، حمام، درمانگاه هم دارد

برای اینکه از روستای تاریخی و دیدنی کندوان اطلاعات بیشتری برایتان تهیه کنیم، به سراغ مهندس رامین اسبقی- کارشناس مسوول منطقه ها نمونه گردشگری آذربایجان شرقی- رفتیم. کندوان روستای کم نظیر و تاریخی در فاصله 22 کیلومتری اسکو در میان دره ای باصفا و کنار رودخانه پر آبی به همین نام قرار گرفته و فاصله آن تا تبریز هم 62 کیلومتر است.

این دهکده با صفا در دامنه شمالی ارشد داغ و قسمت غربی توده کوهستان سهند قرار گرفته است. خانه های روستایی همگی در ساحل شرقی رودخانه بنا شده اند. اینها را اسبقی می گوید و ادامه می دهد: جمعیت ساکن در کندوان درون توده های مخروطی و هرمی شکل صخره ها برای خود سرپناهی درست کرده اند که در زبان محلی به آنها کران keran می گویند.

چشم انداز خانه های کندوان دره سرسبز و رودخانه ای است که از جلوی روستا عبور می کند

خانه های مخروطی

بنای خانه های این روستا از نوع معماری صخره ای است و به قرن هفتم هجری نسبت داده شده. موادی که این مخروط های زیبا را تشکیل داده از مواد آتشفشانی و گل و لای است. اسبقی درباره جنس این خانه ها می گوید: جنس و طبقات تپه ها و مخروط های این منطقه از نوع اینمبریت و لاهار است که در اثر مخلوط شدن مواد آتشفشانی سهند با گل و لای ناشی از باران های سیل آسا به وجود آمده و روی آبرفت قدیمی واقع شده است.

بیشتر اهالی روستا در کنار دامداری از راه دستفروشی هم امرار معاش می کنند

شاید دلیلی که باعث شده اهالی کندوان به فکر زندگی در چنین خانه هایی بیفتند، سرمای شدید زمستان در این منطقه بوده. از طرفی این سرما باعث شده کشاورزی در آنجا رونقی نداشته باشد و اهالی روستا بیشتر به دامداری روی بیاورند. اسبقی توضیح می دهد: غیر از اتاق های نشمین روستایی، دو مسجد با دو ستون سنگی از جنس طبقات لاهار و بیش از صد آغل و انبار در دل مخروط ها کنده شده و درون هر مخروط بین دوتا چهار طبقه خانه ساخته شده. جالب است بدانید کوچه های این روستا هم به صورت طبیعی به وجود آمده اند. این کوچه ها در حقیقت همان شیارهای ناشی از جریان تخریب فیزیکی آب ها هستند که به مرور زمان به وجود آمده اند.

آشپزخانه یکی از خانه های کندوان از نگاه دوربین

زندگی در کندوان

بیشتر اهالی کندوان تا چند سال پیش که پای گردشگران داخلی و خارجی به روستایشان باز نشده بود از راه دامپروری امرار معاش می کردند اما در حال حاضر، بیشتر ساکنان روستا از فروش خشکبار، عسل و لبنیات به گردشگران، کسب درآمد می کنند: تا چند سال قبل، دامداری سنتی شغل اصلی بومیان کندوان بود اما از زمانی که این روستا به عنوان منطقه گردشگری ثبت شد، پیله وری رشد چشمگیری پیدا کرده است.

فصل زمستان برای مردهایی که در کندوان زندگی می کنند به کندی سپری می شود چرا که در این فصل تعداد بازدیدنماینده ها کم می شود و خبری هم از کشاورزی نیست

جاذبه ها

به جزخانه های دوکی شکلی که این روستا را منحصر به فرد کرده است، می توان از آب معدنی گواریی که از کنار رودخانه و در ساحل چپ آن از دل یک تپه خارج می شود و به عقیده بومیان منطقه برای درمان ناراحتی ها کلیوی مناسب است به عنوان یک جاذبه دیگر نام برد. به اینها اضافه کنید جاذبه های دیگر این روستا را که مهندس اسبقی از آنها نام می برد؛ دره های سرسبز و خرم، آب و هوای مطبوع و وجود لبنیات خوب وعسل کوهستان همگی دست به دست هم می دهد تا گردشگران - به خصوص در فصل های مساعد - از نقاط دور و نزدیک به این روستا سفرکنند.

کوچه ها و معبرهای کندوان همگی حاصل مرور زمان است که دست انسان کمترین دخالت را در بوجود آمدن آن داشته است

کندوان چشم انداز طبیعی زیبایی هم دارد. از طرفی این روستا صاحب سومین هتل صخره ای (بوتیک) دنیا هم هست. این هتل در میان صخره های منطقه و باکنده کاری داخل کران ها به شکل زیبایی طراحی شده است. نمونه های این هتل زیبا در کشورهای آمریکا وترکیه هم وجود دارد. هرچند این کشورها هم روستاهای صخره ای دارند اما ویژگی ای که کندوان را از آنها متمایز می کند نحوه زندگی مردم آن است.

تهدیدی برای کندوان

اسبقی معتقد است احداث درمانگاه، حمام، مدرسه، برق رسانی، مسافرخانه و قهوخانه های نوساز به سبک معماری شهری، به تدریج چهره روستا و بافت سنتی و تاریخی آن را دگرگون کرده است. به همین دلیل ماموران میراث فرهنگی جلوی ساکنانی را که قصد دارند خانه هایشان را به سبک شهری تغییر دهند، می گیرند.

از طرفی هم باید امکانات را به طوری که به جاذبه های توریستی این منطقه لطمه وارد نکند برای ساکنان کندوان فراهم کرد. ملکی یکی از مامورانی است که وظیفه مراقبت از بناهای تاریخی کندوان را برعهده دارد. او می گوید؛ سه سالی هست که در این روستا مشغول به کار هستم. در کندوان حدود 120 خانواده زندگی می کنند که بیشترشان از راه دستفروشی و دامداری امرار معاش می کنند. وظیفه من و همکارانم این است که از این بناها مراقبت کنیم و نگذاریم بافت قدیمی روستا آسیب دیده و چهره شهری به خود بگیرد.

کران ها بیشتر دو طبقه هستند اما در برخی موارد مخروط های سه و چهار طبقه هم به چشم می خورند

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1402 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 2251

به "ببینید ، این روستای تاریخی با بناهای مخروطی منحصر به فرد و استثنایی اش یکی از عجایب ایران زمین است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ببینید ، این روستای تاریخی با بناهای مخروطی منحصر به فرد و استثنایی اش یکی از عجایب ایران زمین است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید