حفظ اصالت روستاهای استان سمنان با معماری متناسب

به گزارش مجله شرقیا، مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان گفت: بافت و اصالت روستاهای این استان باید با توجه به معماری و نشانه ها و نمادهای روستایی حفظ گردد.

حفظ اصالت روستاهای استان سمنان با معماری متناسب

میاث آریا: روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی استان سمنان، مهدی صمیمیان روز شنبه 25 اردیبهشت ماه 1400 در ملاقات با سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی استان سمنان اضافه نمود: در زمان صدور پروانه ها باید به حفظ بافت روستاها توجه گردد و در این ارتباط دهیاران نقش مهمی دارند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان گفت: اکنون ایوان ها و بعضی از نماها از خانه های روستایی حذف شده است و ضرورت دارد برای حفظ اصالت، هویت و فرهنگ روستا توجه به معماری خانه ها بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

او با اشاره به ارائه خدمات فنی و مهندسی در روستاهای استان سمنان با هدف رعایت اصول خانه سازی در روستاها، بیان نمود: هدف اصلی از اجرای نظام فنی روستایی و دفاتر روستایی ترویج اصول ساختمان سازی و رشد آگاهی عمومی، استفاده صحیح از مصالح مقاوم و سازگار با منطقه، بالا بردن کیفیت ساخت وسازهای روستایی و راهنمایی توسعه کالبدی روستاها است.

صمیمیان گفت: تا به امروز تعداد 32 هزار و 279 فقره انواع خدمات فنی و مهندسی در روستاهای استان سمنان ارائه شده است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی استان سمنان نیز گفت: معرفی بعضی از روستاهای بکر و زیبای استان به دلیل برخورداری از ظرفیت های تاریخی و فرهنگی به عنوان روستاهای هدف جهانگردی نقش مهمی در حفظ بافت و بوم متناسب با اقلیم روستا دارد.

حمیدرضا دوست محمدی گفت: بیش از 300 اثر تاریخی روستایی استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و بیش از 40 روستای هدف جهانگردی در استان وجود دارد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی استان سمنان اضافه نمود: مقاوم سازی خانه های روستایی زمینه ساز ایجاد اشتغال، رونق مالی و توسعه پایدار این مناطق است و نظارت بر نوع معماری و ساخت وسازهای روستایی نقش مهمی در افزایش کیفیت سکونت گاه های محلی، جذب جهانگرد و حفظ اصالت روستا دارد.

او تأکید کرد: برای مقاوم سازی خانه های روستایی استفاده از مصالح بومی، توجه به منظر روستا در طراحی نمای ساختمان و زیبایی آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 کشور ، از کل جمعیت بیش از 702 هزار نفری استان سمنان 45 هزار و 816 خانوار روستایی با جمعیت 141 هزار و 858 نفر در 549 روستا و آبادی استان زندگی می نمایند و 90 درصد جمعیت روستایی استان تحت پوشش شوراهای اسلامی روستایی و 88 درصد تحت پوشش دهیاری ها قرار دارند.

در استان سمنان شهرستان های میامی با 88.21 درصد و سمنان با 5.8 درصد روستانشینی بیشترین و کمترین ضریب روستانشینی را دارند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 26 خرداد 1400 بروزرسانی: 26 خرداد 1400 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1669

به "حفظ اصالت روستاهای استان سمنان با معماری متناسب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفظ اصالت روستاهای استان سمنان با معماری متناسب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید