رسیدگی به گزارش 6 مورد حفاری غیرمجاز در استان مرکزی

به گزارش مجله شرقیا، علیرضا ایزدی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: در روزهای اخیر شش مورد حفاری غیرمجاز گزارش شد که مورد رسیدگی نهاده شد.

رسیدگی به گزارش 6 مورد حفاری غیرمجاز در استان مرکزی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، مدیر کل این استان روز گذشته شنبه 13 اردیبهشت 99 با اشاره به اینکه متأسفانه امید به کشف گنج در نقاط مختلف کشور زمینه ساز حفاری های غیرمجاز است، گفت: وندالیسم مسئله ای است که تاریخ و فرهنگ این سرزمین با آن دست و پنجه نرم می نماید.

علیرضا ایزدی در مورد حفاری های غیرمجاز در روزهای قرنطینه بیان نمود: خلوت شدن محوطه های تاریخی در روزهای قرنطینه تأثیر بالایی در افزایش حفاری های غیرمجاز و اصطلاحاً گنج یابی در استان نداشت، اما به دلیل نبود فرهنگ سازی مناسب در این زمینه و شاید تحت تأثیر مسائل مالی گهگاه شاهد چنین رفتارهایی هستیم.

او با بیان اینکه در این زمینه با دو پدیده آزاردهنده روبرو هستیم، گفت: یکی از موضوعاتی که نسبت به گذشته تا میزانی کم شده است، وندالیسم است و حتی گاهی رویکرد جدید هم به خود می گیرد و نمونه این رویکرد جدید نوشتن یادگاری بر روی ابنیه و آثار تاریخی است که به تاریخ و فرهنگ آسیب می زند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی توضیح داد: در کنار وندالیسم، اقداماتی را با عنوان گنج یابی شاهدیم که به دلیل نبود آموزش و فرهنگ سازی مناسب صورت می گیرد و گهگاه به دلیل بعضی مسائل مالی نه تنها در استان مرکزی بلکه در تمامی نقاط کشور شاهد آن هستیم و حتی در این زمینه شایعاتی در مورد وجود گنج و نقشه های گنج را هم می شنویم.

او گفت: به هرحال شاهد چنین رفتارهایی از سوی بعضی افراد در جامعه هستیم ولی در روزهای اخیر که موضوع بیماری کرونا، قرنطینه و خلوتی بعضی نقاط گردشگری و خاص تاریخی را شاهد هستیم، موردی از افزایش شمار حفاری ها نسبت به سال های گذشته گزارش نشده است.

ایزدی اضافه نمود: در روزهای اخیر شش مورد حفاری غیرمجاز گزارش شد که مورد رسیدگی نهاده شد، در مواردی متخلفان متواری شدند ولی وسایل آن ها اعم از گنج یاب و فلزیاب توقیف شد، البته در این موارد کشفیات عتیقه نداشته ایم.

منبع: میراث آریا
انتشار: 11 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 997

به "رسیدگی به گزارش 6 مورد حفاری غیرمجاز در استان مرکزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رسیدگی به گزارش 6 مورد حفاری غیرمجاز در استان مرکزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید