شرایط رانندگی و شرایط ترافیکی کشورمان زیبنده کشور اسلامی نیست

به گزارش مجله شرقیا، دهمین مرحله طرح تجلیل از رانندگان قانونمند با همت مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز و مشارکت پلیس راهور مرکز استان فارس در بزرگراه رسول اعظم شیراز اجرا شد.

شرایط رانندگی و شرایط ترافیکی کشورمان زیبنده کشور اسلامی نیست

کارشناس ارشد پلیس راهور مرکز استان فارس و اداره فرهنگ ترافیک، بسیاری از رفتار های ناهنجار رانندگان را ناشی از شخصیت درونی آنان دانست و گفت: متاسفانه بسیاری از گره های شخصیتی افراد در حین رانندگی بازگشایی می شود و بوق زدن های متوالی، سرعت های غیرمجاز و عبور از روی خطوط و حرکات مارپیچ همگی نشأت گرفته از درون هر فرد است، که به اضطراب، خشم، وسواس و دگرآزاری او برمی شود.

سرگرد عبدالعظیم مباشری گفت: ترافیک یک بحث ریشه ای است که باید از کودکی به آن پرداخته شود و ضروری است از سنین مهدکودک، نونهالان را با مسئله ترافیک و قوانین رانندگی آشنا کرد.

او گفت: آموزش مفاهیم ترافیک باید از زمان مهدکودک تا زمان اخذ گواهینامه در برنامه آموزش دانش آموزان گنجانده شود تا ضمن آشنایی با مفاهیم ترافیک و رانندگی، قوانین برایشان درونی شود.

کارشناس ارشد پلیس راهور مرکز استان، فرهنگ سازی از سنین پایین را عامل توسعه یافتگی کشور های پیشرفته در این حوزه عنوان نمود و گفت: بسیاری از کشور های پیشرفته با آموزش پیوسته قوانین از خردسالی تا نوجوانی پیروز شده اند آمار تصادفات و کشته های ناشی از تصادفات رانندگی را به مقدار قابل توجهی کاهش دهند.

مباشری گفت: شرایط رانندگی و شرایط ترافیکی کشورمان زیبنده کشور اسلامی نیست و علی رغم وجود الگو های رفتاری خوب، از اهل بیت (ع) گرفته تا انسان های برجسته کنونی و با برخورداری از شبکه های مجازی و صدا و سیما، متاسفانه نتوانسته ایم مفاهیم اخلاقی را به درستی در میان جامعه توسعه دهیم.

این مقام انتظامی گفت: در طرح های قبلی تنها تجلیل از رانندگان قانونمند در دستور کار بود، اما امروز راننده متخلف را هم متوقف کردیم و به احترام همیاران مهربان ترافیک و طرح درحال اجرا، به تذکر شفاهی و آموزش و آگاهی بخشی بسنده کردیم.

سرگرد مباشری گفت: قرار گرفتن راننده متخلف و راننده قانونمند در کنار یکدیگر در طرح تجلیل، فرصتی است تا راننده متخلف به تخلف خود بیندیشد.

سیروس پاک فطرت عضو هیات مدیره مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز گفت: اخذ گواهینامه رانندگی، راننده را متعهد می نماید که ضمن رعایت قوانین، موارد موجود در آیین نامه رانندگی را در عمل اجرا کند.

او گفت: وظیفه هر راننده ای است تا قبل از رانندگی از سلامت خودرو و سلامت جسمی و روحی خود مطمئن باشد تا رانندگی با آرامش خاطر داشته باشد.

پاک فطرت به چهار ویژگی مدنظر در این طرح اشاره و گفت: ملاک های انتخاب رانندگان قانون مند عدم صحبت با تلفن همراه حین رانندگی، رانندگی بین خطوط، بستن کمربند ایمنی و رعایت فاصله با خودروی جلویی است.

او تاکید نمود که رسالت مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز، فرهنگ سازی در جامعه است و از رانندگان می خواهیم در هر شرایطی تابع قوانین و اصول رانندگی باشند.

سیروس پاک فطرت گفت: ما از نظر اخلاقی و قانونی ملزم به رعایت قوانین هستیم چرا که مردم شیراز را پیشگام در رعایت اصول اخلاقی و قوانین و اجرای طرح های نو هستند.

او گفت: رانندگان قانونمندی که در این طرح به دستور پلیس متوقف می شوند ابتدا با نگرانی از خودرو خود پیاده می شوند، اما پس از اهدای تندیس و هدیه و تقدیر از آن ها به وسیله مجمع خیرین و پلیس، با آرامش و نگاهی تحسین آمیز به خودرو بازمی گردند.

عضو هیات مدیره مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز شیراز از رسانه ها به خصوص صدا و سیما خواست به منظور احیای فرهنگ ترافیک با مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز همکاری داشته باشند.

پاک فطرت گفت: با برنامه ریزی و فراوری محتوای مناسب می توان از این طرح حمایت کرد تا ضمن توسعه فرهنگ، شاهد آرامش و امنیت روانی بیشتر در سطح شهر و در میان شهروندان شیرازی باشیم.

در این برنامه افرادی که به عنوان راننده قانون مدار تجلیل شدند، و از این اقدام و طرح فرهنگی مجمع خیرین در کنار پلیس بسیار شگفت زده و اظهار داشتند خرسندیم که در بحث رانندگی و ارتقا فرهنگ ترافیک از تشویق به جای تنبیه استفاده میشود

غلامرضا تجلی مسئول همیاران مهربان ترافیک هدف از حضور همیاران ترافیک در سطح شهر را یادآوری قوانین و علائم فراموش شده رانندگی عنوان نمود و اضافه کرد: همیاران مهربان ترافیک از اقشار مختلف جامعه اعم از جوانان، دانشجویان، کارمندان، کاسب، بازنشسته ها، و ... هستند که بدون دریافت دستمزد و چشمداشت با اخلاص و دلسوزی در راستای فرهنگ سازی و ارتقای فرهنگ ترافیک گام بر می دارند.

او با تاکید بر این که همیاران مهربان ترافیک اجرای قانون نمی نمایند گفت: با یادآور شدن فرهنگ فراموش شده ترافیک در سطح شیراز بتوانیم این شهر فرهنگی را به عنوان شهری قانونمند در حوزه هدایت و رانندگی در کشور معرفی کنیم.

تجلی گفت: از شهروندان دعوت میشود در طرح همیاران مهربان ترافیک مشارکت نمایند و بخشی از وقت خود را در این طرح ارزشمند برای ارتقا فرهنگ ترافیک شهرمان نذر نمایند، شهروندان گرامی می توانند برای نام نویسی و کسب اطلاع بیشتر به شماره تماس 32341437، 32360837 تماس حاصل نمایند.

خبرنگاران فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 29 مرداد 1401 بروزرسانی: 29 مرداد 1401 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 2130

به "شرایط رانندگی و شرایط ترافیکی کشورمان زیبنده کشور اسلامی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط رانندگی و شرایط ترافیکی کشورمان زیبنده کشور اسلامی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید