پارک ژوراسیک تهران؛ سفری به میلیون ها سال پیش

به گزارش مجله شرقیا، اگر دوست دارید چیزهای بیشتری از تاریخ چند میلیون سالۀ زمین بدانید، قطعا پارک ژوراسیک را باید در فهرست مکان هایی که حداقل یک بار باید از آن در تهران بازدید کنید قرار دهید. پارک ژوراسیک تهران یکی از دیدنی ترین جاهای دیدنی تهران است که برای شما قصۀ زندگی دایناسورها و حیوانات کمیابی که زمانی روی کرۀ زمین زندگی می کردند را تعریف می نماید.

پارک ژوراسیک تهران؛ سفری به میلیون ها سال پیش

پارک ژوراسیک برای شما سفری به میلیون ها سال پیش تدارک دیده، آن موقعی که موجودات بزرگ الجثه ای به نام دایناسورها روی زمین زندگی می کردند. دایناسورها اساسا از دستۀ مهره داران خونسرد بودند، اما تاریخ بقا و زندگی شان بر کرۀ زمین جوری رقم خورد که حتی با آن جثه های بزرگ خود نتوانستند زنده باقی بمانند و به کل منقرض شدند.

پارک ژوراسیک تهران کجاست؟

تهران، سعادت آباد، میدان بهرود (انتهای بلوار پاکنژاد)، بلوار شقایق، بعد از پارک پرواز.

چه جاذبه های گردشگری در این پارک وجود دارد؟

علاوه بر بخش اسپایدر پارک که مخصوص حشرات و خزندگان است، استودیوی ژوراسیک، سینمای 8 بعدی، ژوراشاپ و فروشگاه اسباب بازی و وسایل بازی بچه ها از جاذبه های پارک ژوراسیک تهران است.

جهت پارک ژوراسیک با مترو چگونه است؟

شما می توانید به وسیله ایستگاه میدان صنعت، در انتهای خط 7 متروی تهران که بنفش رنگ است، به راحتی با یک کورس ماشین به سعادت آباد برسید.

شاید کمتر کسی در دنیا وجود داشته باشد که در خصوص راز وجود آن ها کنجکاو نباشد و نخواهد درموردشان بیشتر بداند. پارک ژوراسیک تهران هم به همین دلیل مکانی مجذوب نماینده و علمی برای بازدید و گذراندن اوقات فراغت همراه با کسب دانش است. جایی که می توان تصور کرد هنوز دایناسورها منقرض نشده اند و می شود از نزدیک آن ها را دید و به هیبت شان پی برد. قصد ما در این مقاله از مجلۀ گردشگری خبرنگاران همین است که پارک ژوراسیک را برای پارک دوستان معرفی کنیم و بیشتر در خصوصش بدانیم.

ژوراسیک؛ پارک موضوعی تهران

پارک ژوراسیک تهران که به بوستان دایناسور های متحرک نیز معروف است، یک پارک آموزشی، گردشگری و تفریحی است که در سعادت آباد تهران نهاده شده است. پارک ژوراسیک در بین پارک های تهران، نخستین پارک موضوعی خاورمیانه است که با در معرض دید قرار دادن انواع مجسمه های دایناسورها در گونه های مختلف و بعلاوه در ابعاد و اندازۀ واقعی آن ها در دسترس عموم است.

حتی این مجسمه ها از قابلیت حرکت کردن و صدا داشتن نیز برخوردارند و جلوه های ویژۀ خاص خود را دارند و این از مجذوب نمایندهیت های پارک ژوراسیک است که باعث می شود تجربۀ بازتماشامایندگان واقعی تر و حتی ترسناک تر به نظر برسد.

پارک ژوراسیک تهران دقیقا کی ساخته شد؟ در اوایل دهۀ نود شمسی، یعنی در سال 1392 خورشیدی، پارک ژوراسیک افتتاح شد و کار خود را از سر گرفت. مساحت پارک 30 هزار مترمربع است و در آن مجسمۀ متحرک 28 دایناسور به همراه معینات دقیق آن ها، روش زندگی و غذایی که می خوردند، تعبیه شده است.

بعلاوه یک تخم دایناسور در پارک ژوراسیک تهران وحود دارد که نوزاد دایناسور از آن بیرون می آید و دوباره به داخل تخم بر می شود و این مجسمه نیز برای نشان دادن شیوۀ تولد دایناسورها، طراحی شده است.

پارک ژوراسیک تهران در اواخر دهۀ 90 شمسی بخشی از یک مجموعۀ اصطلاحا دو قلو شد که در کنار اسپایدر پارک تهران نهاده شد. اسپایدر پارک در سال 1398 شمسی افتتاح شد و موضوع این پارک درمورد حشرات و خزندگان غول پیکر و معروف، زندگی آن ها و مجسمه های آن ها در مقیاس های بسیار بزرگ است.

چرا ژوراسیک؟

به نظر می آید نام این پارک شما را یاد سری فیلم های معروف پارک ژوراسیک می اندازد که حدستان کاملا درست است، چرا که اصطلاح پارک ژوراسیک را نخستین بار مانکل کرایکتون، پزشک و نویسندۀ آمریکایی، در سال 1990 میلادی روی رمان خود گذاشت و در سال 1993 کارگردان معروف سینما، استیون اسپیلبرگ نیز فیلمی بر اساس این رمان، به همین نام ساخت.

این فیلم بسیار معروف شد و جوایز متعددی گرفت، دقیقا پس از فیلم پارک ژوراسیک بود که در همه جای دنیا و در شهرهای مهمی مثل ورشو، هاوانا، لس آنجلس و کی یف، پارک-موزۀ دایناسورها به نام پارک ژوراسیک ساخته و افتتاح شد؛ و بالاخره در سال 1392 شمسی نوبت به شهر تهران رسید که پارک ژوراسیک خود را در محلۀ سعادت آباد و پایین پارک پرواز افتتاح کند.

جاذبه های گردشگری پارک ژوراسیک تهران

علاوه بر مجسمۀ دایناسورها، مجسمۀ حیواناتی مثل فیل، تمساح و خرس قطبی و غیره نیز در این مجموعه گردآوری شده و در خصوص زندگی منحصر به فرد آن ها اطلاعاتی در اختیار بازتماشاماینده ها قرار می دهد. از امکانات دیگر پارک ژوراسیک تهران می توان به کارگاه های آموزشی و فیلم، استودیو ژوراسیک، سینما هشت بعدی، ژوراشاپ (کافی شاپ مخصوص پارک ژوراسیک) اشاره نمود.

شما بعد از اینکه همراه با خانواده یا دوستانتان از دایناسورها بازدید کردید، می توانید روزتان را در سینمای هشت بعدی پارک و یا آتلیه عکاسی و فروشگاه مخصوص پارک ژوراسیک کامل کنید. امکانات دیگری مثل پارکینگ اختصاصی، بوفه، سرویس بهداشتی و فضای مناسب برای وقت گذراندن خانواده ها در کنار بچه ها و نوجوانانشان برای آشنایی با دنیای زندگی حیوانات ما قبل تاریخ نیز در این پارک وجود دارد.

مجسمه دایناسورها و حیوانات

در پارک ژوراسیک تهران می توانید مجسمه های غول پیکر زیادی را از نزدیک ببینید، مجسمه های حیواناتی مثل اسب آبی، گوریل، فیل، کینگ کنگ، پاندا، ماموت، خرس و غیره. بعلاوه انواع دایناسورهای گیاه خوار و گوشت خوار مانند یوروپاسورس، یوروپاسورس قدبلند، استگوسوروس، تیرکس، تاروگوسورس الوسورس و غیره در این مجموعۀ تماشای و مجذوب نماینده پارک ژوراسیک تهران وجود دارد.

از ویژگی های این مجسمه ها این است که هر کدام از مجسمه ها صدای مخصوص به خود را دارند و این آن ها را به واقعیت نزدیک تر می نماید. در کنار آن ها شرحات مفصل گونه دایناسورها نوشته شده است و می تواند شما را دقیق تر هدایت کند. بعلاوه فقط بچه ها اجازه دارند که به این مجسمه ها دست بزنند و در کنار آن ها عکس بگیرند، شاید همچین چیزی در پارک ژوراسیک در نقاط دیگر دنیا به راحتی ممکن نباشد!

استودیو ژوراسیک

فرض کنید شما بعد از یک گشت درست و حسابی میان دورۀ ما قبل تاریخ و حیوانات بزرگ الجثۀ آن موقع، برای به خانه بردن این خاطره می توانید به آتلیۀ عکاسی پارک ژوراسیک رفته و کنار عزیزانتان عکس یادگاری و حرفه ای همراه با چاپ فوری تحویل بگیرید. چه کسی دوست نخواهد داشت با دایناسورها میان درختان غول پیکر عکس بیندازد؟ یا خودش را در میلیون ها سال پیش تصور کند؟ آتلیه عکاسی پارک ژوراسیک تهران این امکان را برای همه فراهم نموده است.

سینما 8 بعدی

یکی از مجذوب نمایندهیت های خواستنی پارک تهران برای کودک و بزرگسال، همین سینمای 8 بعدی آن است که می تواند همه جوره تجربۀ واقعیت مجازیِ زیستن میان دایناسورها و فرار کردن از حیوانات وحشی گوشت خوار را همراه هیجان و آدرنالین بالای خون به بازتماشاماینده ها ببخشد، کسانی که همواره از تجربۀ چیزهای نو استقبال می نمایند.

فروشگاه هدیه و اسباب بازی

وقتی در پارک ژوراسیک تهران قدم می زنید، می توانید تفریحات متفاوت و گوناگونی داشته باشید. یکی از این تفریحات، گشت زدن در فروشگاه هدیه و اسباب بازی است. به نوعی خرید و بازی در این قسمت همراه باهم است و شما می توانید به وسیله خرید بلیت و بازی کردن مثل پرتاب توپ به دایناسورهای کوچک، یک دایناسور بزرگ هدیه بگیرید!

کارگاه سفال

از مجذوب نمایندهیت های خاص و تماشای پارک ژوراسیک، کارگاه سفال ژوراسیک است که در آن بچه ها می توانند فارغ از هر گونه محدودیت بازی با گل و خاک، خلاقیت های خود را در ساخت مجسمه های دایناسوری و حیوانات امتحان نمایند و پرورش بدهند و عمیقا از بودن در پارک ژوراسیک تهران و ارتباط با حیوانات لذت ببرند.

اسپایدر پارک تهران در پارک ژوراسیک

اسپایدر پارک نیز بعد از پروژۀ پارک ژوراسیک در کنار آن افتتاح شده و این بار موضوع این پارک اختصاصا در خصوص حشرات و خزندگان است. در اسپایدر پارک تهران بیش از 20 نوع مجسمۀ حشرات و بند پایانی مثل عنکبوت ها، زنبور، مورچه، کفشدوزک و حلزون و بعلاوه مجسمۀ خزندگانی چون تمساح، لاک پشت، ایگوانا و غیره برای بازتماشامایندگان به نمایش گذاشته شده است.

بعلاوه بهتر است به پاس زحمات حشره شناس برجسته ای که اطلاعات و معینات هر کدام از این حشرات و خزندگان را جمع آوری و تدوین نموده است به نام دکتر علیرضا زمانی، در کنار همۀ مجذوب نمایندهیت های مخصوص این پارک موضوعی تهران اشاره کنیم.

دنیا از دید حشرات

در اسپایدر پارک تهران قرار است تجربه ای ماندگار داشته باشید که شاید دیدگاه شما نسبت به اطرافتان را دچار تغییر و تحول کند! در این پارک علاوه بر امکاناتی مانند کافه و غرفه ای برای آشنایی با زنبورعسل و خرید عسل مرغوب، می توانید از غرفۀ VR برای تماشا دنیا از دید حشرات بهره ببرید.

با استفاده از امکانات چندبعدی دلتان نمی خواهد بدانید حشراتی به این کوچکی چطور دنیا را می بینند؟ به نظر می رسد که این ایدۀ بسیار مجذوب نماینده اسپایدر پارک برای بازتماشامایندگان باشد!

میکروسکوپی حشرات

بعلاوه بخش دیگر پارک تهران که در اسپایدر پارک نهاده شده به شما امکان تماشا حشرات تاکسی درمی شده و انواع آن ها را با معینات دقیقشان می دهد. قسمت مجذوب نماینده و هیجان انگیزش این جاست که می توانید در این غرفه ها حشرات را زیر میکروسکوپ مشاهده کنید و این بار بدانید در بدن حشرات چه دنیای بزرگی وجود دارد!

امکانات رفاهی و تفریحی پارک

همانطور که از نام پارک معین است، ما با یک پارک بزرگ همراه با تجربیات و امکانات مختلف و مناسب روبه رو هستیم. مگر می شود پارکی به این بزرگی، به فکر جایی برای نشستن و صرف غذا و نوشیدنی بعد از یک گشت طولانی و هیجان انگیز میان دنیای دایناسورها نباشد؟ بله در این قسمت ژوراشاپ پارک به یاریتان می آید. ژوراشاپ، کافی شاپ مخصوص پارک ژوراسیک تهران است که انواع نوشیدنی ها و خوراکی ها در آن سرو می شود.

بعلاوه وجود آلاچیق ها و وسایل بازی بچه ها و سرویس های بهداشتی تمیز و مناسب، به راحتی شما در این پارک بیشتر و بیشتر یاری خواهد نمود و شما می توانید با خیالی آسوده همراه با بچه هاتان به پارک رفته و نگرانی ای از بابت زمانی که می گذرانید نداشته باشید.

پارک ژوراسیک کجاست؟

حالا هرچی هم که باشد نوبت این است که کروکی پارک را معین کنیم. این جا می خواهیم انواع راه های دسترسی به پارک ژوراسیک تهران را برای راحتی رفت و آمد شما شرح دهیم.

حالا آدرس دقیق پارک ژوراسیک کجاست؟ منطقۀ سعادت آباد تهران، میدان بهرود (انتهای بلوار پاکنژاد)، بلوار شقایق، بعد از پارک پرواز.

با ماشین شخصی

پس اگر می خواهید با وسیله شخصی به این پارک بروید با توجه به مبدائی که از آن حرکت می کنید، به وسیله یکی از اتوبان های نیایش، یادگار امام و یا چمران می توانید به سعادت آباد برسید. سپس ادامۀ آدرس را طی کنید تا به پارک ژوراسیک تهران رسیده و در پارکینگ اختصاصی آن وسیلۀ نقلیۀ خود را پارک کنید.

با اتوبوس و تاکسی

رسیدن به پارک ژوراسیک به وسیله اتوبوس راهی مقرون به صرفه و بسیار مناسب است. فقط کافی است هر جایی از تهران که هستید، سوار اتوبوس و یا خط بی آر تی ای شوید که به میدان صنعت می رسد یا از آن عبور می نماید. شما میدان صنعت پیاده شده و با یک کورس ماشین می توانید به منطقۀ سعادت آباد برسید.

بعلاوه از هر نقطه ای از تهران نیز می توانید به وسیله تاکسی های خطی، خود را به سعادت آباد برسانید.

با مترو

یکی از راه های مقرون به صرفه دیگر برای دسترسی راحت و بدون ترافیک به این پارک به وسیله مترو میسر است. تنها کافی است به وسیله خط 7 متروی تهران به ایستگاه میدان صنعت بروید، آن جا پیاده شوید و از آن نقطه با یک کورس ماشین به سعادت آباد برسید.

بعلاوه به خاطر داشته باشید که زمان بازدید از پارک ژوراسیک، روزهای شنبه تا چهارشنبه، از ساعت 9 تا 19 و روزهای پنج شنبه، آدینه و ایام تعطیل از ساعت 10 تا 21 برای عموم در دسترس است.

پارک ژوراسیک تهران روی گوگل مپ

بعلاوه بهتر است یادتان باشد این پارک مجذوب نماینده و علمی، بلیط ورودی دارد که شما با تهیۀ بلیط می توانید وارد پارک شده و از خدمات پارک ژوراسیک بهره ببرید. هزینۀ ورودی پارک ژوراسیک تهران تا بهمن ماه سال 1399 نفری 25 هزارتومان بوده است.

زندگی کردن با دایناسورها وسط تهران!

شاید در سال های اخیر، در ایران احداث پارک های موضوعی مورد توجه نهاده شده و هر ساله افراد بیشتری را به خود جذب می نماید. فرض کنید می خواهید اوقات فراغت خود را در یکی از پارک های تهران بگذرانید اما خیلی از پارک ها جز طبیعت و نیمکت و آلاچیق چیز دیگری ندارند؛ در عوض تصور کنید به پارکی می روید که علاوه بر آن که همۀ این امکانات را دارد، می توانید چیز نوی در آن یاد بگیرید، می توانید با دنیای نوی آشنا شوید و دانش خود را نسبت به دنیا و طبیعتی که در آن زندگی می کنید به روز کنید!

در واقع شما با یک تیر، دو نشان می زنید که در هر دو نشان قرار است به شما خیلی خیلی خوش بگذرد!

منبع: علی بابا
انتشار: 28 خرداد 1401 بروزرسانی: 28 خرداد 1401 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 2076

به "پارک ژوراسیک تهران؛ سفری به میلیون ها سال پیش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارک ژوراسیک تهران؛ سفری به میلیون ها سال پیش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید