آب انبار طرلاب قم به سفره خانه سنتی تبدیل می گردد

به گزارش مجله شرقیا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم گفت: آب انبار طرلاب قم به سفره خانه سنتی تغییر کاربری خواهد داد.

آب انبار طرلاب قم به سفره خانه سنتی تبدیل می گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم؛ حمید یزدانی مدیرکل این استان امروز پنجشنبه 4 مرداد 97 در بازدید از روند عملیات مرمت کاروانسرای طرلاب قم گفت: امروز استفاده از آب انبارها با کاربری گذشته وجود ندارد، اما می توان از این آثار به عنوان مراکز فرهنگی، اجتماعی و مالی استفاده کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم اضافه نمود: آب انبار تاریخی طرلاب با همت مالک با اعتباری نزدیک به 3 میلیارد ریال به سفره خانه سنتی تبدیل خواهد شد.

او ادامه داد: این مرمت شامل حذف الحاقات، سبک سازی و مرمت بام، استحکام بخشی، احیاء بادگیر، ساب و بند کشی بدنه ها، مرمت سر در و راه پله ورودی و ساماندهی محوطه است.

یزدانی گفت: در استان قم بیش از 40 آب انبار ثبت شده در فهرست آثار ملی وجود دارد که اغلب آنها موقوفه هستند که متأسفانه بدون استفاده رها شده اند.

او اعلام کرد: بسیاری از آب انبارهای استان قم بالقوه این ظرفیت را دارند که با توجه به معماری و فضای داخلی آن با تغییر کاربری می توانند به یکی از تاسیسات گردشگری تبدیل شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم گفت: آب انبار تاریخی طرلاب در بخش سلفچگان واقع شده و قدمت آن متعلق به عصر صفویه است. این اثر در سال 1382 با شماره ثبت 8629 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است که به همت مالک و حمایت اداره کل میراث فرهنگی استان قم به زودی بهره برداری از آن به عنوان سفره خانه سنتی شروع می گردد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 1 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 300

به "آب انبار طرلاب قم به سفره خانه سنتی تبدیل می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آب انبار طرلاب قم به سفره خانه سنتی تبدیل می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید