ایرج، بزرگترین قلعه خشتی دنیا در پیشوا حال خوشی ندارد

به گزارش مجله شرقیا، در شمال کمربندی ورامین - پیشوا و در کنار روستا عسکرآباد، قلعه ای وسیع با دیواره های بلند خود نمایی می نماید، قلعه ای که محلی ها از آن به عنوان قلعه گبری یاد می نمایند و به عنوان بزرگترین قلعه نظامی خشتی دنیا است، جز آثار تاریخی شهرستان پیشوا محسوب می گردد.

ایرج، بزرگترین قلعه خشتی دنیا در پیشوا حال خوشی ندارد

قلعه ایرج، به عنوان یکی از آثار تاریخی مهم شهرستان پیشوا در تاریخ یازدهم شهریور ماه سال 82 به شمار 9835 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، اثری قدیمی و منحصر به فرد که عدم توجه ویژه به مسئولین، تاخت و تاز عوامل طبیعی و دخالت های انسانی آن را در معرض نابودی قرار داده است.

نظر مورخین به این امر است که قلعه ایرج یک دژ نظامی بوده و نظامیان در آن مستقر بوده اند، گرچه تعیین نیست که چه سلسله ای و در چه تاریخی آن را بنا نموده اند ولی بعضی آن را مربوط به دوره کیانیان می دانند که آن را برای مقابله از حمله تورانیان احداث نموده اند.

آجرهای به کار رفته در این قنات به دوره ساسانیان بر می گردد و آثار کشف شده از این قلعه قدیمی قدمت آن را به بیش از 3 هزار سال پیش از میلاد می رساند.

طول این قلعه یک هزار 214متر و عرض آن یک هزار و 150 متر می باشد که در ضلع شمالی 34 برج، ضلع جنوبی 42 برج و بر روی اضلاع شرقی و غربی 36 برج وجود داشته و امروز اثری از این برج ها دیده نمی گردد.

این قلعه یکصد هکتاری به صورت مستطیل کامل بوده و از چهار دروازه جنوبی، شمالی، غربی و شرقی تشکیل شده که دروازه شمالی کاملا در مقابل قله دماوند قرار گرفته به طوری که اگر جنوب به آن دروازه شمالی نگاه کنید قله دماوند مانند قاب عکسی زیبا در میان دروازه شمالی خود نمایی می نماید.

دیواره های این قلعه که از خشت خام و گل درست شده تا 25 متر ارتفاع داشته که هم اکنون بیشترین ارتفاع این دیواره ها که بر اثر فرسایش آبی و بادی تخریب شده 16 متر می باشد.

ضخامت دیواره ها در بعضی از مناطق قلعه بین 17 تا 22 متر بوده به طوری که در بعضی از دیواره ها حفره هایی احداث شده بوده که ارابه های جنگی از داخل آن عبور می کرد و در بازسازی های اجرا شده در دیواره شرقی بعضی از این اتاقک ها بازسازی شده است.

در دورتا دور قلعه خندق هایی به عرض 30 متر و عمق 8 متر حفر شده بود که قلعه را از هجوم دشمنان حفظ می کرد.

در داخل قلعه قصری بوده که امروز از آن هیچ اثری باقی نمانده است چرا که از اراضی داخل این قلعه به منظور کشت انواع محصولات کشاورزی استفاده می گردد.

رشته قناتی با هفت سنگ آب در این قلعه جاری است که از سرچشمه آن هنوز نیز اطلاعات دقیقی به دست نیامده است.

طی سال های اخیر دروازه و دیواره های شرقی این قلعه بازسازی شده و دروازه های جنوبی و شمالی نیز قابلیت تردد دارد.

با وجود تخریب های اجرا شده در دیواره ها، هنوز نیز ابهت این قلعه تاریخی هر گردشگری را به خود جذب نموده و مسافران را به عمق تاریخ ببرد.

پیشوا با 80 هزار نفر جمعیت در 45 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.

ایرنا

منبع: گردشبان
انتشار: 24 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 960

به "ایرج، بزرگترین قلعه خشتی دنیا در پیشوا حال خوشی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایرج، بزرگترین قلعه خشتی دنیا در پیشوا حال خوشی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید