دومین همایش ملی معماری فضا های دانشگاهی در حال برگزاری است

به گزارش مجله شرقیا، افتتاحیه دومین همایش ملی معماری فضا های دانشگاهی صبح امروز با حضور معاون اداری، اقتصادی و مدیریت منابع وزارت علوم در دانشگاه یزد برگزار گردید.

دومین همایش ملی معماری فضا های دانشگاهی در حال برگزاری است

جهت دریافت خدمات طراحی و بازسازی آپارتمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران به نقل از دانشگاه یزد، جمشید اسماعیلی، مدیرکل اداره کل نظارت بر طرح های عمرانی وزارت علوم، در این آئین گفت: در این همایش باید از منظر زیبایی، معماری، عرفان و معنویت به فضای دانشگاهی نگریسته گردد که بتوانیم از این نقد و نظرات، توشه ای برای ادامه راه داشته باشیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر در کشور بیش از 17 میلیون مترمربع فضا های دانشگاهی به صورت اعیانی و بیش از 29 هزار هکتار متر مربع عرصه دانشگاه های کشور با کاربری های متنوع وجود دارد.

مدیرکل اداره کل نظارت بر طرح های عمرانی وزارت علوم، اضافه کرد: 440 هزار متر مربع فضای کاربری مربوط به فضا های فرهنگی و 120 هزار متر مربع فضا های تاریخی در اختیار دانشگاه هاست که در برخی موارد این فضا برای دانشگاه، عنصری زائد به شمار می آید.

اسماعیلی با تاکید براینکه فضا های کالبدی دانشگاه را باید به عنوان فضا های شهری در نظر بگیریم، اظهار کرد: این فضا ها عموماً با تراکم پایین و با کارایی بالا هستند و این امر توجه مستمر به فضا های دانشگاهی از منظر طراحی، ساماندهی و حفظ و نگهداری را می طلبد.

وی در ادامه بهره گیری از توانمندی مهندسان و تأمین مالی مناسب را از امور اجتناب ناپذیر در این حوزه دانست و خواهان ایجاد فرصت به معماران برای خلق فضا های دانشگاهی مناسب شد.

اسماعیلی، کاربری آموزشی را اصلی ترین شاخص فضا های دانشگاهی دانست و تدوین ضوابط خاص طراحی، نگهداری وتعمیر فضا های کالبدی دانشگاه ها، پارک های علم وفناوری و مراکز آموزش عالی را از ضرورت های این حوزه برشمرد.

توجه بیش از پیش به دفاتر طرح های عمرانی در دانشگاه ها، به کارگیری افراد خلاق و مشاورین صلاحیت دار در طرح های عمرانی و عدم دخالت افراد غیرفنی از دیگر نکاتی بود که دکتر جمشید اسماعیلی در این مراسم به آن اشاره نمود.

ارتباط دانشگاه و شهر؛ زمینه ساز پویایی و سرزندگی

فرزانه صادق مالواجرد معاون وزارت مسکن و شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران نیز در این مراسم به بیان چرایی و چگونگی طرح توسعه دانشگاه ها پرداخت و به نمونه هایی از تأثیر و تبعات طرح های بزرگ مقیاس شهری در مناطق مختلف کشور اشاره نمود.

وی با تاکید بر اینکه در اجرای طرح های بزرگ مقیاس علاوه بر رعایت ابعاد کالبدی طرح باید به ابعاد اجتماعی و فرهنگی و مالی تأثیرگذار آن نیز توجه گردد، درخصوص طرح توسعه دانشگاه تهران گفت: در دهه 70 با مصوبه ای در کمیسیون ماده پنج مقرر شد تا طرح توسعه دانشگاه تهران مطابق با رویکرد توسعه و ساماندهی آن دهه صورت گیرد و نقشه ای نیز تهیه و محدوده ای برای توسعه دانشگاه تهران در نظر گرفته شد که در سال های بعد طرح بعدی آن نیز در هیأت دولت و هیأت وزیران مصوب شد.

معاون وزارت مسکن و شهرسازی ادامه داد: قرار بود دولت با خریداری تک تک پلان های طرح، آن ها را تخریب و مجدد بسازد، اما این رویکرد بیش از 20 سال است که گریبان گیر دانشگاه تهران و دولت را گرفته است و اگر این اتفاق به صورت یکپارچه نیفتد، شهر دانش بنیان و نسل سوم و چهارم دانشگاهی مدنظر اساساً اجرایی نمی گردد.

وی با اشاره به اینکه ارتباط دانشگاه و شهر، سبب پویایی و سرزندگی می گردد گفت: ایجاد دانشگاه تهران منجر به احداث مراکز کتاب فروشی شد که بدون تزریق بودجه دولتی، این راستا به عنوان راستای فرهنگی شناخته می گردد.

معاون وزارت مسکن و شهرسازی در سرانجام مطرح نمود: در حال حاضر این راستای فرهنگی علاوه بر اینکه پشتیبان دانشگاه شده، به عنوان معروف ترین راسته فرهنگی کشور با وجود تمام ناملایمات های حوزه نشر و چاپ کتاب در حال فعالیت است.

معماری، شاخص اصلی ثبت جهانی یزد

شهردار یزد نیز در این مراسم با اشاره به ثبت جهانی یزد، معماری را یکی از عوامل تأثیر گذار در این امر دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه شهر یزد در زمره شهر های یادگیرنده است، باید بستر شهر به یک بستر آموزشی تبدیل شده و حرکت دانشگاه به سمت جامعه و شهر صورت پذیرد.

عزیزی با اشاره به تجربه پیروز استقرار دانشکده هنر و معماری در بافت تاریخی، توسعه این تجربه برای سایر دانشکده ها را مهم توصیف کرد و اضافه کرد: وجود دانشگاه ها در بافت تاریخی برای اطلاع مردم از توانمندی های دانشگاه و بیان احتیاج های جامعه به نخبگان به منظور برطرف آن بسیار مؤثر است.

به گفته دبیر علمی این همایش 75 مقاله به این همایش ارسال شده است که 15 مقاله آن به صورت سخنرانی، 25 مقاله به صورت پوستر و چکیده تمام مقالات به صورت مجموعه چاپ شده ارائه می گردد.

تبیین شرایط موجود، تحلیل و نقد شرایط و اتخاذ تصمیم گیر های جدید از اهداف برگزاری این همایش است.

فضا های دانشگاهی در بنا ها و بافت های تاریخی، نگهداری فضا های دانشگاهی، اصول و مقررات پروژه های عمرانی در فضا های دانشگاهی و پارک های علم وفناوری و نقد و آنالیز طرح جامع دانشگاه باهنر کرمان از پنل های تخصصی اولین روز همایش ملی معماری فضا های دانشگاهی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 بهمن 1398 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 686

به "دومین همایش ملی معماری فضا های دانشگاهی در حال برگزاری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دومین همایش ملی معماری فضا های دانشگاهی در حال برگزاری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید