ثبت 25 تالاب کشور در کنوانسیون رامسر

به گزارش مجله شرقیا، کارگاه انتقال تجربیات منطقه ای در مورد نقش جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه و ششمین جلسه بورد مدیریت مشارکتی مرکز منطقه ای رامسر در مرکز و غرب آسیا در سالن جلسات هتل پارک ارومیه برگزار گردید.

ثبت 25 تالاب کشور در کنوانسیون رامسر

به گزارش خبرنگاران، ارواحی در این جلسه گفت: 25 تالاب کشور در کنوانسیون رامسر ثبت شده اند.

وی در اضافه نمود: در حال حاضر 141 تالاب در کشور وجود دارد که 25 مورد از آن در کنوانسیون رامسر ثبت شده اند و 4 مورد به عنوان ذخیره گاه زیست بوم ثبت شدند که بیشترین عملکرد آن ها در تامین مواد غذایی و آب است.

وی اضافه نمود: با وجود بارش های اخیر و ترسالی که رخ داد، شاهد احیای بعضی تالاب ها در کشور بودیم ولی این روند احیای تالاب ها با ترسالی همخوانی ندارد.

ارواحی با اشاره به اینکه احیای دریاچه ارومیه به وسیله مشارکت جوامع محلی به صورت یک پروژه 6 ساله اجرا می گردد، توضیح داد: هدف از اجرای این طرح صرفه جویی در مصرف آب، کاهش استفاده از سموم شیمیایی و دریافت حق آبه دریاچه است.

وی با اشاره به اینکه 5 سال از اجرای پروژه مشارکت جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه گذشته است، یاد آور شد: طی این مدت در 150 روستای حوضه آبریز دریاچه ارومیه کشاورزی پایدار تثبیت شده و 35 درصد در مصرف آب و 40 درصد در مصرف نهاده های شیمیایی صرفه جویی شده است.

ارواحی اظهار کرد: درحال حاضر 30 سمن ملی برای مدیریت تالاب ها در کشور فعال بوده و کارهای ارزشمندی در جهت مدیریت و احیای تالاب های کشور انجام داده اند.

مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب های ایرا ن با تاکید بر اینکه باید ابزار مدیریتی برای احیای تالاب ها و دریاچه های کشور داشته باشیم، ادامه داد: توانستیم با یاری 3 کارگروه تخصصی و مدیریت هوشمند، دریاچه ارومیه را احیا و دستاورد های آن را به سایر کشورها انتقال دهیم.

وی به خشکسالی های موجود در ایران اشاره و گفت: برای مقابله با بلاهای طبیعی از جمله خشکسالی، باید با برنامه ریزی، تمرکز زدایی مدیریتی، جایگزینی کشاورزی صنعتی به جای سنتی و استفاده از جوامع محلی را در دستور کار خود قرار دهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 486

به "ثبت 25 تالاب کشور در کنوانسیون رامسر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت 25 تالاب کشور در کنوانسیون رامسر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید