نکاتی برای داشتن پروازی آرام و دلپذیر
به گزارش مجله شرقیا، هیچ چیز به اندازه پروازی ناخوشایند نمی تواند خاطره سفر در ایام تعطیلات را به کام مسافران تلخ کند. آیا راهی برای مقابله با مزاحمت های مسافران در طول پرواز وجود دارد؟
در پروازهای فرست کلاس، مسافران از امکانات رفاهی قابل توجهی مانند کابین هایی با تخت های سایز بزرگ یا حتی سوئیت هایی به همراه آشپزهای اختصاصی برخوردار هستند؛ از طرفی، در انواع دیگر مانند پروازهای اقتصادی یا Economy Class، اوضاع کاملا فرق دارد و حتی برخی اوقات پرواز با هواپیما به دلیل بی توجهی تعدادی از مسافران می تواند به یک شکنجه روحی و جسمی تبدیل شود.
برای مثال، هوای خشک درون کابین، فضای تنگ بین جایگاه ها، عدم دسترسی به آب، خوراکی و سرویس بهداشتی، خروپف مسافر پشتی که صدایش گوش فلک را کر می کند، سر و کله زدن با بچه های بازیگوش مسافر جلویی، کشمکش با مسافر بغل دستی بر سر تصاحب دسته جایگاه، امتناع مسافری برای بازرسی چمدان ها و موارد دیگری از این دست، می تواند شیرینی پرواز در آسمان را به کام شما تلخ کند.
حتی به تازگی، تغییر فضای داخل کابین و افزایش چیدمان جایگاه ها به 11 جایگاه در هر ردیف بر مسائل این بخش افزوده است، ولی با رعایت چند نکته می توان در این فضای آشفته نیز پروازی راحت را تجربه کرد. در ادامه با این نکته ها از زبان یک مهماندار باتجربه آشنا شوید.
جدال بر سر دسته جایگاه
در پروازهای عادی (Economy Class) به دلیل فاصله کم بین جایگاه ها، دسته ی آن ها مشترک است و ازاین رو، مسافران بر سر تصاحب آن با یکدیگر کشمکش می کنند! در چنین مواقعی کافی است تا مکان آرنج خود را در همان جهت اندکی عقب یا جلو ببرید تا هر دو بتوانید به راحتی از دستگیره جایگاه استفاده کنید. در این صورت فضای کافی برای شانه مسافر کناری نیز وجود خواهد داشت. البته در حالتی که چیدمان جایگاه ها به صورت سه تایی در یک ردیف است، فردی که در وسط واقع شده است می تواند از دستگیره های هر دو طرف استفاده کند و احتمالا جدال کمتری بر سر دسته جایگاه خواهد داشت.
البته انتخاب جایگاه در سفر هوایی، نکته ای است که باید آن را پیش از پرواز و در زمان خرید بلیط هواپیما در نظر داشته باشید. برای جستجوی آسان و انتخاب بهترین جایگاه در پرواز می توانید از خبرنگاران کمک بگیرید و فهرستی از شرکت های مختلف فروشنده بلیط هواپیما را مشاهده و ارزان ترین و راحت ترین کلاس پرواز را انتخاب کنید.
هم صحبتی با سایر مسافران
اگر مسافر کنار دستی قصد شروع صحبت را دارد، می توانید کاملا مودبانه و با شوخ طبعی پاسخ وی را بدهید. سپس با عباراتی مانند هم صحبتی با شما بسیار خوشایند است؛ ولی در حال حاضر باید کار دیگری انجام بدهم یا برای رفع خستگی باید استراحت کنم خود را از ادامه مکالمه ناخواسته معاف کنید. در چنین مواردی به همراه داشتن هدفون بسیار مؤثر است.
اشغال فضا
اگر مسافر کنار دستی با روزنامه یا کیف دستی خود فضا را تنگ تر کرده است، می توانید ناراحتی خود را چنین ابراز کنید:
ظاهرا فضای داخل هواپیماها روزبه روز تنگ تر می شوند، امکان دارد کمی کیف خود را جابه جا کنید؟
وقتی جایگاه ها تبدیل به تخت می شوند!
در حالی که شما می خواهید غذا بخورید یا با لپ تاپ خود کار کنید، ممکن است مسافر ردیف جلویی جایگاه خود را به عقب بخواباند... در چنین شرایطی چند راه چاره پیش پای شما واقع شده است:
- برای ایجاد فضای بیشتر، شما نیز جایگاه خود را اندکی به عقب بخوابانید.
- از مسافر جلویی بخواهید تا اندکی جایگاه خود را به جلو تا کند. در چنین مواردی که قصد دارید جایگاه خود را به عقب بخوابانید، حتما شرایط مسافر پشتی را بررسی کنید؛ زیرا وی ممکن است در حال غذاخوردن یا کار روی میز تاشو باشد.
صدای خروپف
بهترین راه چاره برای چنین مسئله ای به همراه داشتن هدفون های ضد صدا است. در غیر این صورت می توانید از مهمانداران خواهش کنید تا جایتان را عوض کنند.
همسفر خواب آلود
اگر نیاز دارید تا از سرویس بهداشتی استفاده کنید و همسفری که جایگاه اش در مجاورت راهروی هواپیما واقع شده است، در حال خواب است، در چنین شرایطی او را به آرامی بیدار کرده و بدون هیچ توضیح اضافی، ببخشید گفته و رد شوید. هرگز در چنین حالتی از روی مسافری که خوابیده رد نشوید.
کودک شلوغ در پرواز
هیچ فردی از حق ادب کردن فرزند سایر مسافران برخوردار نیست. بهترین کاری که در چنین مواقعی می توانید انجام دهید این است که در صورت امکان جای خود را عوض کنید. به یاد داشته باشید که شخصا مداخله نکنید.
لگد زدن به پشت جایگاه
اگر کودکی از پشت به جایگاه شما لگد می زند، به عقب برگشته و نگاهی به کودک و والدین وی بیندازید. در چنین حالتی معمولا والدین به کودک تذکر داده و وی را از انجام این کار منع می کنند. اگر کودک به کار خود ادامه داد، برخیزید و به وی تذکر دهید.
تنش با مهمانداران پرواز
به هیچ عنوان با مهمانداران پرواز درگیر نشوید، مگر اینکه بخواهید از هواپیما به بیرون پرت شوید! اگر در طول پرواز رفتار ناخوشایندی از مهمانداران مشاهده کردید، کافی است تا نام وی و شماره پرواز را یادداشت و به شرکت هوایی متبوعه ایمیلی را در اسرع وقت ارسال کنید. حتی می توانید تجربه خود را ازطریق شبکه های اجتماعی مانند توئیتر برای حصول نتیجه سریع تر منتشر کنید.
کلیه موارد ذکر شده تا این مرحله مربوط به پروازهای عادی (Economy Class) بود؛ اما اگر امکانات کافی برای رزرو پروازهای فرست کلاس داشته باشید، کمتر با چنین مسائلی روبه رو خواهید شد. آداب اولیه در پرواز فرست متفاوت خواهد بود. در ادامه با 6 نکته مهم در این دسته از پروازها آشنا می شوید.
- مرتب و آراسته لباس بپوشید؛ زیرا هرگز قادر به پیش بینی ملاقات های خود با افراد مختلف در این رده نیستید.
- به میزان صدای هدفون خود در هنگام تماشای فیلم یا موسیقی دقت کنید.
- کاور پنجره خود را ببندید.
- از برداشتن بالش یا پتوی دیگران خودداری کنید.
- نور صفحه لپ تاپ یا تبلت خود را در حالت ملایم قرار دهید.
- لباس های خود را همیشه در مکانی به دور از دید دیگران مانند سرویس بهداشتی عوض کنید.
شاید این نکات، به ظاهر ساده باشند؛ اما به نوعی جزو آداب اولیه سفر هوایی محسوب می شوند و رعایت آن ها باعث می شود پرواز آرامی را در کنار سایر همسفرهای خود تجربه کنید.
اگر در پی خرید بلیط هواپیما هستید، می توانید از طریق موتور جستجوی پرواز خبرنگاران، بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده های معتبر خریداری کنید.
منبع: کجارو / townandcountrymag.com