با رعایت های کرونایی جلوی شیوع سرخک نیز گرفته می گردد، افرادی با سیستم ایمنی پائین، واکسن نزده ها و بانوان باردار در معرض خطر سرخک هستند

به گزارش مجله شرقیا، اسداللهی امین با اشاره به اینکه با رعایت های کرونایی جلوی شیوع سرخک نیز گرفته می گردد، یادآور شد: لازم نیست عموم جامعه نگران شیوع سرخک باشند، در واقع افرادی با سیستم ایمنی پائین، بچه ها واکسن نزده و بانوان باردار بیشتر در معرض خطر سرخک هستند.

با رعایت های کرونایی جلوی شیوع سرخک نیز گرفته می گردد، افرادی با سیستم ایمنی پائین، واکسن نزده ها و بانوان باردار در معرض خطر سرخک هستند

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، علی اسداللهی امین در برنامه طبیب با اشاره به اینکه در مورد سرخک تقریبا به مرحله حذف رسیده بودیم، توضیح داد:، اما یک مسئله این شد که عده ای از خانواده ها به علت کرونا واکسیناسیون بچه ها را عقب انداختند و یک مسئله دیگر مسئله مهاجرت از کشور های همسایه بود که باعث شد بیماری شیوع پیدا کند. راه انتقال ویروس سرخک بیشتر تنفسی است و حتی انتقال آن از کرونا سریع تر است، اما بیشتر در میان بچه ها شیوع دارد، این بیماری یک دوره نهفتگی از زمان ورود ویروس تا علامت دار شدن 10 تا 12 روزه دارد و در ابتدا خود را با سرفه، تب، ضعف، آبریزش بینی یعنی علامت هایی شبیه کرونا نشان می دهد.

وی ادامه داد: مشخصه آن بروز دانه های قرمز است که معمولا از صورت آغاز شده و به سمت قسمت های تحتانی بدن می آید و معمولا یک هفته طول می کشد و بدون عوارض خاصی به اتمام می رسد، اما معمولا افرادی که سیستم ایمنی پائینی دارند یا در بانوان باردار این بیماری با عوارضی همراه خواهد بود، از جمله تورم مغز، بیرون روی شدید، عفونتی های ریوی، نابینایی و عفونت گوش.

این پزشک متخصص با اشاره به اینکه اگر اطفالی دارید که هنوز واکسن سرخک نزدند، سریع برای واکسیناسیون مراجعه کنید، تأکید کرد: این ویروس دو دوز واکسن دارد که بالای 95 درصد ایمنی می دهد و معمولا در 12 ماهگی و 18 ماهگی می زنند، اگر هم از این مدت گذشت، اشکالی ندارد دوز اول این واکسن را زده و بعد از چهار هفته هم دوز دوم را بزنید.

اسداللهی امین با اشاره به اینکه معمولا دو تا چهار روز قبل از بروز بثورات تا چهار تا 9 روز بعد از بروز راش ها دوره انتقال است، اظهار کرد: در این مدت اگر کسی که واکسن نزده با بیمار در تماس باشد ممکن است سرخک شدید بگیرد، افرادی که شیمی درمانی می شوند یا سیستم ایمنی پائینی دارند و بانوان باردار بیشتر در معرض خطر هستند و باید به پزشک مراجعه نمایند شاید لازم باشد که واکسن را بزنند البته افرادی که باردار بوده و سیستم ایمنی ضعیفی دارند ممکن است نتوانند از واکسن که حاوی ویروس ضعیف شده است استفاده نمایند، لذا آن ها را تحت درمان اختصاصی دارویی قرار می دهیم تا از عوارض این بیماری جلوگیری گردد.

وی بعلاوه توضیح داد: کسی که سرخک گرفته مثل فرد کرونایی باید خودش را قرنطینه کند، دستش را مرتب بشوید و ماسک جراحی بزند، معمولا دوره دو تا سه هفته ای دارند تا دو هفته بعد از بثورات هم باید رعایت نمایند، ممکن است خارش یا حساسیت داشته باشند، مهمترین توصیه این است که جامعه نگران نباشد، چون اغلب واکسن زدند و عده ای هم که نزدند سریع به مراکز بهداشتی مراجعه نمایند اگر لازم باشد دوز یادآور را بزنند، البته نوزادان هم ممکن است بگیرند لذا برای درمان آن ها ویتامین آ می دهیم تا به یک سالگی برسند و واکسن بزنند، اما در این شرایط با رعایت هایی که برای کرونا می کنیم می توانیم جلوی شیوع سرخک را هم بگیریم.

این فوق تخصص بیماری های عفونی با اشاره به اینکه در مراکز بهداشتی تمام واکسن ها رایگان است، مطرح نمود: راه انتقال ویروس سرخک به وسیله تنفس و ترشحات است و یک نفر 90 نفر را آلوده می نماید، لذا قبل از کرونا مسری ترین بیماری سرخک بود.

اسداللهی امین بعلاوه با توجه به شرایط آلوده شهر ها توصیه کرد: توصیه ما این است که افراد به ویژه افراد پرخطر، مسن و بچه ها وقتی که شاخص آلودگی بالاست از منزل بیرون نیایند و در صورت خروج از منزل یا دو ماسک جراحی یا ماسک ان 95 بگذارند. در واقع عوارض آلودگی هوا شامل دو سری عوارض کوتاه مدت مثل آسم و تنگی نفس و احساس ضعف و عوارض طولانی مدتی مثل سکته های مغزی و سرطان ها، مسائل قلبی و عروقی و ناباروری است و بهتر است همه افراد در این مدت بیشتر از شیر و سبزیجات تازه استفاده نمایند.

وی در زمینه شرایط کرونا نیز شرح داد: بعد از نوروز یک اندازه تعداد بیماران سرپایی ما بیشتر شده، اما امیدواریم به پیک نرسیم و این یک نوسان کوچک باشد، چون در مورد سویه های تازه اومیکرون نیز هنوز شواهدی نداریم که تفاوت چشمگیری با اومیکرون داشته باشد.

این پزشک متخصص در خاتمه در مورد روزه داری در شرایط کرونایی نیز گفت: حتی سازمان جهانی بهداشت هم اعلام نموده که روزه داری مسئله ای ندارد، ضمن اینکه مطالعاتی وجود دارد که به علت استراحت در سیستم گوارش، سیستم ایمنی تقویت می گردد، افراد معمولا بر اساس شدت بیماری، سه تا شش هفته بعد از کرونا می توانند روزه بگیرند، بعلاوه روزه داران نباید از فست فود، غذا های شیرین و چرب به ویژه در وعده سحر استفاده نمایند، از اجتماعات دوری نمایند و فعالیت فیزیکی میانه را داشته باشند. در مورد واکسیناسیون نیز بنا به فرموده مراجع این امر شکلی ندارد و کسانی که در دوز های قبلی سرگیجه و مواردی پیدا کردند بهتر است در موقع روزه داری واکسن نزنند و بعد از افطار مراجعه نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 11 خرداد 1401 بروزرسانی: 11 خرداد 1401 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 2059

به "با رعایت های کرونایی جلوی شیوع سرخک نیز گرفته می گردد، افرادی با سیستم ایمنی پائین، واکسن نزده ها و بانوان باردار در معرض خطر سرخک هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با رعایت های کرونایی جلوی شیوع سرخک نیز گرفته می گردد، افرادی با سیستم ایمنی پائین، واکسن نزده ها و بانوان باردار در معرض خطر سرخک هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید