فضاپیمای بلو اوریجین با محموله علمی ناسا پرتاب شد

به گزارش مجله شرقیا، در حالی که یک ماه پیش جف بزوس با فضاپیمای بلو اوریجین راهی فضا شده بود، حالا مأموریت های علمی پیوسته این فضاپیما هم از جمله برای ناسا شروع شده و ساعتی پیش یک کپسول باری بدون سرنشین، پروازی زیرمداری را تجربه کرد.

فضاپیمای بلو اوریجین با محموله علمی ناسا پرتاب شد

مأموریت بدون سرنشین فضاپیمای نیو شپرد (New Shepard) که NS-17 نامیده می گردد، هفدهمین پرواز مجموعه موشک و کپسول بود که به وسیله بلو اوریجین (Blue Origin) انجام شد.

پرتاب فضاپیمای باری نیو شپرد بلو اوریجین با حدود یک ساعت تأخیر در ساعت 10:31 منطقه زمانی شرقی (19:01 به وقت تهران) از تأسیسات این شرکت در غرب تگزاس صورت گرفت. در این پرتاب کپسول باری نیو شپرد 18 محموله تجاری شامل 11 آزمایش تحت حمایت ناسا را با خود حمل کرد.

علاوه بر این هزاران کارت پستال ارسالی بچه ها از باشگاه آینده بلو اوریجین به همراه یک چیدمان هنری با نام سه لتی زیرمداری (Suborbital Tryptych) اثر آمواکو بوفو (Amoako Boafo) در این محموله گنجانده شده بودند. طی این پرتاب، نیو شپرد به خط کارمان در ارتفاع بیش از 100 کیلومتری که به اسم مرز قراردادی فضا به وسیله فدراسیون بین المللی هوانوردی شناخته می گردد، دست یافت.

علاوه بر آزمایش های درون کپسول، در این مأموریت بعلاوه داده هایی از بیرون کپسول جمع آوری شد و ناسا آزمایشی را برای نمایش فناوری حسگرهای جدایش مداری، نزدیک شدن به زمین و فرود پیش برد. این مجموعه فناوری ها برای یاری به فرود دقیق تر فضاپیماها بر روی ماه و دیگر اجرام آسمانی استفاده خواهد شد. بلو اوریجین یک بار دیگر هم در سال 2020 این سنسورها را آزمایش نموده بود.

در نهایت حدود 7 دقیقه پس از پرتاب موشک بلو اوریجین با موفقیت بر روی سکوی این شرکت در غرب تگزاس فرود آمد و کپسول هم حدود 3 دقیقه بعد با چتر نجات در صحرای تگزاس نشست.

این شرکت دارای دو فضاپیمای نیو شپرد آماده به کار است که یکی برای پرتاب محموله و دیگری برای پرتاب سرنشین استفاده می گردد. در حالی که امروز فضاپیمای باری آزمایش شد، فضاپیمای سرنشین دار بلو اوریجین 20 جولای (29 تیر) جف بزوس (Jeff Bezos) و برادرش مارک (Mark) را به همراه والی فانک (Wally Funk) پیشگام هوانوردی 82 ساله و الیور دیمن (Oliver Daemen) دانشجوی 18 ساله هلندی به فضا برده بود.

علاوه بر بلو اوریجین، ویرجین گلکتیک هم بیش از یک ماه پیش نخستین پرواز مسافری خود را با همراهی ریچارد برانسون (Richard Branson) به فضا انجام داده بود. در حال حاضر ویرجین گلکتیک (Virgin Galactic) اصلی ترین رقیب بلو اوریجین در گردشگری فضایی زیرمداری است که به جای موشک از یک هواپیمای فضایی برای حمل مسافران استفاده می نماید. این شرکت هر جایگاه پرتاب فضایی را 450 هزار دلار می فروشد، در حالی که بلو اوریجین هنوز هزینه پرواز با نیو شپرد را اعلام ننموده است.

عکس کاور: پرتاب فضاپیمای باری نیو شپرد بلو اوریجین حامل آزمایش های ناسا

Credit: Blue Origin

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 7 شهریور 1400 بروزرسانی: 7 شهریور 1400 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1786

به "فضاپیمای بلو اوریجین با محموله علمی ناسا پرتاب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فضاپیمای بلو اوریجین با محموله علمی ناسا پرتاب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید