با خواص لپه آشنا شوید

به گزارش مجله شرقیا، لپه از گروه حبوبات، یک گیاه دولپه ای است و در خانواده نخود جای می گیرد. می دانید که حبوبات ارزش غذایی بسیار بالایی دارند و مناسب ترین جایگزین برای گوشت هستند زیرا علاوه بر پروتئین، مقداری نشاسته هم دارند. بنابراین هم انرژی بدن را تامین می نمایند و هم پروتئین مورد احتیاج را به مصرف نماینده می رسانند.

با خواص لپه آشنا شوید

مواد مغذی لپه

* هر واحد غذایی لپه که حدود یک فنجان نپخته است، معادل یک واحد گوشت یعنی 60 تا 90 گرم وزن دارد. بیش ترین ارزش غذایی حبوبات به پروتئینشان بازمی گردد و برای افرادی که دچار سوءتغذیه هستند، کودک یا سالمندند یک انتخاب مناسب تلقی می شوند. با خوردن هر 100 گرم لپه 22 گرم پروتئین تامین می گردد بنابراین کسانی که گوشت نمی خورند، بهتر است که لپه را به عنوان یکی از اعضای خانواده حبوبات با برنج مخلوط و آن را مصرف نمایند.

* از نظر انرژی یک واحد غذایی لپه پخته، حدود 231 کیلوکالری انرژی و 16 گرم پروتئین دارد.

* لپه منبع خوب ویتامین B1، B6 و اسیدفولیک نیز می باشد البته به شرطی که خیلی پخته نگردد چون ویتامین های گروه B در برابر حرارت ناپایدارند.

* جالب است بدانید که لپه از منابع گیاهی کلسیم نیز هست به طوری که با خوردن 100 گرم از آن حداقل 60 میلی گرم کلسیم تامین می گردد البته این مقدار جذب پایین تری دارد اما برای آن هایی که شیر و لبنیات نمی خورند یک عادت غذایی مناسب تلقی می گردد.

لپه و بیماری های قلبی عروقی

* لپه منبع غنی فیبر است به همین دلیل برای کاهش کلسترول خون و کاهش بیماری های قلبی - عروقی توصیه می گردد.

* عامل دیگری که باز هم لپه را در کاهش بیماری های قلبی - عروقی و تنظیم فشارخون برجسته می سازد، وجود پتاسیم است.

به طوری که هر واحد آن حدود 710 میلی گرم پتاسیم دارد. در مقابل پتاسیم، مقدار سدیم لپه کم است و به همین خاطر به افراد فشارخونی خوردن آن توصیه می گردد.

* لپه مانع از ایجاد پلاک در رگ های خونی می گردد از این رو به حفظ سلامت قلب یاری می نماید.

لپه و کم خونی فقر آهن

لپه از نظر مواد معدنی منبع خوب آهن بوده و برای افرادی که کم خون هستند، ماده غذایی مناسبی به حساب می آید. مصرف هر پیمانه لپه، 14درصد احتیاج روزانه بدن به آهن را تامین می نماید.

لپه و سلامت دستگاه گوارش

همان طور که ذکر شد لپه منبعی غنی از فیبر است به همین دلیل برای پیشگیری از یبوست توصیه می گردد و احتمال ابتلا به بیماری های روده را کاهش می دهد و در کاهش وزن نیز موثر است.

لپه و بیماری دیابت

آخرین تحقیقات اجرا شده بیانگر این است که لپه حاوی کلسیم و منیزیم و اسید چرب است و از این لحاظ برای بیماران دیابتی فوق العاده عالی است. لپه موجب می گردد که کلیه های این بیماران خوب کار کند و چون حاوی آنتی اکسیدان نیز هست برای کاهش فشارخون بالا بسیار خوب و مفید است.

لازم به ذکر است کربوهیدرات و پروتئین موجود در حبوبات باعث می شوند فرد دیابتی مدت زیادی در طول روز احساس سیری کند و به سراغ مواد شیرین نرود.

همچنین لپه دارای فیبر بالایی است و می تواند جایگزین خوبی برای نان و برنج باشد، البته هنگام طبخ نباید خیلی زیاد پخته گردد.

لپه در مقایسه با سایر حبوبات

بهتر است لپه در برنامه غذایی هفتگی حداقل یکی، دو بار مصرف گردد. یکی از ویژگی های شاخص لپه در مقایسه با دیگر حبوبات این است که سریع پخته می گردد.

البته لپه هم مانند سایر حبوبات نفاخ است اما چون پوست آن گرفته می گردد به مراتب نفخش کمتر از سایر حبوبات بوده و خیلی احتیاج به خیساندن ندارد اما افرادی که احساس می نمایند با مصرف لپه دچار نفخ می شوند، بهتر است آن را خیسانده، آب آن را دور بریزند و بعد آن را به غذایشان اضافه نمایند.

منبع: همشهری آنلاین

منبع: هفت گنج
انتشار: 25 خرداد 1399 بروزرسانی: 3 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 962

به "با خواص لپه آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با خواص لپه آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید