جنس و نوع ایده پردازی و کارآفرینی در صنعت و صنایع دستی به یکدیگر شباهتی ندارند

به گزارش مجله شرقیا، ایسنا/ براساس سخنان مدیر گروه رشته فرش دانشگاه کاشان، جنس و نوع ایده پردازی و کارآفرینی در صنعت و صنایع دستی به یکدیگر شباهتی ندارند.

جنس و نوع ایده پردازی و کارآفرینی در صنعت و صنایع دستی به یکدیگر شباهتی ندارند

فتحعلی قشقایی فر با اشاره به اینکه در زمینه کارآفرینی دو مبحث کلی وجود دارد، اظهار کرد: در نگاه نخست، کارآفرینی محصولی برای بازار داخلی و دوم محصولی برای صادرات است.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به شرایط معیشت مردم باید برای بازار برنامه ریزی کنیم، گفت: در مباحث فرهنگی همواره استقبال از محصولاتی می شود که با ایده پردازی در بازار جایگاه ویژه ای از نظر اقتصادی داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان با بیان اینکه امروز در بازار داخلی به واسطه تورم تنها عمده محصولاتی مورد اهمیت است که با غذا و سلامت مردم در ارتباط است، اضافه کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه افراد به شدت درگیر نیازهای روزمره خود هستند تولیدکنندگان اصلا به سراغ محصولات خاص نمی فرایند.

قشقایی فر به خصوص درباره صنایع دستی و فرش که جزء ملزومات ضروری زندگی افراد نیست، گفت: امروز صنایع دستی مورد توجه اقشاری است که نیازهای اولیه آنها برطرف شده و در پی تجمل، زیبایی و کیفیت بیشتری هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر زیاد بر حوزه صنایع دستی در بازار داخلی سرمایه گذاری نمی شود، توضیح داد: رویکرد جامعه از صنایع دستی این گونه است که این محصولات باید ارزان و با قیمت پایین باشد، در حالی که صنایع دستی همواره تک تولیدی و با دست انجام می شود و قیمت تمام شده آنها بالا است و از نظر ارزش اضافه کرده به نوعی برای افراد گران تمام می شود، در این شرایط مردم توانایی پایینی برای خرید دارند.

مدیر گروه رشته فرش دانشگاه کاشان اضافه کرد: از سوی دیگر از طراحی و ایده پردازی های خاص در حوزه صنایع دستی حمایت فرهنگی نمی شود، بنابراین آن دسته در حوزه صنایع دستی پیروز هستند که محصولات ارزان تری تولید می کنند، اما این محصولات سودآوری بالایی برای آن کارآفرین ندارند.

قشقایی فر اضافه کرد: زمانی که در حوزه صنایع دستی به سمت کاربردی شدن پیش رویم شاخص هایی که موجب ارزش و ایجاد تفاوت بین هنر و صنعت می شود را باید ضعیف کنیم، به این معنا که باید به سمت تولید انبوه، ابزار و ماشین آلات برویم، بنابراین به فراخور ایده می توان بخشی از محصول را با صنایع دستی کار کنیم.

وی ادامه داد: در این شرایط اگر بهترین ایده را داشته باشیم، اما نتوانیم در تولید به عواملی که در آن ایده به ما کمک می کند، سود رسانی مناسب داشته باشیم، حتی اگر ایده عالی باشد، امکان ادامه کار و تولید وجود ندارد.

قشقایی فر به حوزه صادرات صنایع دستی و فرش و هنرهای بومی اشاره کرد و گفت: این بخش زمانی می تواند چرخه تولید خود را حمایت کند که امکان صادرات آن وجود داشته باشد، چرا که به دلیل اختلاف ارزی می توانیم با قیمت مناسب در بازارهای جهانی محصولات خود را عرضه کنیم، بنابراین محصولی را میتوان صادر کرد که توجیه اقتصادی داشته باشد.

وی البته گفت: برای صادرات باید مطالعات لازم انجام شود که آیا آن رنگ و متریال و ... مورد توجه آن بازار است، بنابراین با یک آگاهی میتوان موجب افزایش کیفیت و زیبایی کار شویم.

مدیر گروه رشته فرش دانشگاه کاشان با اعتقاد بر اینکه فرش در بازارهای جهانی نیاز به تغییر و ایده پردازی خاصی ندارد، گفت: اگر بتوانیم بخشی از درخواست جهانی برای فرش را پاسخ دهیم در صورتی که امکان صادرات وجود داشته باشد بیشتر به سرمایه گذاری نیاز داریم تا اینکه خلاقیت به خرج دهیم.

قشقایی فر با بیان اینکه همواره در هنر، ایده پردازی وجود داشته است، گفت: در حوزه هنر و محصولات فرهنگی معمولا هر دولت یک کریدور امن صادراتی برای فعالان این رشته می تواند مهیا کند و البته خود دولت نباید وارد این چرخه شود و تنها تسهیلگری باید از نظر قوانین بین المللی و ارتباط با دیگر کشورها انجام شود که در این شرایط رقابت منصفانه ای با رقبای خود خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: برای تمام کشورها ارزش اضافه کرده محصولات فرهنگی، هنری و ... در صادرات است، که این نیازمند مهیا شدن شرایط امن سیاسی بین المللی و ... است تا یک سرمایه گذار و کارآفرین بتواند محصول خود را در بازار عرضه کند.

منبع: همگردی
انتشار: 25 آذر 1400 بروزرسانی: 25 آذر 1400 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1902

به "جنس و نوع ایده پردازی و کارآفرینی در صنعت و صنایع دستی به یکدیگر شباهتی ندارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنس و نوع ایده پردازی و کارآفرینی در صنعت و صنایع دستی به یکدیگر شباهتی ندارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید