سیسی: منازعه سد النهضه پیروز ندارد

به گزارش مجله شرقیا، رئیس جمهوری مصر در سخنانی از اتیوپی خواست که به متضرر کردن این کشور و سودان از سد النهضه خاتمه دهد.

سیسی: منازعه سد النهضه پیروز ندارد

به گزارش خبرنگاران، به نقل از العربی الجدید، عبد الفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر در سخنانی با اشاره به بحران سد النهضه از اتیوپی خواست که با احترام به اصول قوانین بین المللی به متضرر کردن کشورهای پایین دست یعنی مصر و سودان به واسطه این سد انتها دهد.

وی گفت: ما مشتاقانه منتظر دستیابی به توافقی متعادل و از نظر حقوقی الزام آور با اتیوپی در اسرع وقت، مطابق بیانیه ریاست شورای امنیت و در چارچوب اجتناب از درگیری بر سر منابع آب هستیم.

سیسی تاکید کرد: هیچ کس در منازعه پیچیده درباره آب (سد النهضه) پیروز نخواهد شد.

وی همچنین اضافه کرد: رود نیل به میلیون ها مصری حیات بخشیده و از آغاز تاریخ الهام بخش خوبی و توسعه بوده است.

سیسی همچنین شرح داد: ملت مصر تحولات پرونده سد النهضه اتیوپی را از نزدیک دنبال می کنند و مصر یکی از خشک ترین کشورهای جهان با کمترین مقدار بارندگی است و همین مساله منجر به وابستگی به آبهای نیل می شود.

مصر، سودان و اتیوپی از 10 سال پیش بدون هیچ موفقیتی در حال مذاکره بر سر مساله سد النهضه یا رنسانس اتیوپی هستند که پنج میلیارد دلار هزینه داشته و بزرگترین سد برای تولید برق آبی در آفریقا تا 6500 مگاوات است در حالی که تنش نیز در ماه های اخیر بعد از اینکه آدیس آبابا راه اندازی سد را آغاز کرد، افزایش یافته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1875

به "سیسی: منازعه سد النهضه پیروز ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیسی: منازعه سد النهضه پیروز ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید