تهران را رایگان بگردید

به گزارش مجله شرقیا، در تهران فضاها و اماکنی وجود دارند که می توانید بدون صرف هزینه و کاملا رایگان از آن ها بهره ببرید و چند ساعتی را بدون هزینه کردن، لذت ببرید و به سرگرمی کردن بپردازید.

تهران را رایگان بگردید

همه چیز را نمی توان با پول خرید! مثلا پیاده رَوی در طول خیابان ولیعصر، قدم زدن در باغ ملی یا ساعت ها خیره شدن به کل شهر از بام تهران و ...! در تهران فضاها و اماکنی وجود دارند که می توانید بدون صرف هزینه و کاملا رایگان از آن ها بهره ببرید و چند ساعتی را بدون هزینه کردن، لذت ببرید و به سرگرمی کردن بپردازید. شاید این سرگرمیات رایگان تهران ساده به نظر برسند اما گاهی همین سرگرمیات حالمان را بیش از هر سرگرمی گرانی سر جا می آورند.

بنابراین سعی نموده ایم در این مطلب از دنیای سفر یک فهرست، تمامی سرگرمیات رایگان تهران را بیاوریم که در صورت تمایل، امکان برنامه ریزی و بازدید از آن ها را داشته باشید. البته این پیشنهادها ظرفیت این را هم دارند که برای بیشتر خوش گذشتن پول خرج کنید ولی اگر هم نخواستید هزینه کنید، این پیشنهادها برای خوش گذراندن فراهم هستند.

قدم زدن در طولانی ترین خیابان خاورمیانه؛ تهران، ولیعصر

درختان چنار خیابان ولیعصر قدمتی بیش از تاریخ برخی کشورهای نوظهور خاورمیانه دارند. خیابان ولیعصر با تمامی پارک ها، کافه ها، کوچه پس کوچه های منشعبش و کلی آثار هنری مثل مجسمه ها و نقاشی های دیواری، هر کسی را به چند ساعتی پیاده روی در آن دعوت می نماید. از میدان راه آهن تا میدان تجریش فاصله کمی برای قدم زدن نیست و قطعا سوژه های بسیاری هم سر راه وجود دارد که کمی از آن ها عکاسی کنید.

از پارک های متعددی مثل ساعی و ملت گرفته تا تئاتر شهر و پاساژ صفویه، طیف وسیعی از سرگرمیات رایگان تهران هستند که می توانید چندساعتی در هرکدام به گشت و گذار پرداخته و محدودیت زمانی هم نداشته باشید. این ها فارغ از مجذوب نمایندهیتی است که خود خیابان ولیعصر دارد.

این خیابان چه در روز و چه در شب، زیبایی های خودش را دارد. یکی دیگر از فضاهای مجذوب نمایندهی که در خیابان ولیعصر وجود دارد، پلکان های منحصر به فردی هستند که هر کدام با طرحی زیبا راه خود را از کوچه های اطراف به ولیعصر باز نموده اند. این پله ها را بیشتر حوالی پارک ساعی خواهید دید.

بام تهران، محک و بوکان، بر بلندای تهران

حال که از قدم زدن صحبت کردیم، بهتر است گام هایتان را بر بلندای تهران بردارید و هوای نسبتا خوش تری را استشمام کنید. بسیاری از تهرانی ها برای ورزش کردن، قدم زدن و دور شدن از هیاهوی خیابان های شهر به بام تهران یا جایی مانند آن می فرایند. بام بوکان و بام محک از جمله قسمت هایی از شهر هستند که فضایشان کمی شبیه به بام تهران است.

قرار گرفتن کل شهر زیر پا، وجود سرگرمیات و رستوران های مختلف، بام تهران را به یکی از مقاصد همیشگی خیلی ها بدل نموده است. از قلم نیاندازید که بام ها جزو سرگرمیات رایگات تهران هستند و همین مسئله باعث محبوبیت بیشتر آنها شده. حال باید توجه داشت که اگر می خواهید با ماشین به بام تهران بروید، باید پول پارکینگ بدهید، مگر اینکه خودرو خود را خارج از پارکینگ بگذارید. برای بام محک و بام بوکان نیز خیلی معضل جای پارک نخواهید داشت، البته این به معنای وفور جا پارک نیست.

پیاده روی با چاشنی کوهنوردی

صحبت از ورزش و پیاده روی شد، بهتر است کمی بالاتر برویم، چراکه همواره لوکیشن های مجذوب نماینده تری هم وجود دارد. کوه های تهران جزو سرگرمیات رایگان تهران هستند که منظره ها بسیار زیبایی در بیشتر فصول سال در دلشان پنهان نموده اند.

احتمال اینکه صحبت از بیرون رفتن بگردد و دربند بین گزینه هایتان نباشد، خیلی کم است. رفتن به دربند چند هدف مختلف را باهم در پی دارد! برترین و سالم ترین هدفی که می توان از رفتن به دربند داشت، استفاده از آب و هوا و پیاده روی در باریکه راه های آن است. اما باید انرژی از دست رفته خود را هم به نحوی جبران کنید، چه چیزی بهتر از غذاهای لذیذی که در رستوران های متعدد دربند انتظار شما را می کشند تا در بتوانید لحظاتی را در کنار آب رودخانه و روی تخت های رستوران ها نشسته و به صرف غذا بپردازید. علاوه بر دربند، درکه هم چنین فضایی دارد و می توانید این لحظات را در آنجا هم تجربه کنید. برای هیچ کدام از این دو جا احتیاجی به پرداخت ورودی نیست و می توانید با خیالی راحت از آن ها بهره ببرید.

اگر به فضای کوهستانی علاقه دارید و می خواهید زمان خود را در ارتفاعات بگذرانید، از سرگرمیات رایگان تهران در کوهسار، سرخ حصار و کن و سولقان هم غافل نشوید که آن ها هم به شما این امکان را می دهند که هم پیاده روی داشته باشید و هم اندکی از آلودگی تهران دور شوید. گرچه شاید مجذوب نمایندهیت دربند و درکه در کوهسار و... وجود نداشته باشد، اما آن ها هم ویژگی ها و زیبایی های خود را دارند.

به فهرست بالا پارک جنگلی چیتگر و بعلاوه دریاچه چیتگر را هم اضافه کنید تا چیزی از قلم نیفتد. از قلم نیاندازید که برای هیچ کدام از جاهایی که معرفی گردید، احتیاج به پرداخت ورودی و وجه نیست و همه از سرگرمیات رایگان تهران هستند، مگر بخواهید از امکاناتشان بهره ببرید.

پل طبیعت، تلاقی پارک جنگلی طالقانی و پارک آب و آتش

اگر دیدن شهر را از بلندی دوست دارید، پل طبیعت یکی دیگر از سرگرمیات رایگان در تهران است که می توانید بخشی از شهر را از بلندی آن دیدن کنید. پل طبیعت پارک جنگلی طالقانی و آب و آتش را به یکدیگر وصل می نماید و معماری متمایز نماینده و مجذوب نماینده آن، بسیاری از افراد را برای عکس گرفتن و گذران اوقات به اینجا می کشاند. عبور از این پل احتیاج به هیچ گونه ورودی و پرداخت مبلغی ندارد.

همان طور که اشاره شد، در دو سوی پل نیز پارک هایی وجود دارد که می توانید بر حسب سلیقه و علاقه خود، یکی از آن ها را برای ادامه مسیرتان انتخاب کنید و چند ساعتی را در آن بگذرانید. هر دوی این پارک ها برای ورزش کردن و قدم زدن مناسبند ولی از بافت متفاوتی نسبت به یکدیگر برخوردارند.

پارک های مجذوب نماینده و وسیع تهران

از سرآمدترین سرگرمیات رایگان در تهران که می توان ساعت ها در آن سرگرم شد و اوقات خود را به برترین نحو گذراند، پارک ها و بوستان ها هستند. پارک قیطریه با میزهای پینگ پنگ و شطرنجش، پارک لاله با زمین های خط کشی شده بدمینتون، پارک ساعی با موزه حیات وحش جزئی خود، پارک ملت با زمین های بازی متعدد، همه و همه شرایط مناسبی را برای شهفرایندان مهیّا نموده اند تا هم بتوانند سرگرمی نمایند و لذت ببرند و هم هزینه چندانی برای آن نپردازند و تنها با صرف مبلغی اندک برای تهیه لوازم مورد احتیاج خود، به گذران اوقات بپردازند.

در این میان خانه هنرمندان با گالری هایش، هنردوستان را به سمت و سوی خود می کشاند و آن ها را به دیدنی هنر دعوت می نماید. بازدید از خانه هنرمندان رایگان است. لازم به ذکر است که گاهی در اینجا گالری های مختلفی برگزار می گردد، بعلاوه تئاترهای گوناگونی هم در سالن هایش برپا می گردد که تهیه بلیط و دیدن آن ها خالی از لطف نیست.

باغ های رایگان تهران

شهر تهران، کم باغ ندارد، باغ کتاب، باغ ایرانی، باغ ملی از نمونه های این باغ ها هستند. شاید معنا و مفهوم برخی از آن ها با تعریفی که از باغ در فکر داریم متفاوت باشد، اما به هر ترتیب باید گفت که هر سه باغی که نام برده شد، در فهرست سرگرمیات رایگان تهران قرار می گیرند.

باغ کتاب را که تقریبا همه می شناسند و کسی نیست که حداقل یکبار به آنجا نرفته باشد. وجود سالن های سینما، فضای کار اشتراکی، قفسه های مملو از کتاب و کلی امکانات دیگر، همگی در فضایی قرار دارند که بدون هیچ ورودی می توانید به آنجا رفته و هر بخش را بازدید کنید. باغ ملی هم که با بناهای زیبایی که در اطراف خود دارد، شما را مجذوب خود می نماید. ساختمان وزارت امور خارجه، سردر باغ ملی (که زمانی نماد تهران بوده) و کلی موزه که پذیرای گردشگران هستند دورتادور این فضای فتوژنیک قرار گرفته اند.

باغ ایرانی هم که از نامش پیداست و در فصل های مختلف زیبایی خاص خودش را دارد. نکته مهم این است که بازدید از این باغ رایگان است و می توانید تمامی زیبایی این مکان را بدون صرف هزینه بازدید کنید.

برج ها و محله های گردشگری تهران

عکس گرفتن و بازدیدی کلی از جاذبه ها و محوطه های تهران هم از سرگرمیات رایگان برای تهرانی ها محسوب می گردد. از جمله معروف ترین این فضاها، محوطه برج آزادی است. برجی که یکی از برجسته ترین نمادهای تهران است. حضور در میدان آزادی به هیچ بلیطی احتیاج ندارد و شما می توانید با خیالی راحت در محوطه چرخ بزنید و عکاسی کنید. در صورت تمایل می توانید از موزه برج آزادی هم دیدن کنید. البته اگر بخواهید وارد موزه شوید دیگر سرگرمی رایگان محسوب نمی گردد.

برج میلاد تهران هم همین گونه است. حضور در محوطه و فضای آن هیچ هزینه ای را برای شما نخواهد داشت و تنها اگر بخواهید از قسمت بالای برج و برخی گالری ها بازدید کنید، باید بلیط خریداری کنید. اگر محوطه موزه ها هم برای شما مجذوب نماینده هستند و علاقه چندانی به دیدن محتویات خود موزه ندارید، می توانید از محوطه موزه آبگینه، سعدآباد و گلستان دیدن کنید و هزینه ای بسیار ناچیز برای آن پرداخت کنید.

البته قدم زدن در محله های قدیمی مثل منطقه 15 خرداد و منطقه 12 برای آنهایی که عاشق محله ها و بافت قدیمی تهران هستند، گردش مفصلی محسوب می گردد. ضمن اینکه بازدید از برخی جاذبه ها مانند امامزاده یحیی که یک امامزاده بسیار قدیمی است یا عبادتگاه های قدیمی دیگر در این محله ها هم رایگان است. کافیست کمی کنجکاو باشید و چشم تان در پی جاذبه ها بگردد.

پاساژگردی های مرکز را از قلم نیاندازید

حال که در شهر تهران پر است از پاساژهای مختلف و روز به روز هم به تعداد آن ها افزوده می گردد، بد نیست که گردش در آن ها را نیز به عنوان یک نوع سرگرمی رایگان در تهران در نظر بگیریم. البته دیدن ویترین فروشگاه ها (Shop Viewing) خود نوعی سرگرمی است. برترین پاساژهای تهران هم چیزی کم از سرگرمی ندارند و یک گردش حسابی را برای شما مهیا می نمایند. اطلس مال، تیراژه، کوروش، ایران مال، پارک سنتر و ... از جمله پاساژهای تهران هستند که دیدن آن ها می تواند چند ساعتی از وقت شما را پر کند.

غیر از این چند موردی که به آن ها اشاره کردیم، پاساژهایی هم هستند که خودشان یک اثر هنری به حساب می آیند، مانند پاساژ صفویه که روبه روی پارک ملت است، یا پاساژ چهل ستون واقع در خیابان منوچهری که برخی از کاشی کاری های آن از اصفهان به تهران آورده شده اند و بیشتر کسبه هم به فروش عتیقه مشغول هستند. در این میان گردش در بازار تجریش و بازار پانزده خرداد هم خود حال و هوایی دارد.

گاهی بدون خرج کردن پول و هزینه های آنچنانی هم می توان گردش و سرگرمی کرد و چند ساعتی را به سیاحت و قدم زدن پرداخت یا حال و هوای خود را عوض کرد. زندگی امروز به شکلی درآمده که انگار نمی توان کوچک ترین کارها را بدون صرف هزینه انجام داد، اما واقعیت این نیست و سرگرمی کردن می تواند خیلی ساده تر از چیزی باشد که ما فکرش را می کنیم.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 17 اسفند 1400 بروزرسانی: 17 اسفند 1400 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1990

به "تهران را رایگان بگردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهران را رایگان بگردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید