تور ارزان گرجستان: کشف زیبایی های بی شمار تفلیس (بخش اول)

به گزارش مجله شرقیا، سفرنامه ای خواندنی از تفلیس گرجستان

مانند هر فرد بی تجربه دیگری، من هم در آستانه سفر خود می خواستم تجربه و تاریخ منحصر به فرد خود را کشف کنم. پیش از آغاز سفر به گرجستان و ترکیه، نقشه و راستا سفرم را به پدرم نشان دادم، وی با تماشا جزئیات برنامه من، ابروهای خود را بالا برده و با لحن مشکوکی گفت: اوهوم!

تور ارزان گرجستان: کشف زیبایی های بی شمار تفلیس (بخش اول)

با ما سفر کنید و با تور ارزان گرجستان از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای تفلیس را ببینید.

امروزه پس از گذشت هشت سال از برنامه های مسافرت من، والدینم بدون مشکل با انتخاب های من کنار آمده و ممکن است در بسیاری از مواقع، اماکنی که برای سفر انتخاب می کنم را دوست نداشته باشند ولی همیشه به قضاوت من اعتماد دارند. اما در آن روز من از چهره پدرم دریافتم که در این رابطه کمی تردید دارد، در حقیقت کسی دقیقا نمی دانست گرجستان به چه شکلی است و اطلاعات در این زمینه محدود بود. کشوری واقع شده در کنار کوه های قفقاز و در همسایگی فرهنگ ها و منطقه ها جغرافیایی متفاوت. این کشور در گذشته خود شاهد عبور راه ابریشم بوده و به این ترتیب در تمدن هزاره گذشته نقشی مهم ایفا نموده است. این موقعیت ویژه سبب شده است تا بتوان گرجستان را عضوی از آسیا و بعلاوه اروپا دانست و این موضوع بسته به نوع نگرش شما دارد. البته شما می توانید از نگاهی دیگر، گرجستان را به عنوان بخشی از خاورمیانه محسوب نموده و به آن نگاه کنید اما واقعیت این است که این کشور، بخشی از قاره اروپا محسوب می گردد.

امروزه گرجستان بخشی از کلیسای ارتودوکس شرقی محسوب شده و 84 درصد از کلیساها و صومعه های این کشور در کوهستان ها و منطقه ها صعب العبور کوهستانی آن بنا شده اند. این تاریخچه مذهبی برای گرجستان مدرن دارای اهمیت است. براین اساس، علی رغم حضور پر رنگ مسیحیت در گرجستان، سایر مذاهب نیز در طول تاریخ این کشور، با امنیت، فرصت حضور داشته اند. تجربه شخصی من در شهر تفلیس، مشاهده کنیسه ها، مساجد و آتشکده های زرتشتیان در کنار کلیساها بود.

از سوی دیگر در این کشور شاهد حضور پررنگ تاریخ باستانی آن هستید که حتی در دوران معاصر نیز ملموس و قابل مشاهده است. گرجستان تا چندی پیش به عنوان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی شناخته می شد و طی دهه 90 میلادی شاهد رویدادهای سیاسی و اجتماعی متعددی که امنیت و ثبات آن را با چالش روبرو کردند بوده و من باید اعتراف کنم که در هنگام بازدید از این کشور فهمیدم که بخش عمده ای از دروس تاریخ دوران دبیرستان را فراموش نموده ام. پیش از سفر به گرجستان برای افزایش درک خود از این کشور، در اینترنت به جست وجو پرداختم. در این مطالعات دریافتم که این کشور تنها در دوران حکومت شوروی، بخشی از این مجموعه به شمار نمی رفته و امروزه هم دارای مناسبات و نزدیکی های بسیار زیادی با روسیه است. موضوع دیگری که باید در نظر داشت، وجود دو منطقه از این کشور به نام های اوستیای جنوبی (South Ossetia) و آبخازیا (Abkhazia) است که به وسیله روسیه تصرف شده اند. برای کشوری که به تازگی با آرامش و ثبات روبرو شده است، درک دارا بودن بنیان تاریخی، بسیار با اهمیت است. این موضوع سبب ایجاد یکدلی و اتحاد بین مردم این کشور شده و من بازدیدکنندگان را به تماشای عمیق تر فرهنگ و روان این مردم دعوت می کنم.

تنها با شناخت و مطالعه گذشته این کشور می توان دریافت که چه چیزی گرجستان را خاص و ویژه نموده است. در حقیقت این روحیه انعطاف پذیری در گرجستان، مرا تحت تاثیر قرار داده و خاطرات من در رابطه با این کشور را شکل می دهد. شرایط در گرجستان به گونه ای است که با ورود به آن احساس می کنید به شما لبخند می زند. شهر تفلیس از نظر من بسیار لطیف و زیبا بوده و خاطرات سفر به گرجستان در فکر من دارای اهمیت و ارزش بسیاری باقی خواهد ماند.

منبع: الی گشت
انتشار: 25 بهمن 1400 بروزرسانی: 25 بهمن 1400 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1966

به "تور ارزان گرجستان: کشف زیبایی های بی شمار تفلیس (بخش اول)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان گرجستان: کشف زیبایی های بی شمار تفلیس (بخش اول)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید