مجری ششم پازل هفت کیست؟

به گزارش مجله شرقیا، برنامه سینمایی هفت با تمرکز بر اخبار، حواشی و تحلیل های سینمایی، یک دهه است که از شبکه سه سیما پخش می گردد، اما بنا به تصمیم مدیران تلویزیون، حالا قرار است این برنامه به شبکه ای دیگر منتقل گردد؛ خبری که فعلا در حد چند جمله به جای مانده و جزییاتی در این زمینه اعلام نشده است. با این همه پیش بینی می گردد هفت ِ نو با تحولات اساسی از جمله تغییر در مجری و ساختار همراه باشد.

مجری ششم پازل هفت کیست؟

به گزارش ایسنا، برنامه سینمایی هفت، سال 89 و در دوران مدیریت علی اصغر پورمحمدی برای نخستین بار در شبکه سه فراوری شد. در آن موقع با توجه به موفقیت برنامه نود با اجرای عادل فردوسی پور در حوزه ورزش، مدیران وقت تلویزیون چنین می پنداشتند که باید برنامه های چالشی مشابه این برنامه را در حوزه های دیگر تسری دهند؛ چنانچه به نود فرهنگی، نود مالی و نود اجتماعی هم فکر می کردند.

برنامه سینمایی هفت در آن موقع با چنین نگاهی شکل گرفت. پورمحمدی که حامی برنامه نود بود، در نهایت رأی به ساخت هفت سینمایی داد و پس از اینکه این برنامه در کوران تغییر مجریان در خرداد ماه 91 تعلیق شد، پورمحمدی هم مهر ماه همان سال از تلویزیون رفت و مجید زین العابدین که تا همین چند روز قبل، مدیرعامل رودکی بود در آن موقع جانشینش شد.

فریدون جیرانی از 10 اردیبهشت 89 تا 22 اردیبهشت 91 هفت را اداره کرد.

ساخت هفت را برای نخستین بار به فریدون جیرانی سپردند؛ کارگردانی که قبل از اجرای این برنامه، تجربه اجرا در برنامه های دو قدم مانده به صبح و سی سال، سی مجموعه را در کارنامه داشت. مسعود فراستی هم که در این سال ها کم برای تلویزیون حاشیه درست ننموده است، از همان زمان مهره ثابت نقد های هفت بود و اتفاقا با شروع برنامه در کنار اجرای متفاوت جیرانی، توانستند هم توجه علاقمندان سینما را به خود جلب نمایند و هم صدای برخی سازندگان فیلم ها، رسانه ها و مسوولان سینمایی را درآورند. در نهایت چنانچه پیشتر اشاره شد، حاشیه ها و فشار بر مدیران وقت صداوسیما به تعلیق هفت در خرداد ماه سال 91 منجر شد تا پرونده هفت برای جیرانی بسته گردد و محمود گبرلو بر صندلی اجرا بنشیند.

محمود گبرلو از 9 تیر 91 تا خرداد 94 اجرای هفت را بر عهده داشت.

اما گبرلو (شایسته) که حالا چندسالی است اجرای نشست های جشنواره فیلم فجر را عهده دار است، در آن موقع هم با همان رویه محافظه کاری معروفش و بسیار متفاوت از شیوه جنجالی جیرانی، نتوانست رضایتمندی بینندگان را تامین کند و از طرفی هفت با آن مدل ابتدایی که قرار بود نود ِ تازه تلویزیون در حوزه فرهنگ و هنر باشد، فاصله گرفت. پس در فاصله ای کمتر از یک سال، فراستی با انتقاد از رویه ای که گبرلو در هفت پیش گرفته بود، از این برنامه خداحافظی و در گفت وگویی صریح با ایسنا توضیح داد: در جشنواره فیلم فجر، مجری برنامه هفت بیان نمود که قرار است نقد نرم برویم. من هم گفتم بفرمایید بروید، من نیستم.

او بعلاوه در بخشی از صحبت هایش خطاب به محمود گبرلو به کنایه گفته بود: او یاد گرفته است چگونه جلوی دوربین بنشیند و لنز دوربین ها را به طرف خودش بچرخاند. امیدوارم اعتماد به نفسش بیشتر گردد!

در آن موقع علیرضا حائری که مدیریت اجرایی سری اول برنامه سینمایی هفت را عهده دار بود، درباره رفتن مسعود فراستی از این برنامه اظهارنظر جالبی را مطرح نموده بود. او به ایسنا گفته بود: فراستی در هفت نقش قهرمان منفی را بازی می کرد که تقابل را به اوج می رساند؛ نه اینکه با او چنین قرار گذاشته باشند و ملزم به این نقش باشد، ولی عملا چنین عایدی و اینگونه انتخاب شد.

بهروز افخمی از 10 مهر 94 تا 7 خرداد 95 عهده دار برنامه هفت بود

با این همه، شیوه محافظه کاری یا به تعبیری بی طرفی گبرلو هم پایانی برای حاشیه ها و ثبات مجری هفت نبود. با تغییر مدیران صداوسیما و تصمیم بر به حداقل رساندن برنامه های زنده، هفت هم دستخوش تغییرات اساسی شد و مهمتر از همه، از ساختار برنامه ای زنده بیرون آمد. اینچنین بود که سردبیری و اجرای برنامه را به بهروز افخمی سپردند؛ او در آن موقع در شرح اینکه چرا هفت زنده نماند؟ چنین اظهار نموده بود: برنامه زنده همان برنامه بی طرف، گزارشگر و جنجالی است و این ها هیچکدام کار من نیست. من مجری به آن معنا نیستم که بخواهم برنامه زنده را اداره کنم و دنبال این بگردم که طوری از مخاطب سوال کنم که هُل گردد.

با آمدن افخمی، مسعود فراستی هم بازگشت و مانند قبل مسئول بخش نقد برنامه هفت شد. او پس از بازگشت گفته بود که متر و معیارش همان معیار های قبلی است. البته با توجه به فراوریی شدن این برنامه، تاکید می نماید که با کسی شوخی ندارد!

بر این اساس شیوه اجرای متفاوت افخمی و حضور دوباره فراستی، هفت را از آن فضای خنثی قبلی درآورد تا اینکه در نیمه اول سال 95، زمزمه تغییر در این برنامه سینمایی بار دیگر به گوش برسد و دور سوم برنامه هفت، تنها پس از حدود 10 ماه فراوری پایان یابد. بهروز افخمی هم که به گفته خودش در این برنامه دنبال شر می گشت و می توانست رکورددار ناراضی تراشی در تلویزیون به حساب آید، صندلی این برنامه را به همراه یار جنجالی اش مسعود فراستی ترک گفت.

سری چهارم هفت، اما عمری کوتاه تر داشت و حاشیه بسیار. مدیران وقت شبکه سه تصمیم گرفتند ویژه برنامه ای را در سال 96 برای سی و ششمین جشنواره فیلم فجر روی آنتن بفرستند و در اقدامی متفاوت پس از کش وقوس های فراوان برای انتخاب مجری مناسب، از یک فرد غیرمتخصص در حوزه سینما یعنی رضا رشیدپور به عنوان مجری دعوت کردند.

رضا رشیدپور مجری سری چهارم هفت

در نخستین برنامه که بار دیگر به روال سابق زنده روی آنتن رفت، رشیدپور از مجریان پیشین هفت یاد کرد؛ از فریدون جیرانی که هفت را پرقدرت شروع کرد و بنیان این برنامه را بسیار مستحکم گذاشت. بعلاوه محمود گبرلو و دور بودن از حاشیه های آزاردهنده اش و البته بهروز افخمی و مسعود فراستی و چالش هایی که باعث شدند سینما در افکار عمومی به پدیده بسیار قابل لمس و مجذوب کننده تر از همواره تبدیل گردد.

رشیدپور بعلاوه این مساله را بیان نمود که گویا مهران مدیری قرار بوده اجرای سری چهارم هفت را بر عهده بگیرد، اما در نهایت قسمت نشد که در این برنامه مقابل دوربین شبکه سه سیما بنشیند.

اما دیری نپایید که هفت با اجرای رشیدپور، درگیر انتقاد های بسیاری شد. چنانچه رشیدپور دو روز پس از تعارف های معمول برنامه اول، انتقاد ها را چنین پاسخ داد: برخی می گویند مجری بی سواد است؛ اینکه کاملا معین است من هیچ وقت ادعای باسوادی نداشتم؛ بنابراین هشت روز را با یک مجری بی سواد سر کنید. و گویی با این جمله تکلیف مخاطبان هم معین شد و اینچنین سری چهارم هفت در کوتاه ترین زمان ممکن با رشیدپور به پایان رسید.

یک سال بعد باز هم در ایام جشنواره فیلم فجر، تلویزیون تصمیم به ساخت هفت گرفت و این بار هم به روش مرسوم گذشته؛ یعنی استفاده از یک کارگردان سینما در مقام مجریِ یک برنامه تخصصی سینمایی. بر این اساس 10 بهمن 1397، هم زمان با ایام سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر سری پنجم هفت با اجرای محمدحسین لطیفی از شبکه سه سیما پخش شد. در این دوره از برنامه برخلاف سری قبلی، مسعود فراستی، به برنامه بازگشت و میز نقد با حضور او به عنوان مجری ـ کارشناس روی آنتن رفت با این تفاوت که برنامه در هر قسمت میزبان منتقدان مهمان هم بود که موضوعات مختلف را راهنمایی می کردند. هفت با لطیفی و اجرای لطیفش دوران نسبتا با ثباتی را طی کرد. آخرین قسمت این سری، 23 اسفند 99 به روی آنتن رفت و تا (6 آذر 1400) قسمت تازهی از برنامه پخش نشد. اما پایان در همین تاریخ قسمت تازه به روی آنتن رفت و در چهلمین جشنواره فیلم فجر هم این برنامه ادامه داشت.

اما حالا در شرایطی که بسیاری از اهالی و علاقمندان سینما، انتظار می کشیدند که ببینند در جشنواره فجر چهل و یکم آیا هفت به لحاظ گروه سازنده و مجری با تحولی رو به رو خواهد شد یا خیر، معاون سیما در خبری درباره این برنامه، همه را متعجب کرد. هفت قرار است بعد از 10 سال از شبکه سه سیما کوچ کند و به شبکه نمایش برود. محسن برمهانی، معاون سیما می گوید از ابتدا خاستگاه اصلی هفت شبکه نمایش بوده است و در سال های بعد هم در همین شبکه روی آنتن خواهد رفت، اما از آنجا که هفت مثل برخی دیگر از برنامه های بِرند تلویزیون در شبکه سه فراوری شده بود، حال اینکه چقدر می تواند مخاطبش را در شبکه ای دیگر نگه دارد، پرسشی است که گذشت زمان، جوابگوی آن خواهد بود.

ضمن اینکه با اعلام نشدن نام مجری تازه هفت در این پازل شش نفره، حالا باید دید آیا بهتر است تلویزیون بار دیگر مانند سه مجری قبل، از یکی از کارگردانان سینما برای اداره هفت استفاده کند و یا به تجاربش در حوزه همکاری با یک روزنامه نگار و یا مجری چهره، اما غیرمتخصص در امر سینما رجعت کند؛ پرسشی که پاسخ به آن شاید از لابه لای همین متن و مرور تجربه های گذشته پیدا گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 29 دی 1401 بروزرسانی: 29 دی 1401 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 2203

به "مجری ششم پازل هفت کیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجری ششم پازل هفت کیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید