صدور چهارمین مجوز فعالیت مجموعه داری در آذربایجان شرقی

به گزارش مجله شرقیا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از صدور چهارمین مجوز فعالیت مجموعه داری در شهرستان جلفا خبر داد.

صدور چهارمین مجوز فعالیت مجموعه داری در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی، مرتضی آبدار مدیر کل میراث فرهنگی این استان، با بیان این خبر گفت: مجموعه داری از فعالیت های ارزشمند دوستداران تاریخ، فرهنگ و هنر است، که از روی عشق و علاقه وافر خود بدون قصد تجارت، میراث گرانبهای نیاکان برای آیندگان گردآوری و نگهداری می نمایند که به درستی می توان از مجموعه داران به عنوان حافظان آثار فرهنگی هنری و تاریخی یاد کرد.

وی ادامه داد: مجموعه داری و مجموعه دارها ظرفیت بزرگی برای تبریز و استان هستند و باید از این خصیصه فرهنگی مردم و علاقه به گردآوری اشیای فاخر با توجه به ارزش فرهنگی - تاریخی و هنری استفاده کرد و امکان برگزاری نمایشگاه های انفرادی یا گروهی برای بازدید عمومی یا چاپ و نشر و معرفی آثار موجود در مجموعه ها فراهم آورد، چراکه اجتماع آثار هویتی مستقل ارزش و هویتی مضاعف به وجود می آورد که می توان در راستای جذب گردشگران داخلی و خارجی استفاده کرد.

آبدار در این راستا تشریح کرد: مجوز فعالیت مجموعه تاریخی فرهنگی رحمن زاده که براساس علاقه شخصی آقای داریوش رحمن زاده با گردآوری آثار فرهنگی، تاریخی و هنری مجاز مربوط به دوره معاصر، صادر شده است، به لحاظ تعدد و تنوع آثار، مجموعه ارزشمندی به شمار می رود. از این رو جهت ارج نهادن و صدور مجوز فعالیت رسمی، مجموعه داران این حوزه، پروانه مجموعه داری برای این مجموعه از سوی اداره کل موزه ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی کشور صادر شد.

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی خاطر نشان کرد: در سال های گذشته برای سه مجموعه خصوصی صدا، خودروهای کلاسیک تبریز و مجموعه دستگاه های چاپ و صحافی معاصر نیز ازسوی اداره کل موزه ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی کشور مجوز صادر شده است.

آبدار در پایان تاکید کرد: بر اساس ماده 20 آیین نامه مدیریت ، ساماندهی ، نظارت و حمایت از مالکان و دارندگان اموال فرهنگی - تاریخی منقول مجاز، کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی که نسبت به گردآوری و نگهداری اموال فرهنگی تاریخی و هنری ایرانی یا خارجی اقدام می نمایند، باید از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پروانه مخصوص دریافت نمایند. مجموعه داران خصوصی می توانند با اخذ پروانه تاسیس موزه و از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و تحت نظارت علمی و فنی سازمان مذکور موزه خصوصی تاسیس نمایند .

منبع: میراث آریا
انتشار: 26 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 284

به "صدور چهارمین مجوز فعالیت مجموعه داری در آذربایجان شرقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدور چهارمین مجوز فعالیت مجموعه داری در آذربایجان شرقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید