کلهر: 54 درصد مردم ورزش نمی نمایند، ورزش اولویت ششم شده است، سبک زندگی ایرانیان نیازمند تغییر است

به گزارش مجله شرقیا، سرپرست معاونت فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان با اعلام اینکه 54 درصد مردم ورزش نمی نمایند گفت که ورزش اولویت ششم مردم شده است.

کلهر: 54 درصد مردم ورزش نمی نمایند، ورزش اولویت ششم شده است، سبک زندگی ایرانیان نیازمند تغییر است

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرنگاران، سینا کلهر سرپرست معاونت فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان در نشست خبری که بعدازظهر امروز (یکشنبه) برگزار گردید، گفت: تقارن هفته تربیت بدنی با هفته وحدت را اتفاق مبارکی می دانیم و امیدواریم سبب خیر و برکت گردد. ورزش کشور دستاوردهایی داشته است. ما از جهت تجهیزات و زیرساخت های ورزشی شرایط خوبی داشته ایم و این شرایط ادامه پیدا نموده است، به طوری که سرانه ورزشی کشور به یک متر رسیده است. ما نزدیک به 64 هزار باشگاه ورزشی داریم. در ورزش روستایی هم هفت هزار خانه روستایی و بیش از پنج هزار مکان درست شده است.

وی اضافه نمود: چالش های اصلی که روبرو هستیم، مهمترین آنها این است که بیش از 54 درصد مردم ورزش نمی نمایند که کرونا به صورت ویژه تأثیرگذار بوده است. هفتاد درصد مردم به صورت انفرادی ورزش می نمایند که البته این آمار برای سال گذشته است. از 46 درصد، 37 درصد در محل سکونت ورزش می نمایند که شامل نرمش و پیاده روی می گردد. در واقع در خوش بینانه ترین حالت 30 درصد مردم به طور منظم و مداوم ورزش می نمایند و 70 درصد این شرایط را ندارند. 40 درصد افراد در پارک ها و 41 درصد در باشگاه های خصوصی است. به عبارتی با جمع بندی همه اماکن, دیگر فضاهای عمومی کمتر از هشت درصد را شامل می شوند.

سرپرست معاونت فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: ما علاوه بر چالش کم تحرکی، چالش دیگری داریم. یعنی ورزش ششمین اولویت مردم در زندگی شان است. این آمار می گوید که ما با مشکل بهره مندی روبرو هستیم. ما هفت هزار خانه روستایی داریم، ولی 1500 خانه روستایی فعال هستند.

کلهر خاطر نشان کرد: در نظام ورزش حرفه ای، مسائلی همانند تصدی دولت، سهم ما در نظام ورزش بین المللی و ... از معضلات مهم هستند. بعلاوه باید به بانوان هم اشاره نمود که این کم تحرکی در بین آنها شدیدتر است.

وی گفت: سخت افزار سبک زندگی ایرانیان نیازمند تغییر است که شامل کم تحرکی، تغذیه و خواب است. کرونا در سال گذشته تأثیر جدی در حوزه ورزش داشته و باعث کاهش ورزش شده است.

سرپرست معاونت فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان توضیح داد: حذف مالیات 27 صدم درصد بر ارزش اضافه نموده اتفاق بدی برای ورزش به ویژه ورزش همگانی است که امیدواریم حل گردد. اگر فکر عاجل نگردد، باید در سال های آینده چندین برابر خرج کنیم تا شرایط عادی پیدا کنیم. ما حدود 25 درصد بودجه عمومی را صرف بهداشت و درمان می کنیم و سهم ورزش فقط یک درصد است. هزینه هایی که عدم ورزش تحمیل می نماید، بسیار زیاد است. ما در قبال ورزش نکردن مردم مسئول هستیم و بنابراین باید دیگران را ترغیب به ورزش کنیم. رویکرد ما رویکرد تحولی و ایجاد حساسیت و ترغیب مردم به ورزش است. ما سه دسته برنامه در نظر گرفتیم؛ دسته اول مربوط به فدراسیون هاست که رویکرد ما همگانی کردن رشته هاست. دسته دوم مربوط به ادارات کل است که محورمان همگانی کردن مردم خواهد بود. دسته سوم هم مرتبط با سایر نهادها و ارگان ها از جمله شهرداری ها و ... خواهد بود.

کلهر گفت: شعار ما برای هفته تربیت بدنی ایران تندرست، ایران همدل و ایران قوی است. در این هفته 183 پروژه عمرانی افتتاح خواهد بود. بعلاوه هر روز از این هفته نام گذاری خاصی اجرا شده و براساس آن برنامه هایی اجرا می گردد. برنامه هایی که اجرا می گردد، در طول سال به صورت پیوسته هم انجام خواهد شد و اینگونه نیست تا سال آینده رها کنیم.

وی درباره پرداخت به فدراسیون ها از سوی معاونت فرهنگی و توسعه ورزش همگانی گفت: در همین زمان محدود، کوشش کردیم با نشاندار کردن برنامه ها، این کار را انجام بدهیم. در واقع اعتبارات را محدود به اجرای برنامه های تعیین کردیم. امیدواریم تجربه سال جاری یاری کند که با دقیق کردن برنامه ها، یاری ها را هم به درستی انجام بدهیم.

وی درباره تفکیک ورزش همگانی و ورزش قهرمانی مطرح کرد: دوگانه قهرمانی - همگانی مضر است. در واقع این دو بخش به هم وصل هستند و باید در کنار هم باشند. برنامه ما این است که برای توسعه همگانی از ظرفیت همه فدراسیون ها استفاده کنیم.

کلهر یادآور شد: ما عنوانی به نام زنگ ورزش داریم که زمان های خاصی را تعیین نموده و هدف مان این بود که مجموعه های ورزشی دولتی با حداقل هزینه در اختیار مردم قرار بگیرد. این حتماً جزو برنامه های ماست و قطعاً یک روز درهای مجموعه هایی نظیر انقلاب را به روی عموم مردم باز می کنیم. اجرای این برنامه ها نیازمند زمان است، ولی جزو اولویت های اصلی ماست. حق بدهید که در یک هفته نمی توان این برنامه ها را عملی کرد. ضمن اینکه هزاران مجموعه ورزشی برای نهاد های مختلف وجود دارد که قفل هستند. در این باره هم باید مطالبه گری صورت بگیرد. مسئولان این نهادها هم دغدغه باز بودن این مجموعه ها را دارند، ولی هیچ وقت عملی نمی گردد. در واقع مجموعه ای از اقدامات جزئی وجود دارد که امیدوارم خودمان مسئولیتش را بر عهده بگیریم. برای مثال استفاده از حیاط مدارس کار سختی نیست. این قول را می دهیم که هر اتفاقی که در این جهت رخ داد، اطلاع رسانی کنیم.

سرپرست معاونت فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان راجع به سقف بودجه برای رشته های مختلف در جهت ورزش همگانی گفت: ما 20 درصد بودجه را برای همگانی کردن رشته های مختلف می گذاریم و چون کم است، نمی توانیم مطالبه زیادی هم داشته باشیم. بعضی از این برنامه ها به صورت فرهنگی اجرایی می گردد، اما برنامه ما این است که سهم همگانی کردن فدراسیون ها و ورزش های تخصصی را بیشتر کنیم. از 52 رشته شاید حدود 30 فدراسیون امکان عمومی شدن نداشته باشند، اما مسئله ما تسهیل دسترسی و تجربه رشته های مختلف است . امیدواریم سال جاری و سال آینده عمومی و همگانی کردن را از فدراسیون ها بخواهیم.

کلهر مطرح کرد: یکی از مسائل ورزش بانوان این است که برای ورزش بانوان، باید پیامدهای فرهنگی و اجتماعی را لحاظ کنیم. در واقع باید مدل تعیینی از ورزش بانوان به وجود بیاید تا حاشیه ساز هم نباشد. این الگو هنوز ایجاد نشده است و امیدوارم در آینده به وجود بیاید.

وی در سرانجام گفت: خواهش می کنم که رسانه ها این حوزه ورزش همگانی را جدی بگیرند، چون در شرایط جامعه مؤثر است و یاری کوچکی در جامعه اتفاق بیفتد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 15 آبان 1400 بروزرسانی: 15 آبان 1400 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1863

به "کلهر: 54 درصد مردم ورزش نمی نمایند، ورزش اولویت ششم شده است، سبک زندگی ایرانیان نیازمند تغییر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلهر: 54 درصد مردم ورزش نمی نمایند، ورزش اولویت ششم شده است، سبک زندگی ایرانیان نیازمند تغییر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید