طرز تهیه برنج زعفرانی، پلوی مجلسی و شیک

به گزارش مجله شرقیا، برنج زعفرانی یا پلو زعفرانی یک غذای اصیل و بسیار خوشمزه ایرانی هست. در این دستور پخت، یک روش عالی و راحت برای پخت این غذای سنتی کشورمون رو بهتون آموزش می دیم. اصلاً یک کدبانوی ایرانی حتما باید برنج زعفرانی، این سلطان برنج رو که با همه جور خوراک از کباب گرفته تا انواع خورشت قابل سرو هست، رو درست کنه.

طرز تهیه برنج زعفرانی، پلوی مجلسی و شیک

اصولاً رنگ زعفران، رنگ زندگی به غذا می ده. یک رنگ گرم و پرحرارت که وقتی وارد سفره می شه جلوه زیبایی به اون می ده. با کمک زعفران می تونیم به راحتی تمامی برنج هامون رو از سادگی دربکمکم و بهش رنگ و لعاب شکیلی بدیم. جوری که هر غذایی رو به یه غذایی مجلسی تبدیل کنه.

دم کردن زعفران با یخ:

با این روش تازه رنگ دهی زعفرون رو چند برابر می شه، ما امروز برای رنگ بازکردن زعفرون هامون از یک تکه یخ کمک خواهیم گرفت، اندازه زعفرون مصرفی، زعفران آسیاب شده برای غذایی مورد نظرتون رو توی ظرفی مناسب ریخته و روی اون تکه یخ قرار دهید و کنار بذارید. منتظر بمونید تا کاملا یخ آب بشه و شکل مایع به خودش بگیره.

طرز تهیه برنج زعفرانی:

اول برنج ساده با هر نوع برنج دیگه ایی رو که داریم آماده می کنیم. با هر روشی که دوست دارید می تونید برنج رو آماده کنید. برنج رو دم بذارید یا آب کش کنید. برای اطلاعات بیشتر طرز تهیه برنج کته و آبکشی را بخوانید.

اندازهی از برنج که قراره برای تزیین استفاده کنیم رو با یک قاشق ، روغن توی کاسه ایی می ریزیم. زعفران آب کرده رو بهش اضافه می کنیم.

برای تزیین برنج زعفرونی اگر اندازه زعفران کم باشد و تضاد رنگ کمتری بین غذا و برنج زعفرانی ما وجود داشته باشه، تزیین های شما به چشم نمیاد. پس دومین پیشنهاد ما برای شما همراهان همیشگیمون اینه که اندازه زعفران و برنجتون رو با دقت انتخاب کنید. حتی اگر با اندازه کمتری مجبور شدید درست کنید خیلی بهتر از این هست تا اندازه بیشتری تهیه کنید اما با رنگ پریده تر و کم رنگ تر.

برای سرو برنج زعفرونی روش های بسیار متنوع وجود داره، یکی از عام ترین و باب ترین روش ها که از قدیم توی همه مهمونی ها دیدیم و از طعم دلنشین زعفرانش لذت بردیم، اینه که با قاشق و کمک دست، اطراف یا وسط سینی برنجون رو به شکل و مدل های دلخواه برنج زعفرونی بریزیم.

نکته طلایی:

دقت کنید اندازه برنج با اندازه زعفران تناسب داشته باشه؛ اگر برنج کمتر باشه با اضافه شدن زعفران و آب حالت خمیره به خودش می گیره یا اگر کمتر باشه رنگ زرد پرنگ یا طلایی رو به ما نمی ده.

تزیین برنج زعفرانی:

  • می تونیم از قالب های شیرینی پزی استفاده کنیم، روی سطح برنج قرارش بدیم و با قاشق با حوصله توی قالب رو با برنج زعفرونی پر کنیم و فشار بدیم تا منسجم بشه و بعد به آرومی قالب رو برداریم.
  • روش دیگه ایی که خیلی شکل و ظاهر مجلسی تری به غذای شما می ده، استفاده از قالب کیک پزی یا قالب های ژله هست. این کار رو هم با سلیقه های متفاوت و زیباتون می تونید با انواع روش ها انجام بدید.

نکته طلایی:

اول قالب رو با برس چرب کنید و بعد لایه ای از برنج زعفرونی توی قالب می ریزیم. با کمک فشار قاشق منسجمش می کنیم و بعد مابقی برنج رو روش می ریزیم. با همون قاشق فشار می دیم تا موقع برگردوندشون یک دست و کامل خارج بشه.

از زعفران بیشتر بدانیم:

زعفران این ادویه گرانبها خواص زیادی داره، ضد افسردگی هست و از سرطان هم جلوگیری می کنه، علاوه بر همه این ها اختلالات معده رو که بیشتر ما ایرانی ها به دلیل تغذیه ناسالم دچارش هستیم رو کاهش می ده. همه ما می دونیم که در هیچ کجای جهان به اندازه ایران زعفران وجود نداره. گرچه بسکمک از کشورها در حال رقابت با ما هستند، اما زعفران ایرانی به لحاظ تنوع و حجم تولیدی در رتبه اول جهان قرار داره. زعفران یا زعفرون رو توی بسته بندی های مختلفی با وزن و قیمت های متعددی می شه پیدا کرد اما تشخیص زعفرون اصل از رنگ های خوراکی یا سایر مواد رنگ دهنده غذایی، اندازهی سخت هست. پیشنهاد ما توی انتخاب زعفران اعلاء استفاده از برند های معروف و شناخته شده توی بازار هست چون نمونه های تقلبی بسیار شبیه نمونه های اصل راهی بازار می شوند.

متن ترجمه شده از سایت معتبر (www.thespruceeats.com) است.

منبع: اُکالا
انتشار: 26 آذر 1400 بروزرسانی: 26 آذر 1400 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1904

به "طرز تهیه برنج زعفرانی، پلوی مجلسی و شیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه برنج زعفرانی، پلوی مجلسی و شیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید