آیا قسمت دوم انیمیشن کورالاین ساخته خواهد شد؟

به گزارش مجله شرقیا، کورالاین (Coraline) که سال 2009 روی پرده رفت، یکی از محبوب ترین انیمیشن های استاپ موشن دو دهه اخیر است که با حضور هنری سیلیک و نیل گیمن در پشت دوربین، کمتر از این انتظار نمی رفت. در تمام این سال ها اما هواداران منتظر لحظه ای بودند که قسمت دوم انیمیشن کورالاین رسما تایید گردد، آیا این اتفاق هرگز رخ خواهد داد؟

آیا قسمت دوم انیمیشن کورالاین ساخته خواهد شد؟

اقتباس های تلویزیونی پیروز اخیر نیل گیمن، سندمن و فال نیک بار دیگر به ما یاد کردند که او تا چه مقدار مبتکر و خوش ذوق است و چه آثار بلندپروازانه ای می تواند خلق کند. هواداران حالا برای معرفی پروژه های بعدی او لحظه شماری می نمایند اما یک قصه بخصوص در جایگاه ویژه ای قرار می گیرد: کورالاین 2، رمانی که هیچ خبری از آن نیست و شاید هیچ وقت منتشر نگردد اما باید خوش بین بود و گفت که هیچ چیز غیرممکن نیست.

جهانی مرموز و مبهم کورالاین

نیل گیمن رمان کورالاین را سال 2002 منتشر کرد و این کتاب به سرعت محبوب شد. ما با یک قصه فانتزی تاریک روبه رو بودیم که روی مرزی میان واقعیت و ناشناخته ها قدم می زند. داستان منحصربه فرد گیمن پتانسیل بالایی داشت که به یک انیمیشن درجه یک تبدیل گردد و این اتفاق هفت سال بعد رخ داد. قصه پیرامون دخترک 11 ساله ای به نام کورالاین جونز اتفاق می افتاد که اخیرا همراه با خانواده اش به شهر تازه ای نقل مکان نموده است و با تنهایی و انزوا دست وپنجه نرم می نماید.

والدین اغلب سرگرم کار هستند و کورالاین تفریح خاصی ندارد و روزها را در خانه می گذراند. شرایط زمانی عوض می گردد که او یک درب مخفی پیدا می نماید و با باز کردن آن، به یک جهانی موازی قدم می گذارد. این جهانی موازی از هر نظر مشابه جهانی فعلی است با این تفاوت که آن جا پدر و مادرش به او اهمیت بیشتری می دهند. کورالاین در ادامه متوجه می گردد که این جهانی دروغین را جادوگری به نام بلدام طراحی نموده است تا او را فریب دهد و روحش را به سرقت ببرد.

در آن جهان، دخترک هرآنچه که آرزو دارد را به دست می آورد اما به شرطی که روحش را به بلدام بفروشد. با پیروزیت های این انیمیشن و با توجه به سازوکارهای هالیوود، انتظار هواداران این بود که نسخه دوم هر چه زودتر از راه برسد که چنین نشد اما چرا؟

جستجو برای قسمت دوم انیمیشن کورالاین

هواداران نیل گیمن از زمان انتشار رمان اصلی در سال 2002، خواهان دنباله آن بوده اند اما برخلاف شایعات، گیمن شخصا گفته است که فعلا نباید منتظر قسمت دوم باشید. او دلایل قابل قبولی هم ارائه داده و می گوید که اگر قرار است دنباله ای عرضه گردد، باید از نظر خلاقیت و نوآوری، از قسمت اصلی بهتر باشد، همان طور که داستان اسباب بازی 2 (1999) توانست نسخه اول را بهبود ببخشد و در حال حاضر، گیمن در خودش نمی بیند که بتواند چنین کاری را انجام دهد.

گیمن مسئله ای با دنباله ها ندارد اما اعتراف می نماید که باید علتی برای ساخت یک دنباله وجود داشته باشد و حداقل ایده ای از راه برسد که ارزشش را دارد. او نگفته است که قسمت دوم هرگز ساخته نخواهد شد اما باید شرایط مهیا گردد و قصه دنباله در مقایسه با نسخه اصلی حرفی برای گفتن داشته باشد.

گیمن در مصاحبه سال گذشته اش، ایده نگارش بی علت یک دنباله را با دنباله های نصفه نیمه و ضعیف پلتفرم نمایش خانگی مقایسه کرد. این فیلم ها در نگاه اول، خواسته های هواداران را برآورده می نمایند اما آیا می توانند در کنار نسخه اصلی قرار بگیرند؟ با توجه به بازخوردهای مثبت انیمیشن و رمان، کورالاین سزاوار یک دنباله فوق العاده است و در حال حاضر، گیمن می داند که نمی تواند یک دنباله فوق العاده برای آن بنویسد.

علاوه بر این، گیمن همیشه علاقه زیادی به خلق آثار نو داشته است و ترجیح می دهد جهانها، قصه ها و شخصیت های نو خلق کند تا به گذشته بازگردد. گیمن همچین دوست دارد که دنباله ها چیزی فراتر از یک بهانه برای کسب عایدی یا جریحه دار کردن احساسات مخاطب باشند. بسیاری از فیلم های این روزها با این هدف ساخته می شوند که با تکیه بر نوستالژی، مخاطبان را به سینماها بکشانند، گیمن اما می خواهد دنباله هایش با هدف دیگری ساخته شوند و در آن ها نوآوری به چشم بخورد.

شرایط پیچیده قسمت دوم انیمیشن کورالاین

با اینکه تقاضا برای قسمت دوم بالا است اما با توجه به وسواس نیل گیمن، ساخت آن چالش برانگیز خواهد بود زیرا باید از هر نظر، بهتر از نسخه اصلی باشد و با توجه به کیفیت مثال زدنی انیمیشن کورالاین، این کار آسان نیست. جهانی کورالاین به شدت غنی است و برای گیمن و هر فیلم سازی سخت خواهد بود اثری بسازد که ضمن وفاداری به میراث نسخه اول، چیزی فراتر از تکرار مکررات است. سازندگان باید انیمیشنی خلق نمایند که هم آشنا است و هم نوآورانه، هم به قسمت نخست نزدیکی دارد و هم غیرمنتظره است.

کورالاین از داستان جذابی بهره می برد اما برگ برنده آن فضاسازی است، فضاهایی که چشم نواز و به یادماندنی هستند و احساسات شما را دستخوش تغییر می نمایند. هر کدام از لحظات فیلم با دقت ویژه ای طراحی شده اند و هنری سیلیک، برترین برداشت ممکن از جهانی که گیمن نوشته است را ارائه می دهد. حالا ساخت یک دنباله که دقیقا همین مسیر را برود اما متفاوت باشد، واقعا سخت به نظر می رسد و مشخصا حتی خود نیل گیمن هم تا این لحظه چندان خوش بین نیست که بتواند آن را انجام دهد.

در سوی دیگر، تراویس نایت، رئیس استودیوی انیمیشن سازی لایکا همیشه از مخالفان جدی دنباله ها، پیش عایدیها و بازسازی ها بوده است. او در مصاحبه با وب سایت کلایدر در سال 2016 در این رابطه گفت: من نمی خواهم یک داستان را بارها و بارها تکرار کنم. رویکرد ما نسبت به هر قصه این است که آن ها را به شکلی طراحی کنیم که معنادارترین تجربه از زندگی یک قهرمان را ارائه دهد. او پُربیراه نمی گوید و انیمیشن های استودیوی لایکا همیشه با همان یک فیلم حرف هایشان را می زنند و چیزی برای آینده باقی نمی گذارند.

این مسئله درباره کورالاین نیز صدق می نماید، انیمیشنی که کامل است، هیچ نقطه ضعفی در آن به چشم نمی خورد و به معنای واقعی کلمه، علتی برای ساخت دنباله آن وجود ندارد. با این تفاصیل، به نظر نمی رسد که دنباله ای برای این انیمیشن محبوب ساخته گردد اما چه کسی می داند، شاید نیل گیمن یک روز صبح از خواب بیدار شد، یک ایده حیرت انگیز به ذهنش رسید، آن را با تراویس نایت و هنری سیلیک به اشتراک گذاشت و ناگهان همه چیز دست به دست هم داد تا قسمت دوم ساخته گردد.

منبع: MovieWeb

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 19 شهریور 1402 بروزرسانی: 19 شهریور 1402 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 2297

به "آیا قسمت دوم انیمیشن کورالاین ساخته خواهد شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا قسمت دوم انیمیشن کورالاین ساخته خواهد شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید