دستکند سامن تا شهریورماه قابل بازگشایی و بازدید عمومی است

به گزارش مجله شرقیا، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان، علی مالمیر روز پنجشنبه 6 خرداد1400 در بازدید از دستکند سامن در شهرستان ملایر گفت: به جد پیگیر بحث نورپردازی، کارهای حفاظتی و ساخت ویترین ها و تثبیت آثار موجود در این سکونتگاه هستیم و در صورت همکاری و در اختیار قرار دادن ملک برای خروجی بازدیدکنندگان و گردشگران و تامین اعتبار، پروژه تا شهریور ماه قابل بازگشایی و بازدید عمومی است.

دستکند سامن تا شهریورماه قابل بازگشایی و بازدید عمومی است

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان گفت : سکونتگاه زیر زمینی سامن در سال 1384 به طور اتفاقی کشف شد و باستان شناسان هسته اولیه سکونتگاه را متعلق به دوره اشکانیان می دانند که در طول تاریخ به وسعت آن افزوده شده است.

او ادامه داد: نوع ساخت، معماری و قرار دریافت راهروهای دستکند سامن، نه تنها در ایران بلکه در جهان بی نظیر و منحصر به فرد است که در سال 1386 اولین فصل کاوش در دستکند سامن شروع شد و بیش از 25 اتاق از دستکند کاوش شده و در این اتاق ها مقادیر زیادی اسکلت متعلق به دوره اشکانی بدست آمده که دست نخورده در جای خود به جای مانده اند.

مالمیر توضیح داد: در کنار اسکلت ها، هدایایی داخل قبور گذاشته شده است و اسکلت ها به صورت چمباتمه ای تدفین شده و به احتمال زیاد تدفین ها به دوره تاریخی به خصوص دوره اشکانی مربوط است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان اظهار کرد: یکی از مهم ترین نکات در راه اندازی این پروژه، بحث ایجاد خروجی این اثربرای بازدیدگنندگان و گردشگران است و امید داریم با همکاری مسئولین محلی، بویژه شورای اسلامی و شهرداری بتوانیم بحث خروجی این اثر را هم تعیین تکلیف و تکمیل کنیم.

منبع: گردشبان
انتشار: 27 تیر 1400 بروزرسانی: 27 تیر 1400 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1725

به "دستکند سامن تا شهریورماه قابل بازگشایی و بازدید عمومی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستکند سامن تا شهریورماه قابل بازگشایی و بازدید عمومی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید