خبرنگاران بیرجند گزارش می دهد؛ ناقوس زنگ زرشک در گوش درختان، خسارت و آسیب بار دیگر بر جان درختان زرشک خراسان جنوبی

به گزارش مجله شرقیا، خشکسالی های 20 ساله، آفات، سرما و ...دست به دست هم داده تا سال جاری زیان جبران ناپذیری به زرشک کاران خراسان جنوبی وارد گردد.

خبرنگاران بیرجند گزارش می دهد؛ ناقوس زنگ زرشک در گوش درختان، خسارت و آسیب بار دیگر بر جان درختان زرشک خراسان جنوبی

به گزارش خبرنگار از ، محصول زرشک، بهار را با شکوفه های زرد شروع می نماید که در اواخر تابستان سرشاخه های آن به سرخی یاقوت می گراید و آرام آرام با خیمه زدن پاییز بر منطقه رنگ گل های این درختچه نیز به زرشکی نزدیک می گردد.

با سرد شدن تدریجی هوا کم کم خوشه های زرشک آماده برداشت می گردد و کشاورزان این روزها در حال برداشت نوبرانه محصول زرشک بوده تا آن را به صورت تازه دست چین نمایند و به صورت خشک شده و تازه به دیگر استان ها صادر نمایند.

خراسان جنوبی به عنوان شرقی ترین استان کشور خاستگاه محصولات استراتژیکی مانند زرشک است که برداشت این یاقوت سرخ با توجه به شرایط آب و هوایی از اوایل مهرماه در این استان شروع شده و در مناطق گرمسیری تا اواخر آذر ماه به طول می کشد.

زرشک، محصولی استراتژیک در دل کویر

قوسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در مصاحبه با خبرنگار از ،گفت: این استان دارای 5 هزار و 563 هکتار باغ زرشک است که 98درصد زرشک تولیدی کشور را در اختیار دارد.

وی اضافه کرد: سال جاری 19 هزار و 100 تن زرشک در استان برداشت و با فروش این محصول 377 میلیارد و 900 میلیون تومان عاید کشاورزان می گردد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی توضیح داد: سال جاری در استان 15 هزار و 563 هکتار از باغات خراسان جنوبی زیر کشت زرشک است که پیش بینی می گردد 19 هزار و 100 تن زرشک برداشت گردد.

قوسی بیان نمود: سال گذشته در استان 19 هزار و 94 تن زرشک برداشت شد و بیشترین زرشک استان با چهار هزار و 658 هکتار مربوط به شهرستان قاینات است.

وی اظهار کرد: سال جاری با فروش زرشک 377 میلیارد و 900 میلیون تومان عاید کشاورزان می گردد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه 80 درصد زرشک خراسان جنوبی به خارج استان ارسال می گردد مطرح نمود: زرشک یکی از محصولات استراتژیک خراسان جنوبی است که سال جاری 25 هزار نفر بهره بردار کار برداشت زرشک را از باغات خود شروع کردند.

قوسی گفت: 373 بارگاه بهداشتی زرشک در استان آماده نگهداری و خشک کردن زرشک است که ظرفیت آن 37 هزار و 462 تن زرشک به صورت اسمی و هفت هزار و 856 تن ظرفیت عملی دارد.

اما اکنون خشکسالی های 20 ساله، آفات، سرما، وجود دلالان و نبود بازاریابی همه دست به دست هم داده تا سال جاری ضرر و زیان جبران ناپذیری به زرشک کاران خراسان جنوبی وارد گردد.

از این رو در این گزارش به دو موضوع که این روزها دغدغه اصلی کشاورزان است، پرداختیم.

آلوده شدن باغات استان به آفت زنگ زرشک

درویشی مدیر جهاد کشاورزی زیرکوه در مصاحبه با خبرنگار از ، گفت: آفت زنگ زرشک یا زنگ جارویی زرشک بیماری گیاهی با عامل قارچی(PUCCINIA BRACHIOPODA) است که همانند خوره ای به جان درختان یاقوت سرخ افتاده به طوری که هم اکنون 980 هکتار از باغات شهرستان های درمیان، بیرجند و زیرکوه دچار این بیماری شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از علل شیوع آفت خشکسالی است که رمق درخت زرشک را گرفته و آهسته و آهسته جانشان را می گیرد، اضافه کرد: افزایش آفت زنگ زرشک باعث نگرانی کشاورزان استان شد چرا که درخت زرشک هر دو سال یکبار محصول می دهد و به ثمر نشستن هر درخت پنج الی شش سال زمان می برد.

درویشی بیان نمود: 300 هکتار از اراضی باغات زرشک این شهرستان آلوده به بیماری زنگ زرشک شده است.

مدیر جهاد کشاورزی زیرکوه با اشاره به اینکه شیوع این آفت باعث شده که روستایی که تنها منبع درآمدش باغداری است از دسترنج چندین ساله خودش مأیوس گردد اظهار کرد: برای جلوگیری از افزایش این آفت در باغات زرشک کلاس های ترویجی در روستاهای آلوده برگزار شده است ادامه داد: توزیع سموم به کشاورزان و سیستم مکانیزه مبارزه شیمیایی در باغات آوده اجرا شده است.

خسارت سرما و یخبندان عامل نابودی باغات زرشک

غنچه مدیر صندوق بیمه کشاورزی خراسان جنوبی در مصاحبه با خبرنگار از ،گفت: در برخی مناطق استان از جمله در شهرستان های بیرجند،قاین،سربیشه و اسدیه محصول زرشک به طور کامل برداشت نشده و حدود 40 درصد از این محصول روی درخت است.

وی با اشاره به اینکه دمای منفی یک تا منفی 6 درجه در برخی نقاط استان سبب ترکیدگی و افت کیفیت دانه های زرشک شده است اضافه کرد: زرشک های آسیب دیده تا یک سوم افت قیمت خواهند داشت.

مدیر صندوق بیمه کشاورزی خراسان جنوبی اضافه کرد: بیستم آبان انتها سال بیمه ای محصول زرشک است و برآورد نهایی خسارت به محصول زرشک پس از این تاریخ و همچنین با انتها فصل برداشت این محصول معین می گردد.

غنچه با بیان اینکه از حدود 15 هزار هکتار زرشک بارور در استان 4 هزار و 100 هکتار بیمه هستند بیان نمود: تعداد بیمه گذاران زرشک در استان 9 هزار و 360 نفر هستند.

مدیر صندوق بیمه کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: تعرفه بیمه برای محصول زرشک در سال زراعی جاری به طور میانگین برای هر هکتار 100 هزار تومان سهم بیمه گذار بوده است.

برداشت زرشک به نصف کاهش یافت

یک کشاورز از روستای بهدان در مصاحبه با خبرنگار از،گفت: سال گذشته قریب به 15 میلیون تومان از محل فروش زرشک عایدم شده است.

حسین فنودی اضافه کرد: سال جاری به دلیل سرما زدگی میزان برداشت زرشک به کمتر از نصف رسیده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قریب به 40 اصله درخت زرشک دارم، اضافه کرد: زرشک محصولی است که باروری آن یک سال در میان است.

حسین فنودی با اشاره به مسائل پیش روی زرشک کاران بیان نمود: آفت زنگ زرشک یکی از مسائلی است که اکثر کشاورزان را گرفتار نموده است.

وی بیان نمود: دست درازی دلالان سود کشاورزان را از بین می برد که باید برای برطرف این مشکل چاره اندیشی گردد.

گزارش از اکبرآبادی

س

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 11 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 93

به "خبرنگاران بیرجند گزارش می دهد؛ ناقوس زنگ زرشک در گوش درختان، خسارت و آسیب بار دیگر بر جان درختان زرشک خراسان جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بیرجند گزارش می دهد؛ ناقوس زنگ زرشک در گوش درختان، خسارت و آسیب بار دیگر بر جان درختان زرشک خراسان جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید