متفاوت های عزاداری امسال

به گزارش مجله شرقیا، مروری بر چند پویش و اقدام متفاوت در حاشیه عزاداری محرم که به فرهنگ سازی بیشتر کمک کرده است

متفاوت های عزاداری امسال

به گزارش ، امسال هم دهه اول محرم مانند بقیه سال ها باشکوه و شور قابل توجهی برگزار شد. مردم شهر های مختلف با آیین های مخصوص شهر خودشان به اقامه عزا برای سید و سالار شهیدان پرداختند و مراتب ارادت خود را به آن حضرت و راه مقدسش نشان دادند. در این مجالس، مردم ایران از مرد و زن و کودک و جوان و پیر در عزای امام حسین (ع) بر سر و سینه زدند و به کسب معرفت حسینی پرداختند. اما همزمان با این شور زیبای حسینی، کار های متفاوتی هم انجام شد که جلوه هایی از آن در فضای مجازی مورد توجه کاربران مختلف قرار گرفت. در ادامه به چند مورد از این اتفاقات زیبا اشاره می کنیم.

از همان ابتدای محرم چند عکس از هیئت های مختلف بازنشر شد که به جای هزینه آن چنانی برای دکور پارچه سیاهی نصب کرده بودند که روی آن نوشته بود: هزینه دکور امسال به نیازمندان هدیه شد. این کار پسندیده شاید بتواند تاثیری به مراتب بیشتر از خیلی بنر ها و دکور های پرهزینه روی عزاداران داشته باشد. یکی از روحانیون درباره یکی از همین هیئت ها در صفحه شخصی اش نوشت: احتمالا اگر این هیئت میلیون ها تومان خرج دکورش می کرد و در خاتمه محرم از حاضران مجلس می پرسیدیم که دکور چه بوده، باید فکر می کردند تا یادشان بیاید، ولی مطمئنا این تصویر را هرگز فراموش نخواهند کرد.

در این روز های عزیز، افراد به شیوه ها و نیت های مختلفی اقدام به ادای نذر می کنند. از وعده های غذایی که در مجالس توزیع می شود و خیرانی که مردم فقیر را اطعام می کنند تا آدم هایی که به نذر های متفاوت تری اقدام می کنند. نذر میوه از جمله نذری های جالب این روز ها بود که مورد توجه قرار گرفت؛ به ویژه نذر هندوانه. مدتی پیش درباره فروش نرفتن هندوانه کشاورزان خبر هایی بیرون آمده بود و تعدادی از افراد تاکید داشتند با خرید هندوانه وجایگزینی آن با برخی پذیرایی های مرسوم از عزاداران کمکی هم به کشاورزان بشود. تعدادی از خیران با خرید هندوانه کشاورزان و نذر کردن آن هم به کشاورزان در فروش محصول شان کمک کردند و هم نذرشان را بین مردم پخش کردند. از جمله ایستگاه های جالب هم ایستگاه نذری عوامل پلیس در شهرستان سیاهکل بود. تعدادی از جوانان در اندیمشک نیز در اقدامی جالب دو هزار اصله نهال به عنوان نذری اهدا کردند.

یکی از دغدغه های این سال ها هنگام برپایی مجالس، تولید کمتر زباله و حفظ نظافت شهر ها بوده است تا ماموران پاکبان شهرداری هم پس از عزاداری ها به زحمت زیادی نیفتند. امسال در شهر های مختلف کشور عده ای از جوانان گروه هایی تشکیل دادند و به پاک سازی محلات و مساجد پرداختند. مثلا به روال این چند سال در اردبیل، پویش مردمی پاکبانان محرم برگزار شد که حدود هزار نفر به ویژه جوانان به صورت داوطلبانه، برای پاک سازی و نظافت راستا های عزاداری دسته های حسینی اقدام کردند. بسکمک از ایستگاه های نذری به جای استفاده از ظروف پلاستیکی، از ظرف های دایمی و لیوان های شیشه ای استفاده کردند تا ضرر کمتری به محیط زیست برسد. یک راننده پیکان وانت هم بنری پشت خودرویش زده بود با این متن: عزاداران عزیز! در صورتی که سطل زباله ای در نزدیکی شما نیست جهت رفاه حال پاکبانان عزیز زباله های خود را در ماشین من بیندازید.

از جلوه های متفاوت دیگر در حاشیه عزاداری حضور پررنگ برخی گروه های جامعه به ویژه معلولان و بیماران خاص در این مراسم بود، از جمله کلیپ زیبایی که از همخوانی حاج مهدی اکبری در هیئت علمدار مشهد با یک جوان سندروم داونی منتشر شده است.

منبع:خراسان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 17 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 344

به "متفاوت های عزاداری امسال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متفاوت های عزاداری امسال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید