کشورهایی که برترین سیستم مراقبت از دهان ودندان را دارند

به گزارش مجله شرقیا، تهران (پانا) - در سال های اخیر، آنالیز های زیادی درباره کیفیت مراقبت از دندان در کشورهای دنیا صورت گرفته و اخیرا، رتبه بندی کشورهایی با بهترین دندانپزشکان و مراقبت های کلی دندانپزشکی ارائه شده است. بر اساس نتایج آنالیز ماه مه سال 2020 بیشتر کشورهایی که بهترین خدمات مراقبت از دندان را ارائه می نمایند از اتحادیه اروپا یا کشورهای اروپایی هستند.

کشورهایی که برترین سیستم مراقبت از دهان ودندان را دارند

به گزارش سالم خبر، این آنالیز شامل آمار و اعدادی در ارتباط با مراقبت های دندانپزشکی فردی، ملی و حتی در زمان بیماری همه گیر کووید- 19 است. در این تحقیق 26 کشور با توجه به شرایط دندانپزشکی شهروندان، تعداد و کیفیت امکانات دندانپزشکی آن کشور مورد تجزیه وتحلیل نهاده شد. نتایج آنالیز خدمات دندانپزشکی در کشورهای مختلف، تعداد دندانپزشکان برای هر 100هزار نفر و همچنین سرمایه گذاری دولت ها در مراکز دندانپزشکی، بهداشت دهان ودندان و بهترین کشورهای اروپایی در زمینه مراقبت از دندان در ذیل ارائه شده است.

ایتالیا

در ایتالیا برای هر 100هزار نفر، 77 دندانپزشک دارد که رقم بسیار خوبی است. همچنین نتایج این آنالیز نشان داد که میزان مصرف سالانه قند ایتالیایی ها 27 کیلوگرم و یکی از کمترین موارد مصرف قند در اروپاست. علاوه بر این، ایتالیایی ها کمترین میزان مصرف الکل و سیگار را دارند که به شرایط کلی مراقبت از دندان یاری خواهد نمود. کشور ایتالیا بر اساس این آنالیز، در رتبه هفتم از نظر شاخص فهرست پوسیدگی دندان پرشده واقع شده است.

آلمان

در آلمان 82 دندانپزشک برای هر 100هزار نفر و 34 مرکز برای این تعداد وجود دارد. در مقایسه با ایتالیا، آلمانی ها مقدار قند مصرفی سالانه 36.9 کیلوگرم را دارند، با این وجود، پوسیدگی دندانی کمتری را تجربه می نمایند، برای مثال امکان پوسیدگی دندانی در 12 سالگی یک فرد آلمانی تنها 5 درصد است. البته آلمانی ها به طور متوسط الکل و سیگار بیشتری مصرف می نمایند.

انگلستان

کشور انگلیس در میان 26 کشور مورد آنالیز صندلی ششم را دارد و از بهترین ارائه دهندگان مراقبت از دندان در اروپاست. در این کشور به ازای هر 100هزار نفر، 54 دندانپزشک و 16 مرکز دندانپزشکی وجود دارد. بر خلاف ایتالیا و آلمان، مردم انگلیس سالانه حدود 40 کیلوگرم قند مصرف می نمایند، اما پوسیدگی دندانی آنان به طرز باورنکردنی کم است و این کیفیت دندانپزشکی و مراقبت از دندان در سراسر این کشور را نشان می دهد. در انگلستان بچه ها 12 ساله با 5درصد پوسیدگی روبرو هستند که این رقم استثنایی است. مهمترین علت اینکه انگلستان چنین سیستم خوب مراقبت و خدمات دهان و دندانی دارد، تعداد زیاد دانشکده های دندانپزشکی است. در انگلستان 16 دانشکده دندانپزشکی وجود دارد که بیش از فرانسه، سوئد یا بلژیک است.

دانمارک

سال هاست که دانمارک درصدر کشورهایی است که بهترین دندانپزشکان را دارند و مراقبت از دندان در این کشور با وجود بیماری همه گیر و سایر موانع، همچنان یکی از بهترین خدمات در دنیا است. بر اساس این آنالیز، دندانپزشکان دانمارکی رتبه ششم در بهترین های دنیا را دارند. به ازای هر 100هزار نفر 75 دندانپزشک دارند که فقط در دو مرکز دندانپزشکی فعالیت دارند. دانمارکی ها سالانه بیش از 41 کیلوگرم قند و الکل و سیگار بیش از حد مصرف می نمایند، اما مراقبت از دندان در این کشور بسیار خوب است و به طور متوسط یک شهروند دانمارکی، کمتر با یک دندان مشکل دار روبرو و تنها 0.4 دندان های کودک 12 ساله این کشور مشکل دار می گردد.

سایر کشورهای اروپایی

در میان 10 کشور برتر در رتبه بندی بهترین دندانپزشکان، اسپانیا در صندلی سوم، سوئد در صندلی چهارم، فرانسه در مکان هشتم، اسلوونی در صندلی نهم و فنلاند در مکان دهم واقع شده است. همه این کشورها خدمات درمانی دندانپزشکی استثنایی به شهروندان ارائه می نمایند و بهترین دندانپزشکان و همچنین دانشکده های دندانپزشکی در دنیا را دارند. با توجه به مصرف زیاد قند، الکل و نیکوتین در این کشورها (به استثنای اسلوونی که سالانه هر شهروند فقط 18 کیلوگرم قند مصرف می نماید)، دندانپزشکان توانسته اند دندان های همه افراد را سالم و سفید حفظ نمایند.

کشور کرواسی در این آنالیز بدترین رتبه بندی را دارد که هر شهروند چهار دندان خراب دارد و مصرف قند و الکل در آنان زیاد است که همین عاملی موثر بر سلامت دندانی افراد خواهد داشت. برای هر 100هزار نفر 85 دندانپزشک وجود دارد و تنها سه مرکز دندانپزشکی به ازای این تعداد افراد خواهد بود. با توجه به اینکه سوئیس در رتبه پانزدهم فهرست واقع شده است، اما از نظر مصرف قند بدترین کشور است زیرا سالانه به طور متوسط بیش از 50 کیلوگرم قند مصرف می نمایند.

ذکر این نکته نیز مهم است که دندانپزشکان در یونان بیشترین دسترسی به شهروندان را دارند و برای هر 100هزار نفر 125 دندانپزشک وجود دارد. در مقایسه با بعضی از کشورها، مانند هلند که برای هر 100 هزار نفر 50 دندانپزشک در دسترس است، می توان گفت که در گوشه و کنار کشور یونان می توانید دندانپزشک پیدا کنید.

ایالات متحده

در ایالات متحده بهترین دندانپزشکان و دانشکده های دندانپزشکی یافت می گردد. با این حال، رتبه بندی دندانپزشکان ایالات متحده در مقیاس دنیای، به طور قابل توجهی پایین تر از گذشته است. در چند سال گذشته، کیفیت مراقبت از دندان در ایالات متحده کاهش یافته، اما کیفیت دندانپزشکان در 10 فهرست برتر باقی مانده است. دلیل این امر در بودجه ملی مراقبت های بهداشتی نهفته است، به خصوص این واقعیت که در دوران همه گیری بیماری کووید- 19 بودجه به خدمات مراقبت های بهداشتی ضروری تر منتقل شده است. البته هنوز افراد در ایالات متحده دارای سالم ترین و سفیدترین دندان ها هستند که دلیل آن دندانپزشکان استثنایی است.

کانادا

کشور کانادا بهترین مراقبت های دندانپزشکی در دنیا را ارائه می دهد و این واقعیت شناخته شده است. سال هاست که دندانپزشکان کانادایی با انجام خدمات خوب توانسته اند این کشور را در فهرست 10 کشور برتر با بهترین مراقبت های دندانپزشکی قرار دهند. بچه ها و بزرگسالان در کانادا، به طور متوسط یک دندان در حال خراب شدن دارند و یا احتیاج به توجه دارند. همچنین، به طور متوسط به دلیل مسائل سلامتی، بزرگسالان یک دندان را کشیده اند. در چند سال گذشته، کانادا در سطح دنیای رتبه هفتم را کسب نموده است.

مکزیک

مکزیک به عنوان یکی از پربازدیدترین کشورها در زمینه گردشگری دندانپزشکی شناخته شده است. دلیل این امر در استثنایی بودن دندانپزشکان است، در حالی که هزینه روش های مراقبت از دندان در مقایسه با ایالات متحده و اروپا بسیار پایین است. مکزیکی ها به خوبی از دندان های خود مراقبت و بهداشت دهان ودندان را رعایت می نمایند. با بودجه محدود و اندک مراقبت های بهداشتی، دندانپزشکان مکزیکی پیروز شده اند تا بهداشت دهان ودندان شهروندان را در بالاترین سطح قرار دهند و مهمترین دلیل آن، تمرکز بودجه مراقبت های بهداشتی این کشور بر روی بخش های مختلف به صورت جداگانه است.

در نهایت، دستیابی به مراقبت های دندانپزشکی مناسب در سراسر کشورها و دنیا مهم است. با این حال، به راحتی می توان گفت که بهترین عملکرد سیستم مراقبت های بهداشتی و مراقبت از دندان در اروپاست. کیفیت دندانپزشکان و همچنین در دسترس بودن آنان برای شهروندان در اروپا، نمونه ای عالی از نحوه عملکرد مراقبت از دندان است. متاسفانه، این موضوع در کشورهایی که بودجه سلامتی اندکی دارند یا هنوز در حال توسعه هستند، امکان پذیر نیست. البته اگر مراقبت از دندان برای اروپایی ها ارزان به نظر برسد، اما بازهم بسیار گران است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 4 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1400 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1585

به "کشورهایی که برترین سیستم مراقبت از دهان ودندان را دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشورهایی که برترین سیستم مراقبت از دهان ودندان را دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید