تفاوت غش با تشنج؛ منشا، انواع و درمان هر کدام

به گزارش مجله شرقیا، ممکن است با دیدن فردی که از حال رفته و روی زمین افتاده از خود بپرسید که آیا غش کرده است یا تشنج؟ ما در این مطلب به بررسی تفاوت غش با تشنج خواهیم پرداخت.

تفاوت غش با تشنج؛ منشا، انواع و درمان هر کدام

تفاوت غش با تشنج

گاهی اوقات اختلالاتی (یا بیماری هایی) در بدن رخ می دهد که بدن را وادار به نشان دادن واکنش هایی می کند که این واکنش ها می تواند به شکل های مختلفی مانند غش یا تشنج نمایان شود که این دو واکنش با یکدیگر متفاوت هستند. اما متاسفانه هنوز هم هستند کسانی که غش کردن را با تشنج یکی می دانند. از این رو در این مطلب از خبرنگاران به بررسی تفاوت غش با تشنج خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

تشنج کردن

گاهی ممکن است تخلیه بارهای الکتریکی از جانب مغز با بی نظمی و عدم هماهنگی صورت بگیرد و به طور کلی ساز و کار فعالیت الکتریکی مغز دچار نوساناتی شود و تشنج اتفاق بیافتد. تشنج های سطحی، تشنج های غیر صرعی و تشنج های وسیع، انواعی از تشنج ها هستند که بسته به نوع آن ها روش های درمانی مختلف دارند. تشنج های ناشی از بیماری صرع، رایج ترین نوع تشنج هستند اما چند نوع اختلال دیگر هم می توانند باعث تشنج شوند؛ از جمله نارسایی کلیه، مننژیت (التهاب پرده های مغز)، انتشار مسمومیت در خون (توکسمی)، بارداری، صدمات سر، ترک ناگهانی برخی از داروها مثل دیازپام

علائم تشنج

افرادی که تشنج می کنند معمولا به حالت دراز کشیده در می آیند و کنترل حرکات بدن را از دست داده و بدنشان دچار لرزش و ارتعاشاتی می شود که غیرارادی است؛ در حالات شدیدتر، تشنج ممکن است با خروج کف از دهان هم همراه باشد.

اقدامات لازم

در این هنگام باید از قفل شدن دهان فردی که دچار تشنج شده جلوگیری کنیم. (با قرار دادن جسمی نرم بین دندان های او) و او را به اورژانس منتقل کنیم. اما برای درمان، برنامه غذایی مخصوص، مصرف داروها، تحریکات عصبی یا جراحی مغز جزء درمان هایی است که بسته به نوع و شدت تشنجات، برای افراد در نظر گرفته می شود.

غش کردن

معادل پزشکی غش کردن سنکوپ است که می تواند دلایل زیر را داشته باشد:

دلایل غش کردن را می توانیم به دو دسته تقسیم کنیم؛ گاهی غش کردن دلیل جدی و خطرناکی ندارد و تنها به دلیل این اتفاق می افتد که حجم خون منتقل شده به سمت مغز به خاطر افت فشار خون یا میزان قند اندک موجود در آن، کاهش می یابد. اما گاهی اوقات غش کردن ریشه جدی تری دارد و از مشکل و بیماری بزرگ تری سرچشمه می گیرد که باید نسبت به رفع و درمان آن اقدام کرد. از این رو غش کردن به دو دسته عمده بیماری های قلبی و مسائل غیر از آن تقسیم بندی می شود. اما به طور کلی درد، استرس و فشارهای روحی، هیجانات اثرگذار و افت فشار خون سبب غش کردن افراد می شود.

علائم غش کردن

به هنگام غش کردن خون رسانی به پوست کم می شود و فرد رنگ پریده به نظر می آید. در این حالت میزان عرق کردن بدن افزایش می یابد، همه چیز در مقابل دید او تیره می شود و بعد به طور ناگهانی زمانی که ایستاده، نشسته یا قصد بلند شدن سریع را دارد، دچار حالت غش و از حال رفتگی خواهد شد.

اقدامات لازم

برای کمک به این افراد می توانیم او را روی زمین بخوابانیم، علامت های حیاتی اش را بررسی کنیم، در صورت اطمینان از افت قند یا فشار خون او، خوراکی شیرینی به او بخورانیم و اگر مشکل حاد و جدی بود با اورژانس تماس حاصل کنیم.

تفاوت غش با تشنج

شاید برای شما هم پیش آمده که افرادی را در اطراف خود دیده باشید که به ناگهان روی زمین افتاده و از حال رفته باشند یا اینکه با لرزش های پی در پی بر زمین افتاده اند. هر یک از این افراد ممکن است دچار غش یا تشنج شده باشند. اما تفاوت غش با تشنج در چیست؟

  • منشا بیماری: تشنج از وجود اختلال در مغز ریشه می گیرد، اما غش کردن معمولا به دلیل درد و استرس و افت فشار خون رخ می دهد.
  • انواع: تشنج کردن در سه نوع (گسترده، غیرصرعی و سطحی) رخ می دهد، غش کردن در دو دسته بیماری های قلبی و اختلالات نامرتبط با قلب اتفاق می افتد.
  • درمان: درمان غش و تشنج با هم تفاوت دارد و برای بهبود هر کدام، از روش های مجزا استفاده می شود.
منبع: پیام دلتا
انتشار: 18 آبان 1399 بروزرسانی: 18 آبان 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1254

به "تفاوت غش با تشنج؛ منشا، انواع و درمان هر کدام" امتیاز دهید

3 کاربر به "تفاوت غش با تشنج؛ منشا، انواع و درمان هر کدام" امتیاز داده اند | 2.3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت غش با تشنج؛ منشا، انواع و درمان هر کدام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید