قلعه تاریخی فیروز آباد ابرکوه به دنبال تخریب دو سد خاکی ویران شد

به گزارش مجله شرقیا، ایسنا/ براساس سخنان مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد، قلعه تاریخی فیروز آباد ابرکوه به دنبال تخریب دو سد خاکی ویران شد.

قلعه تاریخی فیروز آباد ابرکوه به دنبال تخریب دو سد خاکی ویران شد

قلعه ابرکوه را آب برد

سیدمصطفی فاطمی از خسارت قابل توجه سیل به قلعه تاریخی فیروز آباد اطلاع داد و اظهار کرد: این قلعه که از زیباترین قلاع استان نیز به شمار می رود، متاسفانه در سیلاب ویران شد.

وی در خصوص علت تخریب این قلعه نیز توضیح داد: دو سد خاکی بالادست روستا که در جریان بارندگی ها پر شده بودند، تخریب و وارد روستای فیروزآباد شدند و ورود سیل به روستا موجب ریزش بخش قابل توجهی از قلعه فیروزآباد و خسارت بسیار زیاد به این سازه تاریخی شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان با بیان اینکه از مسببان این رخداد شکایت شده، گفت : به سرعت برای بازسازی این سازه با مصالح موجود و کمکهای جهادی باید اقدام کنیم.

فاطمی اضافه کرد: متاسفانه این قلعه مسکونی که سالهای گذشته بازسازی شده بود، به علت بارندگی تخریب شده است.

وی در خصوص دیگر خسارتهای وارد شده ناشی از بارندگی اخیر نیز اظهار کرد: علاوه بر قلعه تاریخی ابرکوه و بخشی از قلعه تاریخی خرانق، چند خانه شخصی در بافت تاریخی یزد و بخشی از بازار خان نیز تا به امروز خسارت دیده است.

این مسئول با بیان اینکه خسارتهای وارد شده سال جاری تا به امروز نسبت به سال گذشته کمتر بوده، در خصوص عمده علت خسارتهای سال جاری در باران اعلام کرد: با باز شدن جهت ناودان ها می توان یک بنای تاریخی را نجات داد و از تخریب آن جلوگیری کرد که متاسفانه بناهایی مثل قلعه خرانق با وجود پایش ابتدای پاییز ناودانها توسط میراث مجددا مسدود شده بود.

منبع: همگردی
انتشار: 16 دی 1399 بروزرسانی: 16 دی 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1379

به "قلعه تاریخی فیروز آباد ابرکوه به دنبال تخریب دو سد خاکی ویران شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعه تاریخی فیروز آباد ابرکوه به دنبال تخریب دو سد خاکی ویران شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید