هنگام جوش آوردن ماشین چه کار کنیم؟

به گزارش مجله شرقیا، ما آدم ها ممکن است روزی چند بار از روی خشم و ناراحتی جوش بیاوریم و به اصطلاح آمپر بچسبانیم، پس ماشین ها دیگر جای خودشان را دارند! یک تفاوت بزرگ بین ما و ماشین ها هم وجود دارد؛ این که جوش آوردن ماشین برعکس ما از روی هیجان و احساس نیست بلکه از شدت گرمای زیاد این روزهای تابستان و فشار زیاد روی موتور است که کاملا با منطق جور در می آید. امروز می خواهیم نگاهی داشته باشیم به کارهایی که هنگام جوش آوردن ماشین باید و نباید انجام دهیم.

هنگام جوش آوردن ماشین چه کار کنیم؟

در روزهای گرم تابستان بعضا افرادی را در اتوبان یا کوچه خیابان های شهر می بینیم که بغل ماشین پارک شده خود ایستاده اند، کاپوت را بالا زده اند و با سردرگمی به موتور داغی نگاه می نمایند که غرق در بخار و دود شده است. این که خوب است، بعضا افرادی پیدا می شوند که چند لیتر آب روی موتور خالی می نمایند، درحالی که این یکی از بزرگ ترین اشتباهاتی است که یک راننده می تواند مرتکب گردد و به موتور خسارت مالی زیادی بزند! پس در این شرایط اضطراری بهتر است بجای استرس، احساس سردرگمی و انجام کارهایی که شرایط را بدتر می نمایند، خونسرد باشیم و روی راه چاره های درست و منطقی متمرکز شویم.

دلیل جوش آوردن ماشین

قبل از اینکه به سراغ باید و نبایدهای مربوط به زمان جوش آوردن ماشین برویم، بهتر است ببینیم اصلا چرا ماشین جوش می آورد و داغ می نماید؟ به زبان ساده وقتی موتور بیش از حد گرم می گردد ماشین جوش می آورد. دلایل داغ شدن موتور و جوش آوردن ماشین را می توانید در فهرست زیر ببینید:

  • خرابی رادیاتور
  • خراب بودن فن رادیاتور
  • گرفتگی مسیر آب
  • استفاده از مایع خنک نماینده نامناسب
  • زیاد یا کم بودن مایع خنک نماینده
  • وجود نشتی در سیستم خنک نماینده
  • خراب بودن پمپ آب (واتر پمپ)
  • خراب بودن ترموستات

وجود هر یک از اشکالات ذکر شده در فهرست بالا باعث جوش آوردن ماشین در زمان رانندگی در سربالایی، استفاده از دنده سنگین به مدت طولانی، رانندگی طولانی مدت در ترافیک و مسدود شدن جلو پنجره موتور می گردد. پس بهتر است برای جلوگیری از جوش آوردن ماشین همواره شرایط موتور، فن و مخزن مایع خنک نماینده را آنالیز کنید. بعلاوه آنالیز دوره ای واتر پمپ و ترموستات در کنار استفاده از مایع خنک نماینده استاندارد به اندازه کافی، از ضروریات نگهداری ماشین در فصل تابستان است.

کارهای اشتباه در زمان جوش آوردن ماشین

اگر هنگام رانندگی متوجه بالا رفتن غیرعادی آمپر آب شدید، کنار بزنید و صبر کنید تا آمپر بیفتد. با این حال اگر کار از کار گذشته باشد، نباید این کارهای زیر را انجام دهید.

1. خاموش کردن ماشین

سریعا در جای مناسب کنار بزنید و ماشین را خاموش نکنید. خاموش کردن ماشین یعنی حرکت نکردن پروانه، آب داخلی رادیاتور که این ها یعنی بجای یاری به خنک کردن موتور، شانس خنک کردن را هم از آن هم گرفته اید! چراکه موتور داغ است و باید بدون یاری رادیاتور و پروانه خنک گردد. داغ بودن موتور قفل شده هم سبب می گردد تا احتمال آسیب دیدگی به قطعات پیشرانه بیشتر گردد. این خطر ممکن است تا حدی پیش برود که واشر سرسیلندر بسوزد، سرسیلندر و بلوک موتور بر اثر شدت گرما ترک بردارند و صدمه ببینند.

2. باز کردن درِ رادیاتور

درب رادیاتور را به هیچ وجه باز نکنید، جبران صدمه مالی مقدور است اما خسارت جانی چطور؟ وقتی که آب داغ است، تحت فشار زیاد و دمای بالا می جوشد و قطرات آن درصورت باز شدن کوچک ترین فضا به بیرون پرتاب می گردد. برای همین است که اگر درب رادیاتور را باز کنید، به احتمال قوی بخار و آب بسیار داغی است که به بیرون پرتاب می شوند و خطر سوختگی و خسارت های جانی را در پی دارند. وقتی که چراغ پشت آمپر از بالا بودن دمای آب خبر می دهد، بهتر است فکر ریختن آب در داخل محفظه رادیاتور را فراموش کنید، چون همواره جان مهم تر از مال است!

3. آب ریختن روی موتور

و سومین کاری که نباید انجام دهید، ریختن آب روی موتور است. ریختن آب روی موتور باعث می گردد تا از داخل و بیرون موتور اختلاف دمایی به وجود بیاید و از نظر فیزیکی، شانس ترک خوردن موتور هم بیشتر گردد. شاید ریختن آب روی موتور در نگاه اول مفید به نظر برسد و به کاهش دمای آن یاری کند، اما در عوض صدمه و خسارت های جدی تری را در پی دارد.

کارهای صحیح در زمان جوش آوردن ماشین

حالا احتمالا می خواهید بپرسید که اگر نباید این 3 کار را انجام دهیم، پس چه کارهایی را باید انجام دهیم. در ادامه کارهای مناسبی را که باید در زمان جوش آوردن ماشین انجام دهید تا هم ماشین را نجات دهید و هم سلامت خودتان را حفظ کنید، آنالیز می کنیم.

1. باز کردن درِ موتور

اولین کار پس از خاموش نکردن ماشین، باز کردن درب موتور است. این کار بسیار ساده و پیش وپا افتاده ای است که به کاهش دمای محفظه موتور می نماید. البته برای باز کردن کاپوت باید مراقب باشید، چراکه ممکن است حجم بخار و گرمای زیادی در زیر درب موتور مخفی شده باشد. در لحظه ای که درب موتور با باز می کنیم، این بخار و گرما بیرون می زند و برای همین باید از این موضوع مطلع باشید و حواستان به دست و صورت خود باشد. وقتی که درب موتور باز می گردد، هوای بیشتری در مسیر مجاورت با موتور قرار می گیرد که باعث خنک شدن می گردد. البته این روند آهسته انجام می گردد اما انجام این اقدام جزو اولین اولویت هاست که اهمیت بسیار زیادی دارد. هوا به عنوان سیال نقش مهمی را برای انتقال گرما از موتور به فضای بیرون بازی می نماید.

2. ریختن آب روی رادیاتور

نباید این مورد با ریختن آب روی موتور اشتباه گرفته گردد. باید کوشش کنید که در این شرایط سخت، بطری آب گیر بیاورید و روی رادیاتور بریزید تا رادیات خنک گردد. در این شرایط برخی از کارشناسان خودرو باور دارند که پس از ریختن آب روی رادیات، سوار ماشین شوید و مسافتی را با آن طی کنید. با برخورد هوا به رادیاتور و آب ریخته شده روی آن، دمای موتور پایین می آید.

3. روشن کردن بخاری

استفاده از بخاری باعث می گردد تا گرمای موتور گرفته گردد. ترموستاتی که در سر راه آب رادیات واقع شده است، بعد از رسیدن دمای آب به درجه خاصی اجازه ورود را به آب می دهد. فن پشت لوله هم باعث می گردد تا دمای گرم آب در لوله به کابین انتقال پیدا کند. درنظر داشته باشید که استفاده از بخاری، روی موتور بار اضافی وارد نمی نماید. بخاری گرفتن از ماشین نه تنها باعث گرم شدن موتور نمی گردد، بلکه گرمای به وجود آمده به وسیله پروانه به داخل کابین منتقل می گردد. این یعنی استفاده از فرصت با راه چاره مناسب تا هم گرما تا حدی کاسته گردد و هم پروانه ها با چرخش هوا به جریان انداختن هوا و خنک شدن یاری نمایند. این درحالی است که کمپرسورهای کولر برای کارکردن از موتور توان می گیرند. برای همین است که وقتی حین رانندگی، کولر می زنید، شتاب و قدرت ماشین تا حدی گرفته می گردد.

4. تماس با امداد خودرو

یک سری اقداماتی هستند که یک راننده حرفه ای باید در این گونه مسائل انجام دهد و یک سری اقدامات هم باید به دست افراد حرفه ای و متخصص انجام شوند. مثال ساده وقتی است که ماشین پنچر می گردد، تایر زاپاس را جای لاستیک پنچر شده می اندازید تا وقتی که ماشین را به نزدیک ترین مکانیکی محل می برید. در آنجا یا تایر را تعمیر می کنید یا لاستیک نو می خرید و آن را جای تایر زاپاس می اندازید. همین امر در خصوص دیگر مسائل خودرو مثل جوش آوردن صادق است. پیدا کردن عامل جوش آوردن خودرو در لحظات حساس کار سختی قلمداد می گردد که حتی در صورت شناسایی مشکل ممکن است نتوانیم حل کنیم. بعضا ممکن است عامل خارجی مثل گرمای هوا باعث وجود این مشکل شده باشد. از عواملی که ممکن است باعث جوش آوردن ماشین شده باشد، پارگی شیلنگ یا نشتی رادیاتور است. در این شرایط باید کوشش کرد که در عین دقت، با ابزار موجود جلوی نشتی آب را گرفت.

مرور کلی

در این مطلب به صورت خلاصه و کاربردی تمام بایدها و نبایدهایی که در زمان جوش آوردن ماشین باید به خاطر داشته باشید را آنالیز کردیم. در این روزهای داغ تابستانی احتمال جوش آوردن ماشین خیلی زیاد است، پس بهتر است از تردد غیرضروری در ساعات میانی روز خودداری کنید. اگر هم مجبور به تردد در این ساعت ها هستید، نکاتی که در این مطلب خواندید را نباید فراموش کنید. برایمان بنویسید که آیا شما تجربه جوش آوردن ماشین را داشته اید؟ در آن موقع چه اقداماتی انجام داده اید؟

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 2 مرداد 1402 بروزرسانی: 2 مرداد 1402 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 2281

به "هنگام جوش آوردن ماشین چه کار کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنگام جوش آوردن ماشین چه کار کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید