برندسازی چیست؟ - بهترین اصول، تکنیک ها و استراتژی های برندینگ

به گزارش مجله شرقیا، برندسازی مجموعه راه هایی است که می توانید با استفاده از آنها تصویری از شرکت خود در نگاه مشتریان ایجاد کنید.

برندسازی چیست؟ - بهترین اصول، تکنیک ها و استراتژی های برندینگ

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

گروه بازرگانی خبرنگاران-

برندینگ چیست؟

برندسازی مجموعه راه هایی است که می توانید با استفاده از آنها تصویری از شرکت خود در نگاه مشتریان ایجاد کنید.

با ساختن یک وب سایت که محصولات و خدمات شما را توصیف می نماید، طراحی تبلیغاتی که کالاها و خدمات شما را ارائه می دهند، انتخاب رنگ های خاص، برقراری ارتباط با کسب و کارهای مرتبط با شرکت شما، ایجاد یک لوگو و استفاده از آن در تمام اکانت های رسانه های اجتماعی، بعضی از راه های متنوع برند سازی هستند.

آنچه مشتریان شما در خصوص برند شما می گویند واقعیت محصول یا خدمات شما است نه آنچه شما می خواهید آنها فکر نمایند. تصویری که با شنیدن نام برند شما در ذهن مشتریان تداعی می گردد مبتنی بر احساس آنها نسبت به برند و تجربیاتی است که با محصولات و خدمات شما داشته اند.

اهمیت برندسازی

هدف از برند سازی این است که به سادگی و به راحتی به مشتریان خود یاری کنید تا آنچه شما ارائه می دهید و تفاوت های آن با محصولات و خدمات رقبای شما را درک نمایند. اما برندسازی تنها محدود به ارائه یک پیشنهاد فروش منحصر به فرد نیست، بلکه ترکیبی از روش های مختلف است.

علاوه بر استفاده از لوگو و رنگ های شرکتی، می توانید پیام برند خود را از راه های زیر به مخاطب انتقال دهید:

  • محیط و جو فروشگاه یا شرکت
  • نحوه برخورد کارمندان با مشتریان
  • نحوه لباس پوشیدن کارمندان شما
  • بسته بندی محصول
  • روابط عمومی
  • سخنرانی عمومی
  • تبلیغات
  • مشارکت غیرانتفاعی

انواع برندسازی و تکنیک های برندینگ در حوزه های مختلف

در مبحث برندینگ می توان انواع برندسازی را به روش های مختلف دسته بندی کرد. یکی از روش های توصیف انواع برندینگ، دسته بندی آن ها برا اساس نوع کسب و کار یا ماهیت شرکت است. در ادامه نمونه هایی را آنالیز خواهیم نمود.

برندسازی پزشکی

برای یک برند سازی پیروز در زمینه پزشکی و بهداشت، بعضی از مؤلفه های اساسی مورد احتیاج به توضیح زیر است:

  • اول اینکه برندسازی پزشکی تنها محدود به داشتن یک لوگو چشم نواز نیست بلکه می تواند نقطه شروع آن باشد. یک برندینگ واقعی باید گسترده تر و هدفمندتر باشد.
  • دوم، درک واقع بینانه از مخاطب و جمع آوری داده بسیار مهم است تا بتوانید ستون های برند خود را تعریف نموده و بدانید مصرف نمایندگان از شما چه می خواهند.
  • سوم این است که اطمینان حاصل گردد که فرایند برندینگ تمام مراحل تجربه مشتری را منعکس خواهد نمود.

برندسازی گردشگری

برند سازی و بازاریابی گردشگری در سراسر جهان در حال تغییر است. رقابت برای بازدید نمایندگان بین کسب و کارها، در شهرها و کشورهای مختلف هر روز شدت بیشتری پیدا می نماید و هریک از آژانس های گردشگری در صدد رشد و کسب مزایای مالی بیشتری هستند. بنابراین باید با استفاده از اصول برندسازی مناسب، دلایل کافی برای گردشگران برای استفاده از خدمات گردشگری خود ایجاد کنید.

این سوال را از خودتان بپرسید، چه چیز خاصی در خصوص شرکت، مکان یا منطقه من وجود دارد؟ پاسخ این سوال می تواند سنگ بنای برندسازی گردشگری شما باشد. به عنوان مثال اگر در محلی قرار دارید که تفریحات ساحلی متنوعی دارد باید حتما در فرایند برندینگ گردشگری به این قضیه دقت کنید و سعی کنید تصویری گرم، سر گرم نماینده و شاد از برند خود ارائه دهید و از رنگ هایی بهره ببرید که با این تصویر همخوانی داشته باشد.

برندسازی شخصی چیست؟

برند شخصی شما در واقع تبلیغ خود شماست؛ یعنی انتقال رفتار، گفتار و نگرش منحصر به فرد شما. شما از برند شخصی خود استفاده می کنید تا خود را از افراد دیگر متمایز کنید. پس از انجام این کار، می توانید برند سازی شخصی خود را با کسب و کار خود گره بزنید.

برندسازی دیجیتال

افزایش تعداد دستگاه های دیجیتال و همین طور استفاده از آنها به این معنی است که بازاریابان برند راه های ارتباطی بیشتری برای برقراری ارتباط مستقیم و متقابل با مصرف نمایندگان یا مشتریان هدف خود دارند. با توجه به این موضوع، جای تعجب نیست که از مفاهیم برندینگ در رسانه ها و شبکه های اجتماعی استفاده گردد تا برندها به وسیله تعامل با مصرف نمایندگان روی موبایل ها، تبلت ها، کامپیوترهای شخصی و غیره کسب و کار خود را توسعه دهند.

برندسازی خدماتی

غیر ملموس بودن، پیچیدگی، ناهماهنگی و تعامل با مصرف نماینده در زمان واقعی از چالش های متداول و منحصر به فرد برندینگ در خصوص خدمات هستند.

کسب و کارهای خدماتی غالباً به موقعیت های پیچیده و تلفیقی از چند احتیاج مشتری می پردازند. در برندسازی خدمات، برندینگ سنتی که تلفیقی از تجارب مصرف نماینده و تبلیغات دهان به دهان است، حائز اهمیت است.

برندسازی رستوران

برندسازی رستوران چیزی بیش از ایجاد یک هویت بصری قوی یا یک تجربه غذا خوری به یاد ماندنی برای مشتریان شما است. برای برندسازی پیروز رستوران باید بتوانید به این سوال پاسخ دهید که چرا افراد به جای اینکه به رستوران رقبای شما بفرایند، باید به رستوران شما بیایند.

فرایند های برندسازی رستوران ها ممکن است با گذشت زمان تغییر کند. پیدا کردن راهکارهای به روز برای جذب مشتریان رستوران ها به طور مستمر ضروری است. با استفاده از یک نرم افزار سی آر ام (CRM) یا مدیریت ارتباط با مشتریان می توانید با ثبت داده ها در خصوص سلایق مشتریان و دسته بندی صحیح آنها، با اطلاعات به روز فرایند برند سازی خود را مدیریت کنید.

به عنوان مثال می توانید یک کمپین نظر سنجی اجرا کنید تا متوجه شوید مشتریان فعلی و بالقوه شما چه محیطی را می پسندند؟ به موزیک زنده علاقه دارند؟ ترجیح می دهند با آنها کاملا رسمی برخورد گردد یا کمی محبت آمیز تر؟

برندسازی سازمانی

برند یک سازمان بیش از آنچه تصور می گردد مورد توجه قرار می گیرد. برای برند سازی سازمانی پیروز باید استراتژی و برنامه معینی داشته باشید. پایه های برند خود را محکم بسازید، با مشتریان خود ارتباط داشته باشید و پیام خود را به شکلی به آنها انتقال دهید که دچار سردرگمی نشوند. در جهانی فوق رقابتی امروز، مشتریان برای برندهای گنگ که پیام معینی برای انتقال ندارند وقت صرف نمی نمایند و سراغ برندهایی می فرایند که معینا پیام خود را متقل می نمایند و تصمیم گیری را برای مشتری آسان می نمایند.

به عنوان مثال اگر شما یک شرکت خدماتی هستید که قشر میان سال را به عنوان بازار هدف انتخاب نموده است، باید به نحوی برندینگ خود را انجام دهید که پیام های مرتبط را به اینگونه افراد انتقال دهد. به عنوان مثال در وبسایت خود به جای رنگ های تند، از رنگ هایی بهره ببرید که به مخاطب احساس اطمینان، تجربه و سنجیدگی می دهد و لحنی اتخاذ کنید که بیش از حد غیر رسمی نیست و به مخاطب احساس احترام بیشتری می دهد.

چگونه برندسازی کنیم؟

اگر کسب و کار شما هنوز یک برند معین ندارد، یا تمایل دارید دوباره آن را معرفی کنید، به چند نکته مهم برندینگ که در ادامه ذکر می گردد توجه کنید.

  • رفتار محبت آمیز داشته باشید

روش های بازاریابی خود را شخصی تر و محبت آمیز تر کنید. یک راه عالی برای انجام این کار به وسیله ایمیل است. از تبادل نظر با مشتریان خود نترسید و آنها را دوست خود بدانید. رفتار محبت آمیز یکی از مهم ترین نکات روانشناسی فروش است که در بهبود وجه برند شرکت نیز بسیار موثر است.

  • از مشتریان خود سؤال کنید

بسیار مهم است که در خصوص مشتریان خود تحقیق کنید و ضروری است انواع بازخورد، هم خوب و هم بد را پذیرا باشید. از بازخورد های منفی نکات زیادی خواهید آموخت.

  • فرایند بازاریابی خود را اتوماتیک کنید

اتوماتیک سازی فرایند ها هم دقت و سرعت انجام آنها را بالا تر می برد و هم وقت کارکنان را برای پرداختن به وظایف دیگر باز می نماید. برای بهینه سازی فرایند بازاریابی خود و اتوماتیک سازی فرایند ها از نرم افزار CRM بهره ببرید.

  • خودتان باشید

سعی نکنید از فروشگاه های بزرگ یا نام های تجاری بزرگی که همه می شناسند تقلید کنید.

  • از شبکه های اجتماعی برای برقراری ارتباطات بهره ببرید

به شبکه های اجتماعی تنها به عنوان راهی برای گسترش سریع نام تجاری خود فکر نکنید. سعی کنید ارتباطات واقعی بر قرار کنید.

  • جوابگو باشید

یک برند تجاری پیروز به معنای داشتن یک لوگوی زیبا نیست. نحوه ارائه خدمات و جوابگو بودن به مشتریان نیز بخشی از برند سازی است. مبحث خدمات مشتریان در برندینگ اهمیت دارد و داشتن یک نرم افزار خدمات مشتریان و سیستم تیکتینگ در این زمینه یاری شایانی برای هر کسب و کار خواهد بود.

  • با رقبای خود ارتباط برقرار کنید

از همکاری با رقبای خود هراس نداشته باشید. با مشاغل و برندهای هم جهت، رویداد های مشترک برگزار کنید و با هم دیدار و همفکری داشته باشید.

  • در برندسازی خود از رنگ ها به صورت استراتژیک بهره ببرید

رنگ ها می توانند بیان نماینده احساسات و طرز فکر شما باشند. در خصوص استفاده از رنگ ها حساس باشید و مطمئن شوید که رنگی هایی که انتخاب می کنید خط مشی کسب و کار شما را به خوبی انتقال می دهند.

انتخاب رنگ برند بستگی به المان های زیادی دارد و یکی از مهم ترین آن ها، حوزه ای است که شرکت شما در آن فعالیت می نماید. برای مثال رنگ برند بیشتر کمپانی های برتر حوزه تکنولوژی (مانند فیسبوک، توییتر، اینتل و غیره) آبی است. برای انتخاب رنگ برند معمولا بهتر است یک رنگ اصلی، یک رنگ فرعی و یک رنگ خنثی را مد نظر قرار دهید.

جمع بندی نکات برندینگ

امروزه شرکت ها در جهان برای متمایز کردن خود از رقبا و کسب سهم بازار بیشتر بر روی برندسازی خود تمرکز زیادی دارند و بودجه های قابل توجهی نیز صرف می نمایند. برندینگ به طور کلی به معنای خلق یک تجربه مشتریان خاص برای مشتریان کسب و کار است تا شرکت شما را در مقایسه با رقبا متمایز کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 فروردین 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 825

به "برندسازی چیست؟ - بهترین اصول، تکنیک ها و استراتژی های برندینگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برندسازی چیست؟ - بهترین اصول، تکنیک ها و استراتژی های برندینگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید