5 کیلومتر تا اعماق تاریخ ایران

به گزارش مجله شرقیا، خبرنگاران: در فاصله 5 کیلومتری غرب همدان و در کوهپایه های الوند، دره ای زیبا و بسیار فرحبخش وجود دارد که به دره عباس آباد موسوم است و کتبیه های معروف گنجنامه در انتهای این دره سرسبز و ابتدای مسیر جاده ای که همدان را به تویسرکان و غربی ترین منطقه ها کشور مرتبط می کند،

5 کیلومتر تا اعماق تاریخ ایران

نام همدان که می آید، فکر ما پر می گردد از تصویر زلال یک دشت مخملی قشنگ با آلاله های سرخ فام که زیبایی دامنه های الوند سر به فلک کشیده را دوچندان می سازد، اما این زیبایی کم کم پا می کشد و آهسته می آید به شهری که نامش با تاریخ و فرهنگ این سرزمین گره خورده است.

همدان، شهر و دیاری است که همه فصل هایش زیباست و حال و هوای بهاری اش، اما دیدنی تر از هر فصلی است. وقتی به شهر اطلسی ها و آلاله ها و شهر ابوعلی سینا و باباطاهر که می آیید، حتماً سری بزنید به تپه های هگمتانه، یادگاری کهن از شهریاران ماد که اولین حکومت رسمی شناخته شده را در ایران بنا نهادند و اکنون آثار به دست آمده از دل تپه های خاکی آن، موزه ای دیدنی را فراهم آورده که بسیاری از دوره های تاریخی قبل و پس از اسلام را در بر می گیرد.

در فاصله 5 کیلومتری غرب همدان و در کوهپایه های الوند، دره ای زیبا و بسیار فرحبخش وجود دارد که به دره عباس آباد موسوم است و کتبیه های معروف گنجنامه در انتهای این دره سرسبز و ابتدای مسیر جاده ای که همدان را به تویسرکان و غربی ترین منطقه ها کشور مرتبط می کند، واقع شده است.

این مسیر در زمان هخامنشیان، یکی از راه های اصلی موسوم به جاده شاهی بود و دامنه الوند را به سرزمین بابل در مرکز بین النهرین که در آن عهد، تحت فرمانروایی ایران قرار داشت، متصل می کرد و همین اتصال به سرزمین بابل که در آن روزگار به اعتقاد بسیاری از مردمان، سرزمینی مقدس محسوب می شد، سبب شده بود تا این جاده نیز راهی مقدس، پر رفت و آمد و بسیار امن باشد، بنابراین محل مناسبی بود تا شاهان هخامنشی، شکوه و عظمت خود و نیاکانشان را با ایجاد سنگ نگاشته ها، برای همگان به نمایش بگذارند.

رستوران های روباز مشهد

رستوران نزدیک حرم مشهد

فهرست وسایل سفر به مشهد با اتوبوس

به همین علت، داریوش و پسرش خشایار هر یک در زمان پادشاهی خود، دستور به نوشتن کتیبه ای دادند در 3 ستون و 20سطر به زبان های فارسی باستان، بابلی و عیلامی که هر سه زبان، به خط میخی و از چپ به راست نگاشته و حک شده است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 8 تیر 1402 بروزرسانی: 8 تیر 1402 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 2272

به "5 کیلومتر تا اعماق تاریخ ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 کیلومتر تا اعماق تاریخ ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید