ویلموتس در شرایط خاصی قرار گرفته، دفاع پاشنه آشیل فوتبال ایران

به گزارش مجله شرقیا، جلال چراغپور در تبادل نظر با خبرنگاران، در آستانه شروع مسابقات مرحله گروهی رقابت های مقدماتی راهیابی به جام جهانی 2022 قطر و جام ملت های 2023 آسیا درباره برنامه فنی احتمالی تیم ملی با سرمربیگری مارک ویلموتس گفت: بحث پیش رو بسیار مفصل است که باید برای آنالیز افکار آقای ویلموتس در تیم ملی، نگاه خودمان را نسبت به تاکتیکی های فوتبالی گسترش دهیم.

ویلموتس در شرایط خاصی قرار گرفته، دفاع پاشنه آشیل فوتبال ایران

مربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران ادامه داد: باید به پنج فاکتور در فوتبال توجه کرد. اولین نکته، سیستم فنی است که کادر فنی در نظر می گیرد. مورد دوم بحث سازماندهی تیمی است. شاید دو مربی با سیستم مشابه بازی نمایند اما در نحوه بازی کردنشان شباهتی نمی بینیم. بر فرض مثال سیستم بازی دو تیم اروپایی شاید 2-4-4 باشد اما تاکتیک های آنها با یک دیگر تفاوت های ویژه ای دارد.

کارشناس فوتبال ایران سپس با اشاره به نوع تفکرات کادر فنی تیم ملی تاکید نمود: سپس باید دانست نقشه تیمی مد نظر آقای ویلموتس برای تیم ملی چیست. این موضوع در هر بازی می تواند با توجه به حریف پیش رو فرق پیدا کند. تیم ملی فوتبال برای بازی هنگ کنگ قطعا نقشه ای متفاوت را نسبت به بازی فرضی با انگلیس و برزیل خواهد داشت. البته یک تیم می تواند با اصرار روی یک نقشه، خواسته های خودش را به ذهن بازیکنان خود تحمیل کند.

چراغپور با تاکید بر استفاده از استراتژی تیمی اذعان داشت: مهم ترین نکته استراتژی تیمی است. ما باید به این موضوع توجه کنیم که استراتژی یک تیم می تواند قیافه تیم ملی را شکل بدهد. باید به دیدگاه ویملوتس چشم دوخت.

وی با آنالیز عملکرد تیم ملی در چند سال اخیر در دوران مربیگری کارلوس کی روش اضافه کرد: استراتژی کی روش کار ترکیبی از سیستم دفاعی و بازگشت به دفاع به همراه دفاع عقب نشسته بازی می کرد. در واقع در دوران حضور او هرگز فضایی پشت دفاع تیم ملی به وجود نمی آمد.

چراغپور درباره استراتژی جانشین کی روش در تیم ملی یادآور شد: آقای ویلموتس در یک وضعیت خاصی قرار گرفته است تا تصمیم گیری کند. او کوشش کرد اطلاعات مربیان را به دست بیاورد. می خواهد موضوع نگاه به فوتبال در ایران را بطور کامل کسب کند. اگر من قرار باشد به ویلموتس نکته ای را بگویم باید بدون تعارف بگویم کمترین استحکام را در دفاع فوتبالی در قاره آسیا داریم. دفاع احتیاج به دانش دارد و ربطی به خلاقیت بازیکن ندارد. تمام سطوح فوتبالی ما در دفاع ضعیف است. باید به او واقعیت را بگوییم که مثل کی روش نگردد. اتفاقی که او را در جام جهانی و جام ملت های آسیا ناکام کرد.

مربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران توضیح داد: سن بازیکنان در تیم های ملی فوتبال پایین آمده است و احتیاج خواهد بود که تغییرات عمده ایجاد گردد ولی کادر فنی تیم ملی نمی تواند آنها را یک شبه بیرون بگذارد. ویلموتس مجبور است آرام آرام تغییر ایجاد کند.

چراغپور ادامه داد: ویلموتس کارش را با همان بازی محبت آمیز با تیم امید شروع کرد. او مهره هایی را می خواهد که جابجا نموده و درون لیست تیم ملی قرار دهد. اما او تنها توانست از بین بازیکنان داخلی محمد نادری و سیاوش یزدانی را برای بازی با هنگ کنگ انتخاب کند. این تغییرات نشان می دهد که ویلموتس هم متوجه شده است دفاع به سبک بازیکنان ایرانی مشکل دارد.

وی به کادر فنی تیم ملی توصیه کرد:باید بگویم ویلموتس برای شکل گیری مجدد تیم ملی احتیاج دارد ساختار دفاعی را حل نماید. پاشنه آشیل فوتبال ایران دفاع خواهد بود.

کارشناس فوتبال ایران دیدگاه مارک ویلموتس را در بازی های محبت آمیز گذشته، تهاجمی خواند و گفت: دو نظریه، پیش روی کادر فنی تیم ملی است . اینکه اگر قرار است دو گل بخوریم سه گل بزنیم اما راه چاره دوم استفاده از دفاع ایتالیایی است.اینکه اصلا گل نخوریم و در کنارش گل هم بزنیم. روش دوم را کی روش انتخاب کرد اما ویلموتس به نظر می رسد استراتژی اول را انتخاب کند.

چراغپور در خاتمه به بازی با هنگ کنگ اشاره نمود و گفت: بازی با هنگ کنگ مشکل و پیچیده نیست ولی باید منتظر نگاه او در راستا پیشرفت تیم ملی بود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 336

به "ویلموتس در شرایط خاصی قرار گرفته، دفاع پاشنه آشیل فوتبال ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویلموتس در شرایط خاصی قرار گرفته، دفاع پاشنه آشیل فوتبال ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید